Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Lynet

Ble ikke helt rett det dissern, du bør måle slik:
- sørg for at pæren lyser
- mål spenningen på batteriet
- mål spenningen så nær pæren som mulig
- differansen på disse to er det totale spenningsfallet (maks tillat 5% av systemspenning = 0,6V)
Deretter:
- mål fra -pol på batteriet til gods så nærme pæren som mulig (sort ledning)= spenningsfall på minusside
- mål fra +pol på batteriet til + på pæra (gul ledning) = spenningsfall på plussside
Summen av de to siste målingene skal være lik differansen i de to første.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mr.Zero

Det lar seg omtrent ikke - med normal kroppsbygning - å måle spenningsfall i lyskretsen på en Leaf uten å ta pæra ut av lykten - seff med kontaktstykket tilkoblet.. Hadde ikke pæra lyst, ville ikke kretsen vært sluttet og jeg ville heller ikke målt noe spenningsfall.. Det ville heller ikke vært behov for å bruke en nål stukket inn i kontaktstykket om pæra ikke var koblet til kontaktstykket. Nok om det.
Mine målinger på denne ene Leaf'en er "etter boka". Hvor gammel bilen var vet jeg ikke, men den var inne for sin første 10.000km-service. Og det var ingen drosje.

Morgendagens bilmekanikere læres opp i spenningfallsmåling, primært innenfor ladekrets, lyskrets og starterkrets. Verdier(totale) som "aksepteres" er da for ladekrets 0,4V, lyskrets 0,8V og starterkrets 1,2V. Noen lærde opererer med prosentsatser.
Vi ønsker jo selvfølgelig størst mulig spenningsfall over forbruker, men i praksis vil vi alltid ha et uønsket spenningsfall over de elektriske ledere og kontakter i bilen. T.o.m over sikringene benytter man spenningfallsmåling i forbindelse med feilsøking i tilhørende krets.

Gæærn som jeg er, har jeg alltid et multimeter liggende i bilen, i båten, i kjøkkenskuffen, i garasjen og et på hytta. Dessuten har jr. måtte måle samtlige batterier han har skiftet ut i ymse leker, røykvarslere mm siden 4-årsalderen. Forøvrig har han sluttet å legge tunga over + og - på 9V batteriene... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

dissern

Lynet, takk skal du ha! Jeg målte på nytt igjen slik som du beskrev, dette er tallene jeg fikk:

Spenning over batteri: 14,65V
Spenning over høyre fjernlyspære: 12,65V
Spenning over venstre fjernlyspære: 12,98V
Kontrollmåling av spenning over batteri straks etter målinger over fjernlyspærer: 14,64V
Spenningsfall på minusside (negativ pol og godsledning pære): 1,34V
Spenningsfall på plusside (positiv pol og positiv sokkel pære): 0,34V

Er dette i tråd med det du har målt?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Det var nesten blåkopi dissern, men la bilen gå en stund og se hva som skjer med batterispenningen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Arha

Hadde bilen på 1 års service  på BNH Økern i dag, og ville ha sjekket fjernlyset samtidig. Fikk beskjed ved henting at verkstedet ikke hadde funnet noe galt med dette.  Kundebehandler hadde ikke hørt om dette problemet, men skulle melde det videre i systemet.  Prøvde forøvrig forvarming uten 230V tilkopling ved henting da bilen har fått siste tilgjengelige sw (E).  Virket uten problemer nå, har tidligere måttet slå av og på en ekstra gang for å få start.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

dissern

Sitat fra: Lynet på søndag 17. februar 2013, klokken 19:02
Det var nesten blåkopi dissern, men la bilen gå en stund og se hva som skjer med batterispenningen!

Lot bilen gå i 22 minutter og spenning over batteri viste fortsatt 14,68 V. (Da måler jeg på + og - pol på batteri - er det rett?) Hvor lenge må du vente før du ser ladespenning falle?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Sitat fra: dissern på tirsdag 19. februar 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Lynet på søndag 17. februar 2013, klokken 19:02
Det var nesten blåkopi dissern, men la bilen gå en stund og se hva som skjer med batterispenningen!

Lot bilen gå i 22 minutter og spenning over batteri viste fortsatt 14,68 V. (Da måler jeg på + og - pol på batteri - er det rett?) Hvor lenge må du vente før du ser ladespenning falle?

Så lenge! Hos meg gikk spenningen ned etter 7-8 minutter. Men jeg har ikke sjekket etter siste oppdatering av software. Skal prøve å sjekke i morgen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

blackleaf1

Hadde min bil inne hos AutoCenteret i Åsane i går, og de monterte på tykkere jordingsledning på begge sider. Det ble merkbart bedre, men ikke godt nok. Så jeg har bestilt xenon 55watt 6000K, så DA blir det nok lyst 8).
Atle
Lindås

dissern

Da har jeg hatt bilen inne hos Autocenteret i Åsane med følgende anekpunkter:
- fjernlys
- knirk foran
- svak spyledyse

og det er veldig gledelig å melde at de nå tok alt dette på alvor. De satte inn nye jordinsledninger på fjernlysene, skiftet foringer og har bestilt ny spyledyse og avtalt ny verkstedstime. Fjernlysene er merkbart bedre (jeg skal måle spenningsfall på nytt og legge ut tallene) og knirk er borte. Foreløpig meget bra!
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Sitat fra: el-snorre på søndag 03. februar 2013, klokken 11:24
Skal se på saken. Prøver å ta det opp med Nissan i første møte. Har gått glipp av denne tråden. :-( takk for tips.

Trenger et kort engelsk resymé i tilfelle tidsmangel mv. Om noen kan sende det til meg takker jeg.

Har det kommet noe svar fra Nissan i denne saken?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

janeriko

Da fikk jeg svar fra BNH i Lillestrøm vedrørende spenningsfall og dårlige fjernelys:

"Hei!
Nissan Nordic svarer meg slik:
Lysene er innenfor spesifikasjonene, og innenfor kravene til EU.

Vi kan tilby deg gratis utbedring av godsledningene til fjærnlyspærene neste gang du er her, v service f.eks.

På den andre siden; fjærnlyset kommer aldri til å kunne måle seg med nærlysene med xenon-pærer."


Så selv om "dårlige lys" ikke nødvendigvis er feil... er de i hvertfall villige til å fjerne deler av spenningsfallet i jordledningen og det er jo bra :).

Om man skal sette in xenon kan det vel også være en fordel at jordledningen har lavt spenningsfall.

dissern

Det svaret kan nok nyanseres en del, men faktum er iallefall at fjernlysene ble vesentlig bedre etter at spenningsfallet ble kraftig redusert med ny godsledning.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

keca

BNH Lillestrøm skriver at nærlyset har xenon pærer, men det riktige er vel LED eller...

Jeg skal ihvertfall skrive ut dette og kreve det samme!
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

gbzdoc

LED nærlys på Leaf, ja. :)

Balrog

Herlig.

"Fjernlysene er meget bra, så det er ingenting galt med dem. Dessuten skal vi fikse dem slik at de fremdeles ikke blir like bra som xenon nærlys."

Dette er som: "Nei, det er ikke hår i suppen deres og dessuten skal vi ta det bort senere"

Hvorfor er absolutt alt av elektriske kabler på japanske biler og mc jeg har sett underdimensjonert? Det må jo koste dem mye mer å fikse sånt i etterkant enn å produsere med riktig kvalitet i utgangspunktet. Enda mer patetisk blir det når scientologene i BNH aldri har hørt om noen av disse feilene som er gjengangere på alle nye Leafer (og antagelig resten av Nissans biler også).

Er det noen som har klart å motere xenon fjernlys i originallysene på Leafen?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA