Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

vegard_el

Jeg synes fjernlysene på min 2012 Leaf er mildt sagt elendige!
2002 corollaen jeg akkurat solgte hadde bedre fjernlys... 10 år som skiller disse bilene....

Jeg ytret min skuffelse til min forhandler Auto 8.8 i kristiansund allerede dagen etter at jeg kjøpte den!!
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

Kryten

Sitat fra: vegard_el på onsdag 12. desember 2012, klokken 22:44
Jeg synes fjernlysene på min 2012 Leaf er mildt sagt elendige!
2002 corollaen jeg akkurat solgte hadde bedre fjernlys... 10 år som skiller disse bilene....

Jeg ytret min skuffelse til min forhandler Auto 8.8 i kristiansund allerede dagen etter at jeg kjøpte den!!

Noe av det som gjør at de oppfattes dårlig er også temperatur forskjell på nær- og fjernlys.

Har lagt merke til at reflekser og skilt lyses opp på veldig lang avstand ( i forhold til Skodaen som jeg byttet ut).

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

dissern

Hadde nettopp Leafen på service hos Autocenteret i Bergen. Jeg varslet på forhånd at jeg ikke var fornøyd med fjernlysene og spesifisere fall i ladespenning som årsak. Svaret var at de hadde målt spenningsfallet til 0,2V og at alt var OK, ingenting mer de kunne gjøre.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

#168
Er det noen som tør å montere en slik (eller noe som ligner, men er kraftig nok) for å jekke opp spenningen?

http://www.ebay.com/itm/KIC-053-DCDC-12v-24v-36v-Adjustable-to-4V-32v-3A-/260776804591?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb78240ef

Eller kanskje noe ala dette (8A)?
http://www.prodctodc.com/dc-840v-to-330v-buck-stepdown-converter-switching-power-supply-module-p-90.html

Da kan man jo selv velge å kjøre lampene på høy spenning (= hvitere lys, men kortere levetid).

Jeg vet ikke helt hva jeg snakker om så det er godt mulig at slike spenningsomformere er en særdeles dårlig ide, men men...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kryten

Det er også forslått tidligere her på forumet å øke tversnittet på lederene til jord fra pæra. Dette vil øke spenning opp noe (sikkert de 0,2 som er målt i hvert fall)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: Kryten på torsdag 13. desember 2012, klokken 13:50
Det er også forslått tidligere her på forumet å øke tversnittet på lederene til jord fra pæra. Dette vil øke spenning opp noe (sikkert de 0,2 som er målt i hvert fall)

Stemmer, men så vidt jeg har forstått så er noe av problemet ladespennigen. Så uansett hvor stort tverrsnitt man oppgraderer til, så vill ikke lampespenningen bli optimal.

Og selv om man oppnår "normal" spenning over lampa, kunne det jo sikkert være fristende for noen å forske med å bytte ut lysstyrke/temperatur mot lavere levetid  ved å jekke opp spenningen enda litt til... ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rav4_EV

De to convertere som er nevnt er ikke egnet. De er step-down convertere som leverer lavere spenning ut enn inn. Du trenger i såfall en step-up/boost converter. Så må den tåle et inrush på 5-10 ganger lyspæras effekt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RuneW

#172
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. desember 2012, klokken 14:25
De to convertere som er nevnt er ikke egnet. De er step-down convertere som leverer lavere spenning ut enn inn. Du trenger i såfall en step-up/boost converter. Så må den tåle et inrush på 5-10 ganger lyspæras effekt.

Ok, noe som virker for billig/lettvint til å være sant - er gjerne det...  ;D

Så denne blir også for pinglete?
http://www.prodctodc.com/600w-dc-boost-step-up-converter-car-laptop-note-book-power-supply-1060v-to-1280v-voltage-regulator-p-185.html

Det virker jo som det ikke er så fryktelig dyrt for step-up-konvertere heller? Skulle tro at en kraftigere variant også var innen rekkevidde - sånn rent økonomisk? Ja, hvis man ikke tar med bytte av pærer 4 ganger i året da...  ::)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

#173
Sitat fra: dissern på torsdag 13. desember 2012, klokken 13:11
Hadde nettopp Leafen på service hos Autocenteret i Bergen. Jeg varslet på forhånd at jeg ikke var fornøyd med fjernlysene og spesifisere fall i ladespenning som årsak. Svaret var at de hadde målt spenningsfallet til 0,2V og at alt var OK, ingenting mer de kunne gjøre.
Her har nok mekanikeren en kommafeil. Be han om å vise deg følgende live:
- spenning på batteri
- spenning så nære pæra som mulig
Differansen mellom disse er spenningsfallet, og på min Leaf var det ca 2,0V.

Be om at han også måler spenningen på batteriet i en periode på over 5 min etter start, den vil da synke til ca 13,0V.

Disse to feilene bør Norsk Elbilforening be Nissan ta tak i og lage en kampanje på, reparere dårlig tverrsnitt på gods til fjernlys og omprogramere ladespenningen til minimum 14,0V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stian

Hadde bilen inne til service hos Autocenteret i Åsane (Bergen). Da jeg nevnte at det var problemer med fjernlyset sa de at de viste om at det var noe problemer med jordingen. Da jeg fikk bilen tilbake var lysene myye bedre. Ganske fornøyd, men kunne tenkt meg bedre pærer også, er det noen som har funnet oppgraderingspærer med H9 sokkel? Kan ikke finne at Osram eller Phillips har det.
Sølvgrå Leaf siden jan. 2012

RuneW

Sitat fra: Stian på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:26
Hadde bilen inne til service hos Autocenteret i Åsane (Bergen). Da jeg nevnte at det var problemer med fjernlyset sa de at de viste om at det var noe problemer med jordingen. Da jeg fikk bilen tilbake var lysene myye bedre. Ganske fornøyd, men kunne tenkt meg bedre pærer også, er det noen som har funnet oppgraderingspærer med H9 sokkel? Kan ikke finne at Osram eller Phillips har det.

Kan du ta rede på akkurat hva de gjorde med lysene?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eivisa

Det samme kunne jeg tenke meg og visst.
Da jeg var inne i bergen på service, hadde de ikke hørt om problemer med dårlige lys.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Stian

Jeg hadde bilen inn nå rett før jul og da hadde de i allefall hørt om problemet. De sa det var noe med jordingen, men vet ikke om de har byttet jordledning eller om det er snakk om et kontaktproblem. Lysene er i allefall merkbart bedre, uten at jeg har hatt muligheten til å sammenligne med andre biler.
Sølvgrå Leaf siden jan. 2012

Lynet

Jeg har skrevet dette i mange tråder, men gjentar det igjen:

Leaf har to feil som gjør at den har dårlig fjernlys:
- Alt for tynne og lange kabler, spesielt fra pæra til gods (kan lett endres)
- bilen er programmert til å redusere ladespenningen fra 14,6V ned til ca 13,0V når styreenheten tror 12V-batteriet er fullt.

Riktig spenning på ei halogenpære er 13,2V. Med 13,0V på batteriet og et spenningsfall på over 2V blir det under 11V igjen på pæra. Utrolig at en bilfrabrikk kan sende slikt på markedet!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Stor forskjell med ekstra jordingskabel, den svarte ut fra siden på lykten blir lasket til jord.
Kommer film der jeg kobler den til og fra.
http://www.youtube.com/watch?v=HI6gnoUycrE&feature=youtu.be
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA