Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Kryten

Ser det er lite av H9 pærer. ihvertfall på nettbutikkene...
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Lynet

Sitat fra: RuneW på torsdag 20. september 2012, klokken 12:51
Sitat fra: Lynet på mandag 17. september 2012, klokken 22:20
Årsaken til at Leaf har dårlig fjernlys er følgende:
- det er nesten 2 volt spenningsfall på fjernlysene, 1,5 av dem fra pære til gods!
- ladespenningen på Leaf reduseres fra 14,6volt til 13,0volt når styreenheten tror 12V-batteriet er fulladet.

Dette gjør at spenningen over pæra blir ca 11volt etter litt kjøring, fikses dårlig godsledning øker det med 1,5volt til 12,5volt.

RIKTIG spenning på ei halogenpære er 13,2volt. 12,5volt er ca 5% under unders spenningen som lykta er testet og godkjent med, og 5% lavere spenning er 20% dårligere lys....

Uten reparert gods er spenningen 17% under 13,2V og lyset redusert med over 50%!!!!!!!

Regner med at du har byttet til tykkere ledning siden dette fikser problemene. Har du noen før/etter-bilder som viser effekten?

Har deverre ingen bilder, men det ble betydelig forbedring. Og det var selvfølgelig forhandler som måtte ordne dette. Egentlig skulle ALLE Leaf vært innkalt på kampanje.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på torsdag 20. september 2012, klokken 18:00
Har deverre ingen bilder, men det ble betydelig forbedring. Og det var selvfølgelig forhandler som måtte ordne dette. Egentlig skulle ALLE Leaf vært innkalt på kampanje.

Hmmm.... det kunne ha vært interessant om man på en eller annen måte kunne slå i bordet med din "reparasjon" når man var i dialog med sitt lokale verksted for å få fikset dette...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

#153
Bare slå i bordet med det faktum at det er så lav spenning på pæra av både høyt spenningsfall og lav ladespenning. Be dem om å måle spenningen over pæra og vise deg resultatet. Vær obs på at ladespenningen faller ned mot 13,0V etter en stund.
100% spenning på ei halogenpære skal være 13,2V, høyre spenning gir bedre lys, men dårligere levetid.

Her er mer info:
http://www.dinside.no/6456/tips-hvordan-faa-mer-lys-i-vintermorket

Og hva Hella sier om tillat spenningsfall:
http://www.hellanor.no/filestore/PDF_filer/Teknisk_informasjon/Hella/Elektrisk/feilsoek_gods.pdf
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

El Prado

Løste problemet med dårlige langlys med å montere to store bøtter med xenonlys jeg hadde liggende fra før. Ble som lyse dagen, selv på våte mørke høstdager  ;D

Elglysene som ble montert er disse:  Xenon 9" med blått glass http://www.torgersenbil.no/TB/Personbil_files/s%203.jpg

Disse har en bred lysstråle som lyser langt ut til siden, så jeg har aldri sett så mye elg som etter at disse ble montert  ;)

Har bestilt xenonkit til langlysene også...

Case closed  :)
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

Bodø_EL

Hvilket xenonkit anbefales til fjernlysene? Ser at noen er mer fornøyde enn andre, så hva gir best lys på en mørk vinterdag mht watt og kelvin?
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Kryten

Sitat fra: marius161 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 10:58
Hvilket xenonkit anbefales til fjernlysene?

Det er vel ikke godkjent med xenon kit. Siden reflektorer  ++ ikke er laget for "lang" lyskilde
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Bodø_EL

Lovlig eller ikke. Har ingen betydning.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Kryten

Dersom det blir sjekket er det ikke bra.

Gjør som du vil. Lys mønsteret blir feil...

Selv syntes jeg Nissan burde levert med en pære som er nærmere 5000K
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Mr.Zero

Husk at billig Kina-xenon har en tendens til å skape elektrisk støy. Det betyr at man kan få trøbbel med radiosignaler, pæreovervåkning etc. Leaf'en er jo forholdsvis high-tech, så man skal ikke utelukke at noen el systemer kan bli forstyrret dersom ballasten "stråler"...  ???
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

BE

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. desember 2012, klokken 14:50
Husk at billig Kina-xenon har en tendens til å skape elektrisk støy...

Ikke glem at dette ofte er uttalelser fra forhandlere som tjener godt på å selge HID-sett.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bodø_EL

Elekrostøy er forholdsvis fra analoge ballaster, ikke elektroniske.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. desember 2012, klokken 18:48
Sitat fra: marius161 på onsdag 12. desember 2012, klokken 10:44
Lovlig eller ikke. Har ingen betydning.
Se også:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=170382
og:
http://www.finnmarken.no/motor/article5304442.ece

Her snakkes det om blending og høydejustering, men det har ingen betydning for fjernlys som det er snakk om på Leafen. Fjernlys skal uansett ikke brukes med biler imot som kan bli blendet, og høydejustering er ikke nødvendig for fjernlys. Hadde det vært det kunne man ikke selge ekstralys med Xenon, og det gjør Hella i bøtter og spann.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA