Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

nordvik

Jeg har sånn nylig anskaffet meg en sånn flott Leaf  ;D
Ble derimot skuffet da jeg prøvde fjernlysa her en kveld... Det er jo mere lys fra måneskinnet jo! Ble ikke akkurat imponert over det svake gule lyset.
Ser at det er en stund siden det har vært aktivitet i denne tråden, kanskje fordi det har vært sommer???, men er det noen som har kommet lengre med saken hos forhandler?
Hvordan vil det evt bli å sette inn Osram sine H7 Nightbreaker plus-pærer? Erfaringer?
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Kryten

Kan bli vanskelig med tanke på at det står h11 pærer i den. Har sett flere i usa som har satt inn xenon kit, det stemmer bedre med fargen på lyset også
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

nordvik

Sitat fra: Kryten på lørdag 01. september 2012, klokken 13:18
Kan bli vanskelig med tanke på at det står h11 pærer i den. Har sett flere i usa som har satt inn xenon kit, det stemmer bedre med fargen på lyset også
Googla at det var H7 pærer... Jaja, bra jeg ikke bestilte i går da :-)
-Men, hvordan er det å evt bruke disse da? http://www.ekstralys.no/products/led-11w2h11
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Moru

For å gjøre alle mer forvirret, sjekket jeg med Osram, og de oppgir at det står i H9 pærer på fjernlysene.

Rune
Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

nordvik

Sitat fra: Moru på lørdag 01. september 2012, klokken 16:00
For å gjøre alle mer forvirret, sjekket jeg med Osram, og de oppgir at det står i H9 pærer på fjernlysene.

Rune

E d muuuuulig... Må vel gå ut og sjekke i instruksjonsboka (om det står der da...)
::) ::) ::)
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

nordvik

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

eivisa

Er det noen som vet om det er kommet noen fiks på dårlige fjærnlys? ???
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

#127
"Fiksen" er muligens 2013-modellen av  Leaf ;)

Hvis du kan påvise at fjernlysene på bilen er for dårlige har du helt sikkert en god sak.
"Kjøretøyforskriften" § 28-4 har et eget punkt om "FJERNLYS": http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#28-4

Mitt stalltips er at lysene på Leaf oppfyller forskriften...

Jeg argumenterer ikke for at både nærlys og fjernlys på Leaf er subjektivt dårlig, jeg mener bare at så lenge de er lovlige hjelper det ikke at vi synes de burde vært bedre.
"Bedre lys" står helt sikkert på en liste over prioriteringer hos Nissan, men den står helt sikkert lengre ned enn lav luftmotstand og lite støy.

Thomas
(edit: fjernlys hadde blitt nærlys)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Jeg syntes ikke nærlysa er dårlig. Hadde bare fjernlysa vært like gode som jeg opplever nærlysa hadde det vært bra
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på mandag 17. september 2012, klokken 19:31
Jeg syntes ikke nærlysa er dårlig. Hadde bare fjernlysa vært like gode som jeg opplever nærlysa hadde det vært bra

Der ligger jo noe av problemet. Nærlysene er faktisk veldig gode, omtrent som på vår Touran med xenon. Dermed forventer man seg gode fjernlys også, men når de slås på merker man nesten ikke forskjell. Hadde nærlysene vært skikkelig dårligere hadde forskjellen blitt mye større og klagene kanskje færre (men med klager på nærlyset isteden).

Jeg er fortsatt svært fornøyd med det 850-kroners 55W xenon-kit'et jeg monterte i Leafen. Med det står fjernlysene i stil til nærlysene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kryten

Hvor handlet du xenon liter? Er på jakt etter kraftigere og "rett" temperatur
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Lynet

Årsaken til at Leaf har dårlig fjernlys er følgende:
- det er nesten 2 volt spenningsfall på fjernlysene, 1,5 av dem fra pære til gods!
- ladespenningen på Leaf reduseres fra 14,6volt til 13,0volt når styreenheten tror 12V-batteriet er fulladet.

Dette gjør at spenningen over pæra blir ca 11volt etter litt kjøring, fikses dårlig godsledning øker det med 1,5volt til 12,5volt.

RIKTIG spenning på ei halogenpære er 13,2volt. 12,5volt er ca 5% under unders spenningen som lykta er testet og godkjent med, og 5% lavere spenning er 20% dårligere lys....

Uten reparert gods er spenningen 17% under 13,2V og lyset redusert med over 50%!!!!!!!

En annen sak er at mange har hatt problemer med at 12V batteriet er flatt, og der har nok en sammenheng med at ladespenningen reduseres så kraftig.

Problemet er imedlertid at Nissan ikke vil gjøre noe med det, de sier bare at lyktene tilfredstiller kravet.
Men det gjør de ihvertfall ikke med 11V over pæra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på mandag 17. september 2012, klokken 22:20
Årsaken til at Leaf har dårlig fjernlys er følgende:
- det er nesten 2 volt spenningsfall på fjernlysene, 1,5 av dem fra pære til gods!
- ladespenningen på Leaf reduseres fra 14,6volt til 13,0volt når styreenheten tror 12V-batteriet er fulladet.

Så ved å koble på en riktig dimensjonert kabel fra pæra til gods (minus-lederen, formoder jeg) så kan man hente inn 3/4 av spenningsfallet? Det høres i så fall ut som noe som burde vært gjort av Nissan ved første anledning; senest ved første service.

Ov hva kan få styreenheten til å tro at 12V-batteriet er ladet, annet enn at det er ladet? Kan det evt. fikses ved programmering?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Sitat fra: cra på mandag 17. september 2012, klokken 23:27
Sitat fra: Lynet på mandag 17. september 2012, klokken 22:20
Årsaken til at Leaf har dårlig fjernlys er følgende:
- det er nesten 2 volt spenningsfall på fjernlysene, 1,5 av dem fra pære til gods!
- ladespenningen på Leaf reduseres fra 14,6volt til 13,0volt når styreenheten tror 12V-batteriet er fulladet.

Så ved å koble på en riktig dimensjonert kabel fra pæra til gods (minus-lederen, formoder jeg) så kan man hente inn 3/4 av spenningsfallet? Det høres i så fall ut som noe som burde vært gjort av Nissan ved første anledning; senest ved første service.

Ov hva kan få styreenheten til å tro at 12V-batteriet er ladet, annet enn at det er ladet? Kan det evt. fikses ved programmering?

Ja og ja, bilen er nok noe feilkonstruert og feilprogrammert for norske vinterkvelder på dette området ja.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Smiling when sailing

I begynnelsen trodde jeg også at fjernlyset var av det svakeste laget. Det var om våren med mye snø og jeg så ikke mye forskjell mellom nærlys og fjernlys. Nå da det er høstmørket her i Tromsø må jeg si at fjernlyset egentlig ikke er så værst. Det er bare at nærlyset er veldig sterk og er på samtidig med nærlyset. Men fjernlyset belyser et område som er sikkert 100 meter videre ut enn nærlysene. Fjernlyset er jo noe gulaktig siden det er halogen pærer og ikke xenon eller halogen, noe som sikkert forsterker kontrasten mellom områder belyst med fjernlys (som da virker mørkere) og områder som er belyst med nærlys. Samme forskjellen har jeg også med en av mine hodelamper som har både LED-lys og halogen lys. Det gulaktige halogenlyset virker mye svakere, men i realiteten lyser det mye lengre. De siste gangene da jeg har kjørt om natten har jeg prøvd lysene og jeg må egentlig si meg fornøyd. Jeg ser ikke behov for xenonlys eller endringer i systemet. Jeg må likevel tilføye at når jeg kjører om kvelden kommer bilen vanligvis direkte fra opplading og jeg vet ikke om dette kan ha noe å si når det gjelder spenning i 12 V kretsen. Uansett holder det hele veien hjem 3,5 mil.
Blå Leaf, Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA