Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Elmo

#105
Sitat fra: gbzdoc på søndag 18. mars 2012, klokken 16:36
Sikker på at det ikke er du som er oppmerksom på disse bilene, og derfor ser direkte på de. Ikke unormalt å bli blendet da...

Ganske sikker på det.
Ser faktisk sjelden Leaf forfra. De fleste kjører jeg forbi på E-18 utover mot Asker og de blender i speilene mye mere enn alle andre biler i køen.

PS: og hvorfor kjører jeg forbi dem ??? - jo fordi de ikke har oppdaget at høyrefeltet går fortene enn de andre også utover ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

De enste bilene jeg opplever å bli blendet av bakfra er de aller største SUVene med langt over gjenomsnittet høyt monterte lykter. De samme bilene har en lei tendens til å ligge tett oppi rumpa, uansett hastighet, og gjerne sånn at de akkurat får blendet bilen foran... ;)

Nå har også Leafen litt høyt monterte lykter i forhold til tilsvarende biler, men heller ikke bakfra har jeg merket noe unormalt mye blending.

Men sammenlikner man med å ha en buddy bak seg, ja da legger man mer merke til lyset fra en Leaf. ;-)

Joachim

Sitat fra: Elmo på søndag 18. mars 2012, klokken 18:56
PS: og hvorfor kjører jeg forbi dem ??? - jo fordi de ikke har oppdaget at høyrefeltet går fortene enn de andre også utover ;D

Hehe. Det der er ganske kult. Husker det godt fra den tiden jeg gikk på skole i Oslo. La meg i høyrefeltet ved bygdøy og suste forbi køen utover.

dissern

Sitat fra: Lynet på onsdag 08. februar 2012, klokken 11:49
De har ventet siden desember på beskjed fra Nissan sentralt om hva de skal gjøre!!
De får ikke lov til å reparere noe før de har fått denne beskjeden!!

Derfor bør så mange som mulig levere klage på fjernlyset.

Løfter frem denne igjen, er det noen som har hørt noe mer om hva Nissan har tenkt å gjøre med dette problemet? Min forhandler har i en e-post skrevet at de har nå funnet en løsning, men jeg vet ikke hva denne løsningen består av.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

Hva med å spørre ham?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

dissern

Sitat fra: RuneW på tirsdag 27. mars 2012, klokken 21:21
Hva med å spørre ham?

Har ikke tenkt på det  :P Men så er det travle dager, prioriteringer osv. Siden det er flere eminente og over middels interesserte Leaf eiere på dette forumet så skader det ikke å spørre om noen andre har fersk info.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Jeg fikk lagt ny kabel til gods, og lyset blir vesentlig bedre. Men bilen reduserer jo ladespenningen til 13,0V etter en stund og det er jo 0,2V under anbefalt spenning på ei halogenpære!!!
Resultatet blir da ca 12,5V på pæra som bør ha minimum 13,2V!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#112
Her i denne tråden er det mye vissvas.

Lyset på biler er underlagt en masse regler, og det er for at en skal se bedre, og ikke blende annen trafikk.
Noen hovedregler og hvorfor:

1. Nærlyset skal gi godt lys minst 40 meter forover, men skal ikke gi mer enn 0,7lux over horisontalplanet målt på 100 meters avstand.       Dvs. nærlyset skal ikke blende forankjørende eller møtende trafikk.

2. Fjernlyset skal gi tilsterkkelig lys minst 100 meter.
Kravet var tidligene med glødelamper ca 60lux målt på en avstand av 100 meter, noe som langt overgås med vanlige halogenlamper selv med dårlig spenning.

3. Tåkelys KAN brukes dersom det er svært dårlig sikt pga. tåke, regn eller andre forhold. Tåkelys skal være slik justert at det ikke gir mer enn 0,5 lux over horisontalplanet. Det vil si at tåkelysene skal være justert så lavt at de bare gir lys rett foran bilen.  Å kjøre med tåkelys under andre forhold har derfor ingen hensikt.
Tåkelys skal være slik koblet at de ikke kan benyttes sammen med fjernlys.  Hvis tåkelys benyttes sammen med nærlys blir resultatet at en ser mindre, fordi lysmengden rett foran bilen vil gi en blendevirkning slik at en ikke lengere ser det som befinner seg utenfor lys/mørktgrensen.
Det er der mørkkledde fotgjengere uten reflex dukker opp!

Hvis lyshorn benyttes sammen med nærlys oppstår samme problem, selvblendingen reduserer sikten lengre bort, og har derfor ingen hensikt. Dessuten vil spenningen falle pga. større strømforbruk.

Politiet har i den senere tid begynt å bøtelegge lysterrorister, en bot for å kjøre med feilmontert/koblet/justert lysutstyr kan komme opp i 2-3 tusen kroner.

Lykke til. :o


     
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Aspiranten

Lysterrorister... Jeg liker det!  :D
Nissan Leaf

RuneW

#114
Sitat fra: hens på tirsdag 27. mars 2012, klokken 23:00
Her i denne tråden er det mye vissvas.

[...]

Hvis lyshorn benyttes sammen med nærlys oppstår samme problem, selvblendingen reduserer sikten lengre bort, og har derfor ingen hensikt. Dessuten vil spenningen falle pga. større strømforbruk.

Hva mener du egentlig med "lyshorn" i denne sammenhengen?

1. Mener du å "blinke med fjernlysene", så er vel dette for å varsle andre trafikanter og selvblending er et ikke-tema.

2. Mener du "fjernlys" så er det vel helt vanlig blant nyere biler at både nær- og fjernlys lyser samtidig?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

masae

Hadde min Leaf inne hos BNH Økern i dag for at de skulle se på det gule lyset i fjernlysene. De målte om det var spenningsfall, og målte et spenningsfall på 0,1 V, noe som var innenfor normalen.
Mekanikeren mente årsaken til at lyset var så gult var at lykten har så liten reflektor.

Prøvde å bytte ut pærene for å se om det hjalp (H9-pærer er dyrt!), og jeg synes lyset ble merkbart bedre (men fortsatt gult) da jeg fikk byttet pærene. Noen andre som har problemer med gult lys som har prøvd å bytte pærer?
Er jo mulig Nissan rett og slett bare har brukt dårlige pærer i bilene.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Lynet

Da kan ikke mekanikeren på BNH å måle spenningsfall!
Det er den sorte ledningen fra pæren til gods som har nesten alt spenningsfallet!

I tilegg reduseres ladespenningen til 13,0V når bilen finner ut at 12V-batteriet er fulladet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

masae

Jeg var ikke tilstede da han gjorde målingen, så jeg så ikke hvordan han gjorde det. Ikke det at det hadde hjulpet om jeg var der heller, for jeg vet ikke hvordan det gjøres jeg heller  :P

Han mente i alle fall at det var normalt (selv om han var enig i at lyset er gult). Han hadde forøvrig heller aldri hørt om noen andre enn meg som har hatt problemer med gule fjernlys på bilen.

Opplevde som sagt en markant bedring ved bytte av pærer, så da får jeg vel bare la det være som det er til evt. noen andre klarer å finne ut av hva dette er (evt. overtale Nissan om at det faktisk er en feil)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Lynet

Kjør på et annet verksted og få målt spenningen på pæra, ta med regningen og måleresultatet til Nissanverkstedet.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sterkstrøm

Hørte med BNH om de skulle gjøre noe med fjernlysene. Fikk tilbakemelding om at bilen var typegodkjent slik så det vil sannsynlig vis ikke bli gjort noe med. De hadde heller ikke fått så mange skriftlige klager på dette så det er pr. I dag ikke noe å gjøre med. De skulle muligens se på det om det kom inn flere skriftlige klager. Jeg kunne eventuelt prøve å sette inn en annen pærebytter som ga mer lys, men med kortere levetid. Det måtte jeg i såfall bekoste selv. Dette var de opplysningene jeg fikk for en måneds tid siden. Det betyr at Leafen er som den er såfremt ikke NAF eller andre sier at lysstyrken ligger under minstekravet for lysstyrken. Er det noen som faktisk har målt lysstyrken på fjernlysene for å se om de ligger over eller under minstekravet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA