Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Sitat fra: RuneW på søndag 11. mars 2012, klokken 19:36
Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.

Kan man ikke koble fra en ledning midlertidig?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2012, klokken 19:37
Sitat fra: RuneW på søndag 11. mars 2012, klokken 19:36
Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.

Kan man ikke koble fra en ledning
midlertidig?

Sikkert. Jeg har ikke så lyst til å rote med led-systemet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på søndag 11. mars 2012, klokken 20:28
Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.

Ok, da skulle det ikke være noe problem å kutte fjernlysene i alle fall :-)

Men, spøk til side: godt tips. Skal prøve å fjerne nærlys-sikringene og sammenligne originale fjernlys mot HID-kit'et.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Stjerneglis

#80
OMG!  :o jeg kom nettopp inn døra etter å ha kjørt foran en sølvgrå Leaf ned fra Vestmarksetra... Den hadde ettermontert xenon i nærlysene og blendet noe helt forj...g. Jeg holdt på å bli blind og holdt på å kjøre av veien fordi den distraherte meg via speilene. Måtte til slutt justere ned alle speilene... Kan ikke tro noe annet enn at dette er hensynsløst og trafikkfarlig. Vurderte en stund å stoppe Leafen for si fra, men overlater dette til politiet og trafikkmyndighetene. Måtte sånne folk få klekkelige bøter som svir langt inni helvete!  >:(
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

RuneW

#81
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 12. mars 2012, klokken 20:28
OMG!  :o jeg kom nettopp inn døra etter å ha kjørt foran en sølvgrå Leaf ned fra Vestmarksetra... Den hadde ettermontert xenon i nærlysene og blendet noe helt forj...g. Jeg holdt på å bli blind og holdt på å kjøre av veien fordi den distraherte meg via speilene. Måtte til slutt justere ned alle speilene... Kan ikke tro noe annet enn at dette er hensynsløst og trafikkfarlig. Vurderte en stund å stoppe Leafen for si fra, men overlater dette til politiet og trafikkmyndighetene. Måtte sånne folk få klekkelige bøter som svir langt inni helvete!  >:(

Det høres jo helt dustete ut å bygge HID-kit til nærlysene som er såpass gode LED-lys i utgangspunktet. Tviler på at det er mulig i det hele tatt, forresten.

Høres mer ut som om han har kjørt med fjernlysene på, spør du meg. Og da er det vel ikke så rart om andre blir blendet...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Stjerneglis

Du har nok rett. De lysene var så kraftige at det var vondt å få dem rett i øynene. Jeg unner ikke andre denne opplevelsen... Det er grunner til at slike kit ikke blir godkjente...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Lynet

Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen. LED-nærlysene er nok omtrent like sterke som xenon. Ettermontere xenon i nærlysene er umulig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på mandag 12. mars 2012, klokken 21:00
Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen.

Har ikke alle Leaf for høyt justerte nærlys ??? ???
Jeg har tilgode å se en eneste Leaf som IKKE blender meg i skumring og mørke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

Sitat fra: Elmo på mandag 12. mars 2012, klokken 21:42
Sitat fra: Lynet på mandag 12. mars 2012, klokken 21:00
Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen.

Har ikke alle Leaf for høyt justerte nærlys ??? ???
Jeg har tilgode å se en eneste Leaf som IKKE blender meg i skumring og mørke.

Hehe - jeg er nesten fristet til å si:

"Jeg har tilgode å møte en elbilist som ikke er misunnelig på min Leaf og benytter enhver anledning til å disse den"  ;D

Men bare nesten, altså...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hkaspenberg

Har en Leaf i garasjen nå - kun prøvelån til i morgen desverre. Har prøvd endel andre biler i det siste; Prius, Lexus CT200h, A4, 320d, Volvo V60. Alle med Xenon bortsett fra Prius. Leaf'en har helt elendige fjernlys sammenliknet med hvilken som helst av disse. Jeg har testa alle sammen på samme veistrekning ved Fjell i Enebakk og min subjektive oppfatning er at Prius har både de beste nær- og fjernlysene av de jeg har prøvet. Og det selv om den har ordinære halogen fjernlys. Ergo kunne lysene på Leaf'en vært bedre. (Resten av bilen er ikke så værst da...)  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: RuneW på mandag 12. mars 2012, klokken 22:19
Hehe - jeg er nesten fristet til å si:
"Jeg har tilgode å møte en elbilist som ikke er misunnelig på min Leaf og benytter enhver anledning til å disse den"

Jeg skal gjerne innrømme at jeg gjerne skulle hatt Leaf. Hadde det ikke vært for at jeg har flere kjørende PSAer og deler til "langt ut på fortauet" som gjør at jeg i praksis har gratis elbil-hold i flere år fremover, så hadde jeg kjøpt og kjørt Leaf lenge før de fleste av dere.

Men det er IKKE derfor at jeg klager på nærlysene deres.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

#88
Sitat fra: Lynet på søndag 11. mars 2012, klokken 20:28
Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.

Med fare for å utlevere meg selv som den komplette moron:

Hvor(dan) fant du ut dette? Jeg har undersøkt to (av tre?) sikringsbokser og ut fra det som stod inne i disse klarte ikke jeg å forstå hva som var hovedlys i alle fall...  ???

Etter litt googling fant jeg dette skjemaet:

http://www.mynissanleaf.com/wiki/images/e/e3/Nissan_LEAF_Power_Supply_Routing_Circuit.gif

Der er jo i og for seg infoen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Kjøpte verkstedhåndboken for USA-utgaven på ebay  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA