Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Nå sitter vel alle på forumet med Leaf på gjerdet og venter på at Nissan finner ut at dette.
Jeg har ikke klaget, men nevnt problemet i en mail til BNH Rud.

Nissan er nok fullstendig klar over dårlige fjernlys, dårlige vindusspylere, knirkete støtdempere og hylende vannpumpe.
Men alle i Nissan er nok ikke informert -så da får man svar som dette.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc


Sexylubben

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 23. februar 2012, klokken 11:49

Nissan er nok fullstendig klar over dårlige fjernlys, dårlige vindusspylere, knirkete støtdempere og hylende vannpumpe.
Men alle i Nissan er nok ikke informert -så da får man svar som dette.

Var det problemer med støtdemperene og vannpumpen helt fra dag en? Min har bare meget dårlige fjernlys. Min Omega fra 92 lyser bedre  :(
Svart Leaf levert 24.2.2012 :)
Ålesund

Lynet

I kveld fant jeg en forverring når det gjelder spenningen på fjernlyspærene, den kan være helt nede i 11.5V under kjøring!
På løvet mitt reduseres ladespenningen fra 14,6V til 13,1V etter noen minutter når 12V batteriet er fulladet!

Kan noen andre sjekke om det er slik at ladespenningen reduseres på andre Leafer?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

En høyst uoffisiell luxmåling viser at effekten på lyset faller med 28% når ladespenningen reduseres fra 14,6V til 13,1V!

Så ved å få reparert spenningsfallet og en softwareoppdatering som holder spenningen på 14,6V når fjernlyset er på vil man få el forberdring av lyset på nesten 60%   :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Hvis du har en lux-måler; kan du sammenligne fjernlysene med en annen bil på "passe avstand" (f.eks 100m)?

Jeg lurer på om fjernlyset ser dårligere ut enn de faktisk er, fordi reflektorene sprer lyset mer enn "norrmalt" -og fargetemperaturen på fjernlyset er varmere enn nærlyset.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Stå på Lynet, digger innsatsen din :)

Blir spennende å se hva Nissan gjør videre.
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 01. mars 2012, klokken 00:32
Stå på Lynet, digger innsatsen din :)

Blir spennende å se hva Nissan gjør videre.

Tja, når jeg bemerket dårlige fjernlys på min bil så svarer min forhandler at Nissan ikke har fått noen andre meldinger om dette. Dersom dette er riktig så kommer vel ikke Nissan til å gjøre noe.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

Sitat fra: dissern på torsdag 01. mars 2012, klokken 09:58
Tja, når jeg bemerket dårlige fjernlys på min bil så svarer min forhandler at Nissan ikke har fått noen andre meldinger om dette. Dersom dette er riktig så kommer vel ikke Nissan til å gjøre noe.

Jeg spurte om dette selv hos Brennes Auto (Sarpsborg) når jeg bestilte min Leaf og selgeren påstod at dette var et problem de aaaaldri hadde hørt om.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Hos Witro bil i Trondheim vet jeg at det er ihvertfall tre kunder som har meldt inn klage på svake fjernlys!
Det ble også bekreftet på vekstedet etter måling på nybil at spenningen er for lav på pærene.
Feilen er meldt inn til Nissan sentralt og er også blitt purret på.

Leaf har faktisk en konstruksjonsfeil på dette området.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Smiling when sailing

Det blir spennende å se hva Nissan gjør. Kanskje det blir billigere (i hvert fall for Nissan) å utvikle spesialpærer for Leafen som lyser best på 13 Volt ;)
Blå Leaf, Tromsø

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. februar 2012, klokken 23:58
Hvis du har en lux-måler; kan du sammenligne fjernlysene med en annen bil på "passe avstand" (f.eks 100m)?

Har du en iPhone kan du få en lux-måler for 21 kroner :-)

http://itunes.apple.com/us/app/luxmeter-pro/id408369821?mt=8

Hadde vært veldig interessant å gjøre en sånn måling, det største problemet for meg er i så fall å få kjørt begge bilene til et helt mørkt sted...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

RuneW

#57
Sitat fra: mariowing på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:26
Har du en iPhone kan du få en lux-måler for 21 kroner :-)

Eventuelt gratis om du har en Android-dings:
https://market.android.com/details?id=oneap.lightsensor&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9uZWFwLmxpZ2h0c2Vuc29yIl0.


Men om noen av disse appene er særlig brukenes til denne typen måling, er en helt annen sak...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:51
Men om noen av disse appene er særlig brukenes til denne typen måling, er en helt annen sak...

Hvor nøyaktige de er skal jeg ikke påstå noe om, men de burde kanskje kunne brukes for å se om det er stor differanse i lysstyrke mellom to biler, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:58
Hvor nøyaktige de er skal jeg ikke påstå noe om, men de burde kanskje kunne brukes for å se om det er stor differanse i lysstyrke mellom to biler, i alle fall.

Tror kanskje at man må gjøre triks ala måle i stummende mørke og holde et hvitt papir opp i lyset og "måle" dette. men som du sier, bare for å måle om det er forskjeller, burde disse gjøre nytten.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA