Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Jeg håper neste generasjon Leaf tar i bruk de nye laserlysene i sine fjærnlys, det er virkelig gode greier. (BMW i8 var først ute).
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 26. november 2014, klokken 11:41
Jeg håper neste generasjon Leaf tar i bruk de nye laserlysene i sine fjærnlys, det er virkelig gode greier. (BMW i8 var først ute).

Ja , bortsett fra at laserlysene ikke ble godkjent i USA , da. Der leveres I8 med vanlige lys.... :o

Men nye Leaf kunne godt ha hatt Xenon fjernlys , for LED nærlysene er i og for seg bra nok.

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 19. november 2014, klokken 14:24


Regner med det var støyen du ville formidle med dette bildet? Jeg klarer ikke helt å se (for meg) hvor ille dette egentlig er.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Det ser ut til å være 5V/rute, så det er en god del støy. Mulig det hjelper med en kondensator, eller et lite LC- eller RC-ledd som lavpassfilter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:14
Det ser ut til å være 5V/rute, så det er en god del støy. Mulig det hjelper med en kondensator, eller et lite LC- eller RC-ledd som lavpassfilter.

Ja, fablet litt rundt et RC ledd på inn-siden.

Hadde vært veldig interessant å visst noe med om frekvensen på støyen. Er det f.eks. over 4kHz, burde det ikke være store greiene å få det filtrert vekk. Er det 100 Hz så blir det litt større og dyrere...

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Peak-peak står jo der da.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 26. november 2014, klokken 16:37
Peak-peak står jo der da.

Mener du dette beskriver frekvensen, eller er det noe annet du belyser?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Nei hvordan kan peak-peak gjøre det? Rio nevner 5V/d men peak-peak spenningen står jo der. 2,9V på A(som er inn) og 1.5V på B. Frekvens tror jeg blir vanskelig å få ett tall på men jeg kan jo prøve. Merk at verdiene på bildet er worst case. Det blir bedre jo mindre delta V er.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

#338
Sitat fra: smaug01 på onsdag 26. november 2014, klokken 19:36
Nei hvordan kan peak-peak gjøre det?

Nei, du kan så si. Jeg forstod bare helt ikke hvem du skrev til :-)

Er litt spent på hva denne støyen (på inn-side) har for innvirkning. Regner med at det er lyden i stereoanlegget som evt får problemer. Har du testet å huke på konverteren for å se hva som skjer?


Ellers har jeg fått nok deler fra eBay til å begynne å eksperimentere selv.

Kjøpte noen "blå" reservepærer. Har tenkt å sammenligne med originalene uten annen modofosering:


Disse H9-forlenger-kablene kommer godt med når man skal huke på noe i mellom:


Og alu-boksen som (kanskje) rommer elektronikken:

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

#339
I kveld var jeg ute med bil, DCDC, kamera og godt humør.

Prøvde en del variasjoner med originale pærer, blå pærer og DCDC i forskjellige instillinger. Alle bildene er tatt med samme manuelle innstillinger og i RAW format.

Jeg gjorde det velig lettvindt. Tok bare strøm fra H9-kontakten inn til originalt fjernlys (som Nissan har moddet for meg (ftere ledninger)). Egentlig burde jeg nok ha latt spenningen på denne styre et rele koblet rett på batteriet.

Uansett. Jeg målte 12.5V som inn-spenning kontinuerlig hele den tiden jeg holdt på (ca 30 min). DCDC-konverteren hadde jeg stilt inn på 13.5V fra før og den spenningen målte jeg på utgangen med last (dvs fjernlys) på også. Her var det også minimalt med variasjon gjennom testen. Jeg skrudde også opp til 14.0V og målte og tok bilder.

En oversikt kan ses her:


Det mest opplagte er vel at disse Arctic White lampene bare er noe svas. De er malt blå og filtrerer vekk det gule i lyset. Lysstyrken blir selvsagt bare svekket. Men de ligner nå litt mer på nærlysene i fargen - det skal de ha.

Det andre jeg ser er at det voldsomme gulstikket i de originale H9-pærene ikke går vekk selv om jeg kjører på med 14.0V spenning. De blir sterkere, men jeg vet ikke om jeg kan si de blir så mye hvitere.

Vet ikke helt ha jeg skal si... DCDC-konverteren ser jo ut il å fungere som den skal. Ble bare lunken mens jeg holdt på og ga stabil (nok) utspenning.

Men hadde vel håpet på større forskjeller i lysstyrke/farge ved økt spenning enn det jeg opplevde.

Burde jeg kjørt spenningen enda mer opp?

Slik jeg ser det nå heller jeg til en LED bar-løsning.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Marius Engel

#340
Hva med xenon kit for H4 sokkel (Leaf Acenta har H4 sokkel) som eks dette:

http://www.dioder.no/nettbutikk/biler/lykter-og-paerer/xenon/dioderno-hid/HID-super-canbus-35w

Funker det?

Bør man ha 35 eller 55w? Vil 35 være bedre enn osram nightbreaker halogen 55W?

RuneW

#341
Det må ha skjedd ett eller annet under redigeringen av de forrige bildene slik at de ble automatisk justert i forhold til lysintensitet - akkurat det motsatte av det jeg prøvde på...

Ved nærmere undersøkelser av bildefilene så viser det seg at det var en ganske tydelig forskjell mellom 12.5V og 14.0V likevel:



Så det kan faktisk virke som en DCDC-konverter har noe for seg likevel!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

JLafton

Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel


Sitat fra: JLafton på mandag 01. desember 2014, klokken 18:53
Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?
jeg synes de lyser for mye opp. Veien forsvinner foran bilen når langlys kommer på. 2014 acenta

JLafton

Er jo Tekna jeg kjører så den har jo egen reflektor til fjernlys. På Acenta er det vel H4 pære med nær å fjern i samme reflektor?
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA