Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på fredag 16. mars 2012, klokken 10:07
Sitat fra: Lynet på søndag 11. mars 2012, klokken 20:28
Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.

Med fare for å utlevere meg selv som den komplette moron:

Hvor(dan) fant du ut dette? Jeg har undersøkt to (av tre?) sikringsbokser og ut fra det som stod inne i disse klarte ikke jeg å forstå hva som var hovedlys i alle fall...  ???

Leaf har minst fire sikringsbokser. En inne i kupeen (på v.side av dashen), en smal foran og bak batteriet og en flat boks nede bak venstre hovedlys som sikringene sitter på undersiden av. Ikke akkurat enkelt å finne ut av, og det står mer eller mindre ingenting i manualen om det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: Lynet på fredag 16. mars 2012, klokken 10:12
Kjøpte verkstedhåndboken for USA-utgaven på ebay  ;D

Hehehe - frekken!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. mars 2012, klokken 10:17
Leaf har minst fire sikringsbokser. En inne i kupeen (på v.side av dashen), en smal foran og bak batteriet og en flat boks nede bak venstre hovedlys som sikringene sitter på undersiden av. Ikke akkurat enkelt å finne ut av, og det står mer eller mindre ingenting i manualen om det.

Nei, dette er stusselig fra Nissan sin side. Ett eller annen skjema burde virkelig ha fulgt med i manualen. Skal faktisk informere Nissan om dette nå med det samme.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Utrolig hva Nissan greier å lage, sikringer på undersiden av boksen klemt innimellom stikkene!!!!

Nok en grunn for å ta en tur til Japan for å lære Japanske ingeniører hvordan en bil skal lages  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på fredag 16. mars 2012, klokken 15:36
Nok en grunn for å ta en tur til Japan for å lære Japanske ingeniører hvordan en bil skal lages

De samarbeider jo tydeligvis med PSA så kanskje noen av dem har vært på kurs i Frankriket ;D

For alle vet jo at i himmelen har de Franske kokker, men i helvete har de Franske ingeniører ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

dissern

Jeg fikk tilbakemelding fra Sande Auto i Bergen i dag om at det er kommet en løsning på problemet med dårlige fjernlys og at de nå kunne fikse dette. Hva fiksen består i vet jeg ikke enda.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

Sitat fra: dissern på fredag 16. mars 2012, klokken 18:14
Jeg fikk tilbakemelding fra Sande Auto i Bergen i dag om at det er kommet en løsning på problemet med dårlige fjernlys og at de nå kunne fikse dette. Hva fiksen består i vet jeg ikke enda.

Interessant! Også interessant om denne fiksen til tilbudt alle Leaf-eiere!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

bno

Nissan har ikke gjort hjemmeleksa og derfor må de ta kostnaden. Vi driver her som et Pilotprosjekt for Nissan så det skulle bare mangle all den tid vi tar jobben for dem som de skulle ha gjort in the first place.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

dissern

Sitat fra: RuneW på fredag 16. mars 2012, klokken 18:47
Sitat fra: dissern på fredag 16. mars 2012, klokken 18:14
Jeg fikk tilbakemelding fra Sande Auto i Bergen i dag om at det er kommet en løsning på problemet med dårlige fjernlys og at de nå kunne fikse dette. Hva fiksen består i vet jeg ikke enda.

Interessant! Også interessant om denne fiksen til tilbudt alle Leaf-eiere!

Jeg har kjøpt HID kit som jeg tenkte å installere nå i helgen. Nå får jeg vente litt og se hva fiksen for fjernelysene består i, forhåpentligvis blir det vesentlig bedre enn de slappe, gule lysene som jeg nå har.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Sitat fra: dissern på fredag 16. mars 2012, klokken 18:14
Jeg fikk tilbakemelding fra Sande Auto i Bergen i dag om at det er kommet en løsning på problemet med dårlige fjernlys og at de nå kunne fikse dette. Hva fiksen består i vet jeg ikke enda.

Høres fint ut til neste vinter.

Håper det er en skikkelig fiks  :)
Nissan Leaf

RuneW

#100
Ja, kveld gikk jeg mer "vitenskapelig" tilverks og brukte et systemkamera med låste, manuelle innstillinger for å sammenligne lysene. Og her er resultatet:




(større bilder ved å trykke på dem)

På bildene virker det som det er vesentlig forskjell mellom de originale fjernlysene og HID-kit'et, men i praksis ser jeg knapt nok forskjell på veien om jeg bruker fjernlys eller ikke med HID-kit'et. Veldig snålt. Jeg har pakket HID-kit'et ned i esken sin igjen og kjører med de gule originallysene (de ser jeg i alle fall at jeg har dem på pga gulskjæret...  ;D).

For den helt store forskjellen er det heller ikke mellom nærlys og nærlys+fjernlys synes jeg. Det virker som enten nærlysene er for høye eller fjernlysene er for lave - de går litt i hverandre. Jeg har ingen erfaring med å evaluere billys, men det er slik jeg føler det når jeg kjører og når jeg ser disse bildene. Og med HID-lysene ser det nesten ut som om fjernlysene "graver seg enda mer ned i nærlysene" (sjekk rød oval på bildet). De er vel lengere enn halogenpærene og tuller det muligens litt til med "fokuseringen" i forhold til reflektoren?

Noen kommentarer?

Ja, og en ting til. Er det vanlig at HID-lampene skal se slik ut etter totalt 10 minutters bruk?


Kanskje en grunn til at de ikke lyser så bra? Jeg har ingen erfaring med HID-pærer, så jeg aner ikke...

Jeg skulle gjerne ha tatt noen bilder med bare fjernlysene, men hvor sikring 53 & 54 er ble en for stor nøtt å knekke for meg... Kanskje noen med verkstedhåndboken vet det?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Elmo

Sitat fra: RuneW på fredag 16. mars 2012, klokken 22:56
Det virker som enten nærlysene er for høye eller fjernlysene er for lave - de går litt i hverandre.

Ja, jeg sier det gjerne igjen. Nærlyset på alle Leaf jeg har møtt ER for høye
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

Sitat fra: Elmo på lørdag 17. mars 2012, klokken 00:17
Sitat fra: RuneW på fredag 16. mars 2012, klokken 22:56
Det virker som enten nærlysene er for høye eller fjernlysene er for lave - de går litt i hverandre.

Ja, jeg sier det gjerne igjen. Nærlyset på alle Leaf jeg har møtt ER for høye

Eneste måten å finne ut dette på er vel rett og slett å ta bilen med på verksted å måle... Dette koster som regel, men jeg skal se om jeg får gjort en rask måling på verkstedet over gata en dag.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Sitat fra: Elmo på lørdag 17. mars 2012, klokken 00:17Ja, jeg sier det gjerne igjen. Nærlyset på alle Leaf jeg har møtt ER for høye

Sikker på at det ikke er du som er oppmerksom på disse bilene, og derfor ser direkte på de. Ikke unormalt å bli blendet da...

Jeg har fortsatt tilgode å bli blendet av en Leaf, med unntak av en jeg møtte over en bakketopp. Da blender alle biler...

Sammenliknet med hvor langt lyskjeglen på min Leaf rekker er dette rimelig identisk med Xenon lysene på Avensisen min.

Men det som kan være med på at de føles mer ubehagelige å se direkte inn i enn f.eks. Xenon lys er at det ikke er linser på LED lysene til Leaf. Lyset projiseres via speil som sitter bak lykteglasset.

Thomas Parsli

Jeg har også møtt ganske mange Leaf nå uten å ha blitt blendet eller lagt merke til spesielt høye lys. Når det er mørkt legger jeg ikke merke til at det er en Leaf før jeg passerer bilen, så nærlyset utmerker seg ikke på noen spesiell måte.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA