Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 01. mars 2012, klokken 13:02
Sitat fra: cra på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:58
Hvor nøyaktige de er skal jeg ikke påstå noe om, men de burde kanskje kunne brukes for å se om det er stor differanse i lysstyrke mellom to biler, i alle fall.

Tror kanskje at man må gjøre triks ala måle i stummende mørke og holde et hvitt papir opp i lyset og "måle" dette. men som du sier, bare for å måle om det er forskjeller, burde disse gjøre nytten.

Hold et ark mellom kamera og billysene (gjerne på lang avstand) og ta bilde. Et par bilder for hver bil. Sammenlign bilder. Lag gjerne stativ/rigg så bildene blir tatt på helt lik måte.

Alternativ 2: Kamerastativ, kera med bra zoom. Ta bilde at det bilen lyser på langt unna, og sammenlign hvilket bilde du ser mest på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

#61
Ja! Å bruke kamera på stativ og ta bilde av ark er en god ide! Husk bare å bruke et kamera hvor man kan låse eksponeringsinnstillingene for å få dette til å funke.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Jeg bruker luxmåler av brukbar kvalitet. Trenger ikke å være totalt mørke da svak bakgrunnsbelysning gjerne er under 1 lux.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: snurre100 på søndag 19. februar 2012, klokken 10:12
Bakenfor lysene er det en boks på hver side.Satte ballastene fast med borrelås.

Hmm... Skal til å montere et HID kit selv, men er skeptisk til å feste noe oppe på disse boksene. Hva er det inne i disse? Er det noen som skal opp ved f.eks. servicer?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

#64
Monterte HID-settet i kveld, men er langt fra sikker på at dette hadde noe for seg.

For det første virket HID-pærene veldig trange i fatningen, så det var en utfordring å få dem fast.

For det andre var den en (riktignok ikke sterk) ulyd i "driveren":

http://www.youtube.com/watch?v=INEa7u2WPrA&feature=youtu.be

Er dette normalt, eller tyder det på feil?



Men det aller verste var at jeg ikke syntes det ga noe særlig lys. Javel. Originallysene er gule og fæle men man ser i alle fall at man slår dem på...

Under er et bilde med det originale lyset til venstre og HID til høyre:


Den røde ringen er rundt området hvor original-fjernlyset "fokuserer". Det er lite tilsvarende på høyre side.

Det er mulig (er det mulig?) at selve pæren har blitt montert feil og at fjernlyser havner "inne under" nærlyset, men jeg synes det høres merkelig ut.

Her er en video (jeg tok også en video av et område langt borte, men der så man knapt noen forskjell med og uten fjernlys...):

http://www.youtube.com/watch?v=6tfERIVLkPM&feature=youtu.be

Hehe - jeg har tatt noen bilder under monteringen og tenkte å legge ut en bygge-logg, men med dette resultatet tror jeg at jeg drøyer det gitt...  :(


Hvordan ser deres nærlys/fjernlys-bilder ut?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Tror de fleste andre som har gjort samme jobben kjøpte 50w. Kan tenkes 35w ikke gir noe særlig mer lys enn de originale 50w halogen pærene?

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på fredag 09. mars 2012, klokken 14:13
Tror de fleste andre som har gjort samme jobben kjøpte 50w. Kan tenkes 35w ikke gir noe særlig mer lys enn de originale 50w halogen pærene?

Det kan godt være. Lurer forresten på om halogenpærene er 60 om ikke 65w...

Kanskje HID'ene de "gjør mindre av seg" fordi de matcher nærlysene så perfekt, men jeg sitter forstatt igjen med en følelse av at dette er stusselige greier. Hadde vært veldig interessant å sammenlignet med noen som har et vellykket oppsett...

Det er jo ikke helt usannsynlig at jeg har kjøpt noe ræl. Det er det som er så spennende med å handle på eBay...  ::)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

snurre100

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. mars 2012, klokken 13:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 19. februar 2012, klokken 10:12
Bakenfor lysene er det en boks på hver side.Satte ballastene fast med borrelås.

Hmm... Skal til å montere et HID kit selv, men er skeptisk til å feste noe oppe på disse boksene. Hva er det inne i disse? Er det noen som skal opp ved f.eks. servicer?
Helt normalt.
Venter på Kia E Niro

RuneW

Sitat fra: snurre100 på fredag 09. mars 2012, klokken 20:44
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. mars 2012, klokken 13:16
Hmm... Skal til å montere et HID kit selv, men er skeptisk til å feste noe oppe på disse boksene. Hva er det inne i disse? Er det noen som skal opp ved f.eks. servicer?
Helt normalt.

Hva er helt normalt? At jeg er skeptisk eller at disse boksene skal opp ved servicer?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

snurre100

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. mars 2012, klokken 13:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 19. februar 2012, klokken 10:12
Bakenfor lysene er det en boks på hver side.Satte ballastene fast med borrelås.

Hmm... Skal til å montere et HID kit selv, men er skeptisk til å feste noe oppe på disse boksene. Hva er det inne i disse? Er det noen som skal opp ved f.eks. servicer?
Borrelås.Enkel å fjerne.
Venter på Kia E Niro

RuneW

#72
Sitat fra: snurre100 på lørdag 10. mars 2012, klokken 22:15
Borrelås.Enkel å fjerne.

Borrelås eller ikke. Liker uansett ikke å legge det oppe på andre bokser.

Det viste seg heldigvis at det er en helt utmerket rom på nedsiden av disse svarte boksene som passet ganske bra:




TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Er det noen måte å BARE få fjernlysene til å lyse på? Lyshornet aktiviserer vel både nær- og fjernlys?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA