Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

snurre100

 Helt riktig.Disse ble bestillt på Ebay
Venter på Kia E Niro

snurre100

Var ute og prøvde langlysa.Lyser noe helt jæ...ig.Ser ikke bort fra at 35 watt xenon er nok...
Venter på Kia E Niro

Joachim

Sitat fra: snurre100 på søndag 19. februar 2012, klokken 22:12
Var ute og prøvde langlysa.Lyser noe helt jæ...ig.Ser ikke bort fra at 35 watt xenon er nok...

Er dette bra eller dårlig?

fael

Sitat fra: snurre100 på lørdag 18. februar 2012, klokken 17:54
Da var 55watt xenon montert.Kan anbefales.4300k ser ut til å være samme farge som nærlysa.Digitale ballaster.Ingen støy...

Da har jeg nettopp bestillt samme settet fra e-bay. Finner det egentlig ganske merkverdig at Nissan har sendt denne bilen på markedet med så svake langlys. Min gamle Caravelle fra 1994 har bedre lys ;-) Men bortsett fra svake langlys og skitten bakluke er leafen et funn!
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

dissern

Snurre100: Hvilket verktøy brukte du for å bore hull i lokket til lykten?

Forøvrig har jeg sendt melding til Nissan forhandleren med kommentar om de dårlige fjernlysene, men jeg har ennå ikke fått svar (ca. 5 dager er gått).
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

snurre100

Sitat fra: dissern på mandag 20. februar 2012, klokken 14:06
Snurre100: Hvilket verktøy brukte du for å bore hull i lokket til lykten?

Forøvrig har jeg sendt melding til Nissan forhandleren med kommentar om de dårlige fjernlysene, men jeg har ennå ikke fått svar (ca. 5 dager er gått).
Brukte et step bor.
Venter på Kia E Niro

Smiling when sailing


Sitat

Min gamle Caravelle fra 1994 har bedre lys ;-)

Og jeg som trodde at den kan i hvert fall ikke være dårligere enn i min 1994 Caravelle... men hvis dette er tilfelle så må jeg likevel gjøre noe. (Nettopp pga. dette har jeg montert 1000-metrene i Caravellen, siden mørketiden her opper er lang!)
Blå Leaf, Tromsø

Thomas Parsli

Er det bare spenningsfall som er problemet, eller er reflektorene også dårlig?

På vår Toyota Avensis er det vanlige H7, men en optisk linse gjør at fjernlyset er noe av det bedre jeg har sett.
Mon tro om Nissan har prioritert lav luftmotstand (lyktglasset endrer luftstrømmen så drag fra speilene blir mindre) fremfor gode fjernlys?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: snurre100 på mandag 20. februar 2012, klokken 15:48
Sitat fra: dissern på mandag 20. februar 2012, klokken 14:06
Snurre100: Hvilket verktøy brukte du for å bore hull i lokket til lykten?

Forøvrig har jeg sendt melding til Nissan forhandleren med kommentar om de dårlige fjernlysene, men jeg har ennå ikke fått svar (ca. 5 dager er gått).
Brukte et step bor.

Vanlig hullsag (av den typen med senterbor) fungerte fint for meg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. februar 2012, klokken 16:25
På vår Toyota Avensis er det vanlige H7, men en optisk linse gjør at fjernlyset er noe av det bedre jeg har sett.

Litt off topic, men er det lov å spørre om hvilken modell du har? Jeg har nemlig en 2009 modell, som i følge Toyota (når jeg bestiller service) har Adaptive Bi-Xenon. Men det har den altså ikke... Den har riktignok Adaptive Xenon på nærlysene, men fjernlysene er gode gamle halogen pærer i vanlig reflektor. Ingen linse er det heller. Men du verden så godt lys det er på bilen! Ingen ting å klage på der i gården...

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 20. februar 2012, klokken 22:26
Litt off topic, men er det lov å spørre om hvilken modell du har? Jeg har nemlig en 2009 modell, som i følge Toyota (når jeg bestiller service) har Adaptive Bi-Xenon. Men det har den altså ikke... Den har riktignok Adaptive Xenon på nærlysene, men fjernlysene er gode gamle halogen pærer i vanlig reflektor. Ingen linse er det heller. Men du verden så godt lys det er på bilen! Ingen ting å klage på der i gården...

Du har nok Bi-xenon alikevel. Bi-xenon betyr ikke egne xenon-pærer i fjernlysreflektoren, det er Dual xenon. Bi-xenon betyr at det er en elektrisk styrt blender som gjør at xenon-pærene fungerer både som nærlys og fjernlys, dvs. at reflektorens lysbilde endres.

I tillegg har du halogenpærer i egen reflektor som primært fungerer som lyshorn, men disse tennes også når fjernlyset aktiveres. Du har altså xenon+halogen fjernlys. Det er tilsvarende system på vår Touran og da omgås problemet man får ved xenon-konvertering av Leafen, nemlig at lyshornet blir skikkelig dårlig pga. tenntiden på xenon-pærene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Hmm, inerressant. Dette må jo etterprøves da jeg har litt for liten tiltro til at japanerne har puttet inn noe så "tysk". ;)

(Når de f.eks. klarer å "glemme" å lage nivå-varsling på spylevæsken så har det ødelagt hele mitt inntrykk av et knippe bilprodusenter som ellers er helt konge på kvaliet...)

Takk for nyttig info! :)

Pluss i margen til Toyota hvis dette stemmer. :)

fael

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. februar 2012, klokken 18:41
Sitat fra: snurre100 på mandag 20. februar 2012, klokken 15:48
Sitat fra: dissern på mandag 20. februar 2012, klokken 14:06
Snurre100: Hvilket verktøy brukte du for å bore hull i lokket til lykten?

Forøvrig har jeg sendt melding til Nissan forhandleren med kommentar om de dårlige fjernlysene, men jeg har ennå ikke fått svar (ca. 5 dager er gått).
Brukte et step bor.

Vanlig hullsag (av den typen med senterbor) fungerte fint for meg.

....har ikke fått HID-kit ennå, men av nysjerrighet....hvorfor må dere borre for å montere disse kittene?
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

snurre100

Alle ledningene er inne i lykta.Ballasten til xenonlysa sitter utafor.12 volt ut fra lyktehuset. 85 volt inn til xenon lampa..
Venter på Kia E Niro

dissern

Da har jeg etter 11 dager omsider fått tilbakemelding på min henvendelse om gule fjernlys som muligens kan skyldes høyt spenningsfall. Tilbakemeldingen er at de har undersøkt med Nissan og at det der ikke er kommet inn tilsvarende meldinger, og at det i så fall må undersøkes om det er noe som er feil med min bil.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA