Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

PK

#210
Sitat fra: dissern på søndag 03. februar 2013, klokken 20:38
Sitat fra: PK på søndag 03. februar 2013, klokken 17:26
Jeg kjøpte bilen min 03.01.13 av AutoCenteret i Åsane (Bergen) (...)
Som kundebehandleren sa; "du har jo ikke hatt fjernlys i ordets rette forstand, bare nærlys. Så du vil merke forskjell".. det hadde han rett i.

PK, hva gjorde AutoCenteret for å forbedre fjernlysene, og sa de noe om årsak? Jeg har hatt bilen inne med merknad på fjernlysene, men ble fortalt at de målte 13 V over fjernlysene og at alt var i orden - ingen fiks med andre ord.

Hei :)
De sa de hadde byttet jordledningen.
Og det ble som natt og dag, for å si det sånn...
Det var kundebehandleren hos AutoCenteret, Jens Olav Bertelsen, som jeg har snakka med og som så det var en kjent feil.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

eivisa

Hadde inne bilen i dag hos  AutoCenteret i Åsane (Bergen) for å få fikset defekt bryter vindu førersiden, samtidig fikset de fjernlysene. Du verden for en forskjell. Nå ser jeg jo hvor jeg kjører i mørket! ;D ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Jærbuen

Ikke rart det er pinglete fjærnlys på disse bilene.
Studerte ledningene til lyktene i dag, der kommer det en "syltynn" sort jordleder på max 0.5 mm2, som så fordeler seg i 2 nye like tynne. Den ene av disse er så tatt ut i 2 nye igjen, en til park- og en til fjærnlys. Har aldri sett så tynne ledere til lys i noen bil ennå, dette er jo latterlig!

Målte 13.2 V med fjernlys på, mellom + pol på batteriet og ute ved  parklys, mens det var 1 V mer om jeg målte ved jordskrua i karosseriet like under lykta.

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lynet

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:29
Ikke rart det er pinglete fjærnlys på disse bilene.
Studerte ledningene til lyktene i dag, der kommer det en "syltynn" sort jordleder på max 0.5 mm2, som så fordeler seg i 2 nye like tynne. Den ene av disse er så tatt ut i 2 nye igjen, en til park- og en til fjærnlys. Har aldri sett så tynne ledere til lys i noen bil ennå, dette er jo latterlig!

Målte 13.2 V med fjernlys på, mellom + pol på batteriet og ute ved  parklys, mens det var 1 V mer om jeg målte ved jordskrua i karosseriet like under lykta.

Velkommen inn i klubben for de som har oppdaget dette :-) Se tidligere i tråden....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ducktolate

Hvorfor er ikke dette noe som fikses av Nissan Norge?

Jeg bemerket dårlige fjernlys ved service, men fikk bare melding om at det var slik de var..

(Var nevnt noe om service og Nissan Norge i en annen tråd her.. Det er jo en smule betenkelig at de ikke tar kjøpere av bilen mer alvorlig. Personlig har jeg nå kjørt 35000 km med bilen hvorav en stor del av tiden på bekmørke smale veier med mye storvilt i nærheten. Utrivelig)

Mr.Zero

Målte spenningsfallet på en ett år gammel Leaf i går. 0,4V i minuskrets og 0,3V i plusskrets ved batterispenning på 12,4V. Dette er innenfor av hva som "tillates" i læreboka.
Minuskabel er så absolutt i minste laget, men likevel grei. Det vil alltid være litt spenningsfall i ledninger, så om ledningen i dette tilfellet hadde blitt skiftet ut med en av større kaliber og kanskje gitt et spenningsfall på 0,1V, tviler jeg på at det hadde vært særlig merkbart for et halvgammelt øye... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynet

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 14. februar 2013, klokken 17:25
Målte spenningsfallet på en ett år gammel Leaf i går. 0,4V i minuskrets og 0,3V i plusskrets ved batterispenning på 12,4V. Dette er innenfor av hva som "tillates" i læreboka.
Minuskabel er så absolutt i minste laget, men likevel grei. Det vil alltid være litt spenningsfall i ledninger, så om ledningen i dette tilfellet hadde blitt skiftet ut med en av større kaliber og kanskje gitt et spenningsfall på 0,1V, tviler jeg på at det hadde vært særlig merkbart for et halvgammelt øye... 8)

Kan du si hvor du målte i minuskretsen? Kan denne Leafen være oppgradert?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eivisa

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 14. februar 2013, klokken 17:25Det vil alltid være litt spenningsfall i ledninger, så om ledningen i dette tilfellet hadde blitt skiftet ut med en av større kaliber og kanskje gitt et spenningsfall på 0,1V, tviler jeg på at det hadde vært særlig merkbart for et halvgammelt øye... 8)

Lysene ble så merkbart forandret at det må oppleves! 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Mr.Zero

Sitat fra: Lynet på torsdag 14. februar 2013, klokken 19:35
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 14. februar 2013, klokken 17:25
Målte spenningsfallet på en ett år gammel Leaf i går. 0,4V i minuskrets og 0,3V i plusskrets ved batterispenning på 12,4V. Dette er innenfor av hva som "tillates" i læreboka.
Minuskabel er så absolutt i minste laget, men likevel grei. Det vil alltid være litt spenningsfall i ledninger, så om ledningen i dette tilfellet hadde blitt skiftet ut med en av større kaliber og kanskje gitt et spenningsfall på 0,1V, tviler jeg på at det hadde vært særlig merkbart for et halvgammelt øye... 8)

Kan du si hvor du målte i minuskretsen? Kan denne Leafen være oppgradert?

Tok ut fjernlyspære i venstre hovedlykt og brukte en nål som jeg stakk inn i kontaktstykket. Så vanlig multimeter mellom +batteri og nål, samt -batteri og og nål i minuskontakt. Hadde lysbryter på, men tenning av. Med tenning på fikk jeg 14,4V over batteriet. 12,4V uten tenning på.
Nissan har forresten en undersøkelse på gang der de gjør disse målingene for å avdekke feil / forbedringer..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Har du noe mer detaljer om denne undersøkelsen? Er jo ikke akurat rakettforskning så de burde ha resultaer rimelig fort... ;)

Mr.Zero

Nope, vet ikke mere enn at det skal gjøres målinger på div Leaf'er - sikkert med bakgrunn i endel kundeklager. Det kan jo hende eksemplaret jeg målte på var " forbedret utgave", men ledningstykkelsen var likevel snau, ja..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynet

Alle Leafer jeg har hørt eller sett blitt målt har over 1,3V spenningsfall på minussiden av pæra, til og mekanikeren på Witro fikk det resultatet på to Leafer han målte i fjor vinter.
Saken er forsket ferdig for min del.
Men la tenningen stå på 10-15 minutter skal du se spennigen faller til ca 13,0V på batteriet! Gjør ikke lysene akkurat bedre.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gyathaar

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 15. februar 2013, klokken 11:35
Tok ut fjernlyspære i venstre hovedlykt og brukte en nål som jeg stakk inn i kontaktstykket. Så vanlig multimeter mellom +batteri og nål, samt -batteri og og nål i minuskontakt. Hadde lysbryter på, men tenning av. Med tenning på fikk jeg 14,4V over batteriet. 12,4V uten tenning på.
Nissan har forresten en undersøkelse på gang der de gjør disse målingene for å avdekke feil / forbedringer..
Hvis du fjerner lyspæra slik at det ikke lengre er en sluttet krets, vil vel resultatet bli helt forskjellig...
(i et slik tilfelle vil motstanden i multimeteret brukes istedenfor lyspæra, og denne er veldig høy (kan regne den som tilnærmet uendelig), og motstand i ledninger ubetydelig sammelignet med dette)....

For eksempel hvis pære hadde motstand 11 Ohm og ledningen 1 Ohm (bare tilfeldige verdier tatt for å gjøre regnestykke enkelt)

+12V-----------------------------
                    |           |
                11 ohm        måler ~11V
                    |           |
                    -------------
                    |
                 1 ohm
                    |
0 V------------------

+12V------------------------------
                    |            |
                               måler ~12 V (kanskje 1000000 ohm)
                    |            |
                    --------------
                    |
                 1 ohm   
                    |
0 V-----------------

                   

Lynet

Hvis noen måler spenningsfall uten at kretsen står på (sluttet) kan vedkommende ikke å måle spenningsfall, kanskje det er det Nissan gjør når de sier at alt er ok?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

#224
Jeg har ikke særlig greie på dette, men forsøkte meg i dag måle spenningsfall likevel og gjorde som følger:

Jeg startet bilen, fjernet fjernlyspæren fra sokkelen, lot bilen stå på "tomgang" i 10 minutter, satte multimeter på DC måling med - node plassert på - pol på batteriet og + node plassert nede i fjernlyssokkelen på gul ledning og slo på fjernlysbryteren. Multimeteret viste da 13,0 V.

Jeg slo av fjernlysbryteren, satte så fjernlyspæren tilbake i sokkelen, slo på fjernlysbryteren igjen, brukte multimeteret som ovenfor, men satte + node fra multimeteret inn i fjernlyssokkel hvor gul ledning kommer inn i sokkelen. (Bilen fortsatt på tomgang). Multimeteret viste da 12,79 V.

Var dette riktig måte å måle på, og er resultatet dårlig nok å kreve utbedret?  :-\

PS! Målte kun på venstre lykt.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA