Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Rio

NB: Ledningen til stell (jord) er kun ca 15 cm, så jeg antar at mesteparten av tapet er på pluss-siden, uten at jeg har målt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Sitat fra: Rio på fredag 01. februar 2013, klokken 16:18
NB: Ledningen til stell (jord) er kun ca 15 cm, så jeg antar at mesteparten av tapet er på pluss-siden, uten at jeg har målt.

Anbefaler å lese hele tråden, spesielt mitt inlegg på side 9.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 17:44
Sitat fra: Rio på fredag 01. februar 2013, klokken 16:18
NB: Ledningen til stell (jord) er kun ca 15 cm, så jeg antar at mesteparten av tapet er på pluss-siden, uten at jeg har målt.

Anbefaler å lese hele tråden, spesielt mitt inlegg på side 9.

Jo, men mener du i den ledningen på 15 cm, eller fra batteripolen og frem til pæren?

Jeg forstår ikke helt hvorfor 1,5 V skal forsvinne i 15 cm ledning, og mye mindre spenning i en langt lengre ledning (via bryter osv)? Og hvor mye i chassis?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Nissan sier at Leafen er typegodkjent med disse lyktene blir kanskje et problem for dem:

Lyktene er godkjent på et laboratorium som er angitt på lykten, men da skal prøvespenningen på halogenpæra være på 13,2V.
Når spenningen beviselig er vesentlig lavere overholder de ikke den spesifiserte spenningen laboratoriet brukte for å godkjenne lykten.

De er godkjent i Luxembourg (E13) på laboratorium nr 13057
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: Rio på fredag 01. februar 2013, klokken 19:19
Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 17:44
Sitat fra: Rio på fredag 01. februar 2013, klokken 16:18
NB: Ledningen til stell (jord) er kun ca 15 cm, så jeg antar at mesteparten av tapet er på pluss-siden, uten at jeg har målt.

Anbefaler å lese hele tråden, spesielt mitt inlegg på side 9.

Jo, men mener du i den ledningen på 15 cm, eller fra batteripolen og frem til pæren?

Jeg forstår ikke helt hvorfor 1,5 V skal forsvinne i 15 cm ledning, og mye mindre spenning i en langt lengre ledning (via bryter osv)? Og hvor mye i chassis?

Aner ikke hvor lang ledningen er før den finner gods, men den måtte være over 15 cm.
Spenningsfallet fra pæra til gods ble redusert fra 1,5V til 0,12V. På plussiden er det 0,51V på høyre side og 0,31V på venstre side.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 21:16
Aner ikke hvor lang ledningen er før den finner gods, men den måtte være over 15 cm.
Spenningsfallet fra pæra til gods ble redusert fra 1,5V til 0,12V. På plussiden er det 0,51V på høyre side og 0,31V på venstre side.

Men er ikke 1,5 V så ekstremt at det må være noe fundamentalt galt, enten med metallet i ledningen, eller koblingen? Den må jo være ekstremt mye tynnere enn den positive ledningen som er mye lengre, og kun taper 0,5 V.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 21:13
Nissan sier at Leafen er typegodkjent med disse lyktene blir kanskje et problem for dem:

Lyktene er godkjent på et laboratorium som er angitt på lykten, men da skal prøvespenningen på halogenpæra være på 13,2V.
Når spenningen beviselig er vesentlig lavere overholder de ikke den spesifiserte spenningen laboratoriet brukte for å godkjenne lykten.

De er godkjent i Luxembourg (E13) på laboratorium nr 13057

Ja, dette er jo noe man egentlig enten kan ta opp med Vegvesenet eller be NAF gjøre det, hvis ikke Nissan gjør noe?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

#202
Sitat fra: Rio på fredag 01. februar 2013, klokken 21:23
Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 21:16
Aner ikke hvor lang ledningen er før den finner gods, men den måtte være over 15 cm.
Spenningsfallet fra pæra til gods ble redusert fra 1,5V til 0,12V. På plussiden er det 0,51V på høyre side og 0,31V på venstre side.

Men er ikke 1,5 V så ekstremt at det må være noe fundamentalt galt, enten med metallet i ledningen, eller koblingen? Den må jo være ekstremt mye tynnere enn den positive ledningen som er mye lengre, og kun taper 0,5 V.

Vipp opp lokket på høyre lykt og mål spenningen fra den sorte ledningen og til minuspolen på batteriet med fjernlyset på og gi oss resultatet på din bil.
Gjør det inne i lykta, da et hull i isolasjonen utenfor lykta ikke er bra da det vil komme fukt og salt inn i kobberet da.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 21:43

Vipp opp lokket på høyre lykt og mål spenningen fra den sorte ledningen og til minuspolen på batteriet med fjernlyset på og gi oss resultatet på din bil.
Gjør det inne i lykta, da et hull i isolasjonen utenfor lykta ikke er bra da det vil komme fukt og salt inn i kobberet da.....

Skal prøve å gjøre det på jobb (innendørs garasje) på mandag; det er for kaldt for meg utendørs nå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip

#204
Jeg var akkurat ute og målte. Jeg tok av pluggen til parklyset på høyre side siden dette var enkleste målepunkt. 1,34V mellom 0V til parklys og 0V direkte på batteri... Batterispenning var 13,01V. Samtidig testet jeg å "laske" 0V på parklys til 0V på batteri. Styrken på fjernlyset økte merkbart.

Edit: Jeg stakk ikke hull i isolasjonen på svart leder, men målte fra parklysets 0V-plugg siden denne er lasket/loddet/klemt på samme 0V-leder som til fjernlys. Det er ikke mer enn 5-10 cm ledning fra parklys til fjernlys

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Flott jobb  :D
Stemmer bra med de målingene jeg gjorde før den ble modifisert. Ser du hadde 13,01V på batteriet, tipper den hadde stått med DCDC aktiv en stund og gått ned fra 14.58V til 13.01V noe som reduserer lysstyrken tilsvarende spenningsfallet i minusledningen!!!!

Snorre, dette bør virkelig elbilforeningen ta opp med Nissan.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

el-snorre

Skal se på saken. Prøver å ta det opp med Nissan i første møte. Har gått glipp av denne tråden. :-( takk for tips.

Trenger et kort engelsk resymé i tilfelle tidsmangel mv. Om noen kan sende det til meg takker jeg.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

PK

Hei.

Jeg kjøpte bilen min 03.01.13 av AutoCenteret i Åsane (Bergen)
Siden jeg bor "på landet" ble jeg forskrekket over hvor dårlige fjernlys jeg hadde på bilen, og etter et kjapt søk her inne forstod jeg hvorfor. Jeg tok kontakt med verkstedet hos bilforhandleren, og fikk satt opp en time for utbedring. Nå når jeg har fått bilen igjen, har jeg jo faktisk fjernlys også.
Som kundebehandleren sa; "du har jo ikke hatt fjernlys i ordets rette forstand, bare nærlys. Så du vil merke forskjell".. det hadde han rett i.

men, når det er sagt, utrolig at en leverer ut nye biler med "kjente feil"... Et stooooort minus for Nissan.

PS: etter ca 1 mnd, og 2000 km, må jeg innrømme at jeg ikke er nevneverdig imponert over kvaltieten til Nissan.
hvorfor?, jo fordi;
- langlys problematikken
- Knirking i forstilling etter bare 1088 km
- ikke oppvarmede spylerdyser, de fryser ved minusgrader... ja, vet eg kan kjøpe annen spyleveske, men hjelper ikke når den orginale som bilen ble levert med fryser og ingenting kommer ut.. Gikk 3 uker før været ble mildere og jeg fikk kjørt systemet tomt og erstattet med ekstrem-kulde veske. Klart en sikkerhetsrissiko når du må motorveien mister sikt, i det en lastebil kjører forbi... Men, seriøst - min gamle Volvo 850 fra 94 hadde jo dette. Og min nye V50 2010 model. Og det er jo biler med motor som blir varm i motorrommet...
- Svært dårlig varmeapparat med tanke på energiforbruk og effekt. Noen ganger varmer det bilen godt opp, andre ganger ikke i det hele tatt
- Radioen har sine rare dager, hvor den bare skurrer
- Bilen starter ikke ved forvarming uten kabel
- ikke skandinavisk/norsk menysystem
- Rekkevidde ved minus 10``c... bare ca 60 km... :S
Vet at dette var kjente feil / mangler ved bilen.. Og jeg burde kanskje vist om de. Men gjorde ikke det.. For å si det sånn; Car for the future...?? - my arse....
Dette var den første Nissan jeg har kjøpt, og siste... gleder meg til det kommer konkurenter på markedet.. da er jeg klar for å bytte, om ikke tapet blir for stort...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Trond Arve

Noen som har vært på BNH Ski med denne problemstillingen? Skal på ettårsserrvice om en måneds tid; greit å vite om de fikser det der. Ellers gjør jeg det kanskje på Brennes i Moss (etter anbefaling fra Rio).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

dissern

Sitat fra: PK på søndag 03. februar 2013, klokken 17:26
Jeg kjøpte bilen min 03.01.13 av AutoCenteret i Åsane (Bergen) (...)
Som kundebehandleren sa; "du har jo ikke hatt fjernlys i ordets rette forstand, bare nærlys. Så du vil merke forskjell".. det hadde han rett i.

PK, hva gjorde AutoCenteret for å forbedre fjernlysene, og sa de noe om årsak? Jeg har hatt bilen inne med merknad på fjernlysene, men ble fortalt at de målte 13 V over fjernlysene og at alt var i orden - ingen fiks med andre ord.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA