Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Blip

Hva er dimensjonen på inn og ut?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Ledningene fabrikken har lagt opp er nok mellom 0,25 og 0,5 mm2 både på pluss og godsledningen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Mye bedre lys etter oppgradering :D
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Tipper Ronny mener ny tykkere ledning fra pæra til gods.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på tirsdag 22. januar 2013, klokken 22:09
Tipper Ronny mener ny tykkere ledning fra pæra til gods.

Jeg lurte vel mest/også på hvem som hadde gjort denne oppgraderingen. At man kan gjøre det selv er jeg klar over. Om verksted har gjort det som reklamasjon er derimot veldig interessant da jeg kan bruke det "mot" mitt eget verksted.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Verkstedet gjorde det på min bil. Etter min mening burde Nissan kalt inn alle Leaf for å utbedre denne feilkonstruksjonen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fonberg

Sitat fra: Lynet på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:02
Verkstedet gjorde det på min bil. Etter min mening burde Nissan kalt inn alle Leaf for å utbedre denne feilkonstruksjonen.

Interessant.
-Hvilket verksted bruker du?
-Hva gjorde de; bare nye jordingskabler, eller også omprogrammering av ladespenning?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mandresen

Heisan
Jeg hadde min Leaf inne på Witro i Trondheim i går og bad samtidig om at de utbedret fjernlysene mine da de er veldig dårlig. (refererte til spenningsfall) Da fikk jeg til svar at det hadde de gjort på 1 stk Leaf og det ble ikke bedre på denne Leafen og det gjorde de ikke flere ganger!
Jeg spurte om det skulle være så dårlige fjernlys på den og fikk til svar at det var ikke dårlige fjernlys, men det bare virket sånn da nærlysene var så bra!
Jeg spurte videre om å ettermontere xenon kit på fjernlysa men det var som å banne i kjerka. Først sa han at det ikke var lovlig pga at det ikke var høydejustering på de (jeg fortalte ham at det var humbug og at det gjaldt kun nærlys) Videre begynte han å snakke om at en annen bil hadde fått røket turboen 3 ganger pga xenonkit og at jeg måtte jo huske på at det var CAN bus styring og at jeg ville miste all garanti, punktum! Og på dette tidspunktet orket jeg ikke diskutere mer.
Så da er spørsmålet hva jeg gjør, utbedre spenningsfallet selv? Vet jo at Lynet har fått dette utbedret i Trondheim og er fornøyd, er det deg han på Witro refererer til som han ene de har fikset?
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

fonberg

Sitat fra: mandresen på fredag 01. februar 2013, klokken 10:39
Heisan
Jeg hadde min Leaf inne på Witro i Trondheim i går og bad samtidig om at de utbedret fjernlysene mine da de er veldig dårlig. (refererte til spenningsfall) Da fikk jeg til svar at det hadde de gjort på 1 stk Leaf og det ble ikke bedre på denne Leafen og det gjorde de ikke flere ganger!

Jeg fikk nøyaktig samme historie som deg fra Witros verksted i dag, på telefon. Jeg ga meg ikke på dette da jeg mener det er urimelig at de ikke gjør denne utbedringen basert på én (påstått) subjektiv vurdering av at det ikke ga forbedring, og viste til at en rekke her på elbilforum har fått dette utbedret hos andre forhandlere og er fornøyd med resultatet av utbedringen.
Responsen på dette var at Witros verkstedmann sa ok de skifter til kraftigere jordingsledninger på fjernlysene kostnadsfritt for meg. Så sunn fornuft seiret.

Witro sa forøvrig at Nissan Norge ikke dekker denne utbedringen, og at den heller ikke skal gjøres da bilen er levert etter spesifikasjonene. Noen av dere andre som har hørt dette fra sine forhandlere eller andre steder?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cra

Hmm... Har ikke sett på denne mod'en enda, men det er kanskje på tide. Noen som har hatt hodet så langt under panseret at de vet om det er kurant å ordne det selv? Tenkte å evt. koble på ei ekstra jordingsledning med bryter slik at det er enkelt å koble mod'en av/på ved test. Da skulle det være enkelt å se om det utgjør noen forskjell. I enkleste form ser jeg for meg to ledninger med krokodilleklemmer i enden og en bryter på midten som kobles mellom pæra og jord. Slå på bryterne, og observer forskjellen i lysstyrke når der er ekstra jording.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Witro ordnet dette for meg for ca ett år siden og det ble helt klart en forbedring.
Det var ekstra ledning til gods som ble montert.
Nissan sentralt nekter å gjøre noe med reguleringen av spenningen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mandresen

Hmm, det høres bra ut fonberg, da blir det lettere å få igjennom for meg også, men må vel krangle for å få det til regner jeg med:-)
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cra

Sitat fra: Lynet på fredag 01. februar 2013, klokken 11:33
Det var ekstra ledning til gods som ble montert.

Noen sjanse for bilde av hvordan det er gjort? Er gjerne raskere, enklere og billigere å gjøre det selv, kan jeg tenke meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Hei,

Jeg var hos Brennes i Moss forleden, og de var kjempehyggelige og interesserte seg veldig for problemstillingen.

De målte spenningen til 10,4 V over pæren, og 11,8 V over batteriet. Det vil si at det er 1,3 V tap totalt (uvisst hvor mye er på minus- og hvor mye er på pluss-siden), mens man normalt kan forvente 0,5 V tap, og 13,8 V over batteriet.

Hvis man antar pæren er lineær, så er 10,4 V kun 75% av 13,8 V. Dvs. at effekten er redusert til kun 56% (!) av det den skal være.

Den hyggelige mekanikeren hos Brennes har skrevet en rapport til Nissan, så får vi se hva de svarer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA