Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

fael

Jeg forventet at fjernlysene skulle være dårlige, men ble overrasket over hvor dårlige lysene faktisk var. Er det noen som har montert HID-kid 55 w som kunne poste noen bilder av hvordan monteringen be gjordt? jeg tror jkirkebo har montert et slikt sett...
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Lynet

Sitat fra: fael på fredag 17. februar 2012, klokken 11:07
Jeg forventet at fjernlysene skulle være dårlige, men ble overrasket over hvor dårlige lysene faktisk var. Er det noen som har montert HID-kid 55 w som kunne poste noen bilder av hvordan monteringen be gjordt? jeg tror jkirkebo har montert et slikt sett...

Anbefaler på det sterkeste at du først får reparert spenningsfallet på over 2volt på fjernlysene. Da vil lysstyrken bli minst 50% bedre.

Ettermontert xenon kan lage mye støy som forstyrrer bilens elektroniske anlegg, spesielt billige sett.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Sitat fra: Lynet på fredag 17. februar 2012, klokken 11:13
Ettermontert xenon kan lage mye støy som forstyrrer bilens elektroniske anlegg, spesielt billige sett.

Er dette noe du har erfart, eller er det noe du har hørt/lest plasser hvor det selges dyre slike sett?

Jeg har montert 2 ekstremt billige komplette HID-sett i 2 forskjellige biler, godt under kr 300,- inkludert frakt, og ikke erfart noe som helst problemer med støy.

Jeg er enig i at det kunne vært en stor fordel å få redusert det store spenningsfallet som er på originalinstallasjonen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

akseln

Jeg har kjøpt 35W HID sett som jeg tenker jeg setter inn i morgen. Tror 35W holder for meg og de skal i teorien være mindre utsatt for støy.

cra

Sitat fra: BE på fredag 17. februar 2012, klokken 11:50
Jeg har montert 2 ekstremt billige komplette HID-sett i 2 forskjellige biler, godt under kr 300,- inkludert frakt, og ikke erfart noe som helst problemer med støy.

Har disse settene spylere og automatisk nivåregulering? Det er visstnok påbudt for å unngå faren for å blende andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Sitat fra: cra på fredag 17. februar 2012, klokken 12:34
Har disse settene spylere og automatisk nivåregulering? Det er visstnok påbudt for å unngå faren for å blende andre.
Nei, så vidt jeg kjenner til har ingen av settene som selges for ettermontering har nivåregulering. Dette er en av grunnene til at det ikke er lov å ettermontere HID-pærer i nærlysene på bilen. I dette tilfellet er det snakk om fjernlysene, og der er det ikke krav om automatisk nivåregulering.

Det er sikkert ikke lov uansett, men da av andre grunner enn nivåregulering. Dessuten tviler jeg på at noen vil si noe på fjernlysene i en eventuell kontroll/EU-kontroll.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Go-carter

Helt korrekt. Fjernlys i nærlysene er strengt regulert, men i fjernlys er det fritt frem.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: BE på fredag 17. februar 2012, klokken 12:56
Dessuten tviler jeg på at noen vil si noe på fjernlysene i en eventuell kontroll/EU-kontroll.

Nei, jeg veit ikke om de engang måler noe på dem, med mindre det er innlysende at de er langt over/under (mini/maxi)mumsverdier. Det er vel (som GoCarter indikerer) i sammenheng med nærlysene det er fare for slikt. Når noen kjører med fjernlys blir jo motgående blenda uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: BE på fredag 17. februar 2012, klokken 11:50
Sitat fra: Lynet på fredag 17. februar 2012, klokken 11:13

Er dette noe du har erfart, eller er det noe du har hørt/lest plasser hvor det selges dyre slike sett?

Det der med støy gjelder bare gammeldagse analoge ballaster. Sørg derfor for å få digitale ballaster. De aller fleste 35W kit selges med digitale ballaster, på 55W er det dessverre mye analogt ennå så her må en passe litt mer på.

Ang. bilder som noen nevnte så harjeg dessverre ingen og er på vinterferie for tiden. Men monteringen var superenkel, ikke noe å bekymre seg for.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurre100

Da var 55watt xenon montert.Kan anbefales.4300k ser ut til å være samme farge som nærlysa.Digitale ballaster.Ingen støy...
Venter på Kia E Niro

RogerB

har du en ref. og eventuelt bilder Snurre100 ?
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

akseln

@snurre100 og @jkirkebo, hvor har dere montert ballastene? Jeg satt inn 35W kit i går og har foreløpig bare strippet opp ballastene i mangel av et bra sted å skru de fast.

snurre100

Bakenfor lysene er det en boks på hver side.Satte ballastene fast med borrelås.
Venter på Kia E Niro

akseln

Det er samme sted jeg har plassert mine. Borrelås var smart. Det skal jeg sannelig kopiere :-)

Blip

snure100: Antar det er disse linket inn fra den andre xenon-tråden:
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

(knasta inn fra en telefon)

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA