Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Ogi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. september 2012, klokken 19:53
Sitat fra: Kryten på mandag 17. september 2012, klokken 19:31
Jeg syntes ikke nærlysa er dårlig. Hadde bare fjernlysa vært like gode som jeg opplever nærlysa hadde det vært bra

Der ligger jo noe av problemet. Nærlysene er faktisk veldig gode, omtrent som på vår Touran med xenon. Dermed forventer man seg gode fjernlys også, men når de slås på merker man nesten ikke forskjell. Hadde nærlysene vært skikkelig dårligere hadde forskjellen blitt mye større og klagene kanskje færre (men med klager på nærlyset isteden).

Jeg er fortsatt svært fornøyd med det 850-kroners 55W xenon-kit'et jeg monterte i Leafen. Med det står fjernlysene i stil til nærlysene.
Hei, har du en url eller mer info om dette?

jkirkebo

Sitat fra: Ogi på tirsdag 18. september 2012, klokken 21:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. september 2012, klokken 19:53
Sitat fra: Kryten på mandag 17. september 2012, klokken 19:31
Jeg syntes ikke nærlysa er dårlig. Hadde bare fjernlysa vært like gode som jeg opplever nærlysa hadde det vært bra

Der ligger jo noe av problemet. Nærlysene er faktisk veldig gode, omtrent som på vår Touran med xenon. Dermed forventer man seg gode fjernlys også, men når de slås på merker man nesten ikke forskjell. Hadde nærlysene vært skikkelig dårligere hadde forskjellen blitt mye større og klagene kanskje færre (men med klager på nærlyset isteden).

Jeg er fortsatt svært fornøyd med det 850-kroners 55W xenon-kit'et jeg monterte i Leafen. Med det står fjernlysene i stil til nærlysene.
Hei, har du en url eller mer info om dette?

Xenon-kit fåes kjøpt "overalt". F.eks her: http://www.bildiagnosebutikken.no/h9-xenon-kit-12-24v.html

Sørg bare for å få med H9-sokkel. Jeg anbefaler ellers 55W styrke og 4300K fargetemperatur samt den dyreste ballasten.

Jeg brukte ca. 1 time på å montere mine.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kryten

Hvorfor ikke 6000k som samsvarer med nærlysa i farge?
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på onsdag 19. september 2012, klokken 05:39
Hvorfor ikke 6000k som samsvarer med nærlysa i farge?

Fordi 4300K gir mer og bedre lys. Stort sett alle biler medmxenon kommer med 4300K pærer. Mulig det er vanskeligere å få til med LED ?

Kryten

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. september 2012, klokken 05:49
Fordi 4300K gir mer og bedre lys. Stort sett alle biler medmxenon kommer med 4300K pærer. Mulig det er vanskeligere å få til med LED ?

Ok det var jeg ikke klar over.. Hvet noen hva halogen skinner med for temp?

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på onsdag 19. september 2012, klokken 06:59
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. september 2012, klokken 05:49

Ok det var jeg ikke klar over.. Hvet noen hva halogen skinner med for temp?

Typisk rundt 3000K eller deromkring.

RuneW

Vet ikke om jeg var spesielt uheldig, men jeg ble IKKE fornøyd med mitt Xenon-kit (35W). De lyste i alle retninger og alt for lite langt fram. Det virker som de ikke traff fokus overhodet i fjernlysreflektoren:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4797.msg49471.html#msg49471

Så bare så det er sagt: Et Xenon-kit er ingen garanti for et godt resultat.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. september 2012, klokken 14:33
Vet ikke om jeg var spesielt uheldig, men jeg ble IKKE fornøyd med mitt Xenon-kit (35W). De lyste i alle retninger og alt for lite langt fram. Det virker som de ikke traff fokus overhodet i fjernlysreflektoren:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4797.msg49471.html#msg49471

Så bare så det er sagt: Et Xenon-kit er ingen garanti for et godt resultat.

Hmm, virker som om pærene ikke var montert på en bra måte (riktig plassert) i sokkelen ? H9 er jo ingen Xenon-standard, så her varierer det sikkert litt mellom produsentene. Jeg har ikke noe problem overhodet med at mine ikke lyser langt nok frem.

Ogi

Sent email til denne webbutikken ( www.danielsternlighting.com/products/products.html  ) og fikk svaren:

"There is no upgrade for the high beam on your Leaf. It uses H9, the brightest halogen bulb.  HID kits" in halogen-bulb headlamps or fog/auxiliary lamps (any kit, any lamp, any vehicle no matter whether it's a car, truck, motorcycle, etc.) do not work safely or effectively, which is why they are illegal. See: www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html ."

RuneW

Sitat fra: Ogi på onsdag 19. september 2012, klokken 21:31
Sent email til denne webbutikken ( www.danielsternlighting.com/products/products.html  ) og fikk svaren:

"There is no upgrade for the high beam on your Leaf. It uses H9, the brightest halogen bulb.  HID kits" in halogen-bulb headlamps or fog/auxiliary lamps (any kit, any lamp, any vehicle no matter whether it's a car, truck, motorcycle, etc.) do not work safely or effectively, which is why they are illegal. See: www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html ."

"Halogen headlamps and HID headlamps require very different optics to produce a safe and effective—not to mention legal—beam pattern. "

Mulig disse advarslene i første rekke gjelder HID nærlys, men det forklarer uansett det jeg opplevde med HID-opplegget mitt. Ufokusert lys, i "alle" retninger...

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kryten

Etter ordentlig mørkekjøring i natt dukke jeg et litt annet inntrykk av lysene. De er ikke så værst men det kræsjer litt pga gulfargen de har sammenlignet med nærlyset. Dersom det hadde vært jalogen med ~4000 - 5000k hadde nøl det hjulpet ganske mye på inntrykket av lyset.

Kryten

Ble litt lysten p åå prøve disse http://dx.com/p/h9-65w-6500k-white-car-light-bulbs-pair-dc-12v-47071?item=2 Men er litt usikker for de kommer fra DX.

De er jo billige da ;)

RuneW

Sitat fra: Lynet på mandag 17. september 2012, klokken 22:20
Årsaken til at Leaf har dårlig fjernlys er følgende:
- det er nesten 2 volt spenningsfall på fjernlysene, 1,5 av dem fra pære til gods!
- ladespenningen på Leaf reduseres fra 14,6volt til 13,0volt når styreenheten tror 12V-batteriet er fulladet.

Dette gjør at spenningen over pæra blir ca 11volt etter litt kjøring, fikses dårlig godsledning øker det med 1,5volt til 12,5volt.

RIKTIG spenning på ei halogenpære er 13,2volt. 12,5volt er ca 5% under unders spenningen som lykta er testet og godkjent med, og 5% lavere spenning er 20% dårligere lys....

Uten reparert gods er spenningen 17% under 13,2V og lyset redusert med over 50%!!!!!!!

Regner med at du har byttet til tykkere ledning siden dette fikser problemene. Har du noen før/etter-bilder som viser effekten?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: Kryten på torsdag 20. september 2012, klokken 12:00
Ble litt lysten p åå prøve disse http://dx.com/p/h9-65w-6500k-white-car-light-bulbs-pair-dc-12v-47071?item=2 Men er litt usikker for de kommer fra DX.

De er jo billige da ;)

Er det ikke slik at disse blåmalte pærene gir et hvitere lys fordi de fjerner gulskjæret - altså tar vekk en del av lyset?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kryten

Aner ikke hvordan de fungerer, husker jeg hadde noen bluevision pærer på en fossilbil jeg hadde (H4) De ga i hvertfall godt lys som var "blått".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA