Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plugged in for a longer time ?

Startet av Villis, onsdag 15. februar 2012, klokken 01:44

« forrige - neste »

Villis

Hei, er ny her på forumet men har hatt elbil siden i høst. Fikk da tak i en fin think city 2002, som ikke hadde gått veldig langt (ca 23 000miles), og var et perfekt valg for meg som student i Bergen. Har vært veldig fornøyd med bilen helt til nå, alle servicer var fulgt hos kverneland siden den ble importert fra USA og solgt i 2007.

Men hadde desverre ikke så mye innsikt i hva som kunne gå galt med denne bilen, plutselig nå i helgen ville ikke bilen ta lading, ringte kverneland og de sa at med stor sansynlighet var laderen min ødelagt. Har nå lest litt på forumet her og funnet ut at det høres sannsynlig ut når jeg ser at flere andre sliter med det samme. De sa videre også at det var nytteløst å prøve å fikse den og det eneste jeg kunne gjøre var å prøve å få tak i en brukt. Syns dette høres helt forferdelig ut, at en så bra bil bare skal måtte "skrotes" pga mangel på ladere.

Så mitt første spørsmål er om det pr dags dato er noen der ute som har en fungerede lader for salg?

Videre lurer jeg på om det er så nytteløst å prøve å fikse laderen, hvordan bør jeg gå frem for å se etter feil? (har en viss peiling på ektronikk så skal vel klare å gjøre enkel feilsøking)
Hva er faremomentene ved å fikle under "panseret" på Thinken? (høy spenning osv)

Av symptomer kan jeg rapportere om at når jeg plugger kontakten i starter vannpumpen å gå, ladelyset kommer på etter en stund men blinker ikke. Noen ganger står den slik lenge, andre ganger går ladelyset av etter en stund.
Bergen, Think City 2002 ca 37 000km

elektrolux

I Bergen har du "Norges beste" hjelp til Gamle Thinker i form av Elcare.

http://www.180.no/firmavis/10454906699430.htm

Terje Lied fikser også defekte ladere, men er som alle andre innen faget nedlesset i arbeid, og det kan drøye før han kan hjelpe deg.

Nå må du sørge for å holde liv i 12V batteriet. Det gjøres ved å kjøpe en 3 stegs intelligent lader og koble til i 12V strømuttaket under girvelgeren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Villis

Ok, takk skal du ha, jeg skal prøve å ta kontakt med han!
Så jeg bør rett og slett ha en lader tilkoblet 12V batteriet til enhver tid mens bilen står uten strøm på fremdriftsbatteriene?
Bergen, Think City 2002 ca 37 000km

OneMore

SitatSå mitt første spørsmål er om det pr dags dato er noen der ute som har en fungerede lader for salg?

Jeg har:-) Kontakt med på PM.


SitatAv symptomer kan jeg rapportere om at når jeg plugger kontakten i starter vannpumpen å gå, ladelyset kommer på etter en stund men blinker ikke. Noen ganger står den slik lenge, andre ganger går ladelyset av etter en stund.

Høres ut som defekt lader ja  >:(
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

For all del, ikke kast den gamle laderen. Kanskje kan noen få hull på hva som er galt.

Jeg har åpnet et 10-tall ladere, og funnet en gjengangerfeil i prechargeenheten, men ikke årsaken.

Laderen må bare benyttes i pos 10 A, bryteren lyser sterkt, hvis ikke vil den etter en stund bli overbelastet og brenne.

Hvis vannfyllingsprosedyren er feil, kan det oppstå isolasjonsfeil i batteriet, som kutter ladingen.
Da vil ladelampen lyse, men ikke normalt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Villis

Nei har ingen planer om å kaste den i hvertfall :) ja har stort sett alltid ladet på 10A men har jo ingen garanti for hva de gamle eierene har gjort.

Har hatt bilen i ca 3 mnd, og hadde den faktisk på vedlikeholdslading hos  kverneland bare litt over 2 uker før dette skjedde. Kan det ha noen sammenheng? Verkstedet mener at det ikke har det.

Skal prøve å få skrudd ut laderen i helgen i hvertfall, utrolig kjedelig å ta bussen i forhold til å kjøre thinken, dyrere er det også :P
Bergen, Think City 2002 ca 37 000km

Villis

er det forresten noen som kan anbefale en brukbar lader for å holde liv i 12v batteriet? Biltema?
Bergen, Think City 2002 ca 37 000km

Thomas Parsli

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161762580

Biltema har en "noname" jeg ikke kjenner til, men den koster 100,- mer og gjør sannsynligvis ikke en bedre jobb.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. februar 2012, klokken 15:59
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161762580

Biltema har en "noname" jeg ikke kjenner til, men den koster 100,- mer og gjør sannsynligvis ikke en bedre jobb.
Kanskje denne til 249,- du tenker på? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-for-bly--og-gelebatterier-37732/

Clas har også en "nomame" til 299,- med omtrent samme spec http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937736

Av de to over er vel valget enkelt, MEN . . .  Ctek er nå Ctek da ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Nyeste nummer av Motor har testet 7A hjemmladere og kommet til følgende resultat:
1 Exide 12/7A
delt 2. plass Cetec zafir 100 og Defa handy 70.
4 plass Biltema 37-734
5 plass Biltema 37-730
6 Bosch C7
7 Ring Smart

og anbefaler 37-734 på grunn av prisen.
De anbefaler også å lese bruksanvisningen grundig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Interresant! hadde vært kjekt å vite hva de vektlegger for testresultatet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2012, klokken 20:38
Interresant! hadde vært kjekt å vite hva de vektlegger for testresultatet.
Og hvor stort batteri de lader!

Man trenger ikke 7A lader til det lille 12V batteriet i Th!nk. Men det kan jo være greit å kjøpe en lader som også kan brukes til å få liv i fossilets startbatteri på rimelig kort tid.

Biltema #37732 er OK til å holde 12V batteriet i Th!nk vedlike.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2012, klokken 20:38
Interresant! hadde vært kjekt å vite hva de vektlegger for testresultatet.
Det var nokså mye prosa, så det litt vanskelig.
Lade kurve
Ladespenning
Lavtemperaturinnstilling
Ladetid

37-730 hadde for eksempel "uryddig ladspenning" og leverer tydligvis mye strøm i starten men lite på slutten og bruker lang tid for fulading og er ikke egnet ute.
Bosch uegnet for vedlikeholdslading avslutter lading for tidlig
Ring, ikke egnet ute, for lav spenning.
Exide egen instilling for AGM og gelbatterier, Temperaturføleren på batteriklemma.
Ellers var det vel ikke mye som skiller de 3 beste annet enn pris.
Biltema 37-734 Lenger ladetid siden spenning i minste laget på slutten, men prisgunstig.

Av de 3 beste var Defa handy rimligst 890,- hos Thorshov

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

I følge vår lokale Sønnak forhandler ble Exide laderen utviklet forde de mente at de kunne gjøre forbedringer i forhold til C-tek'en.

Interresant at dette ser ut til å stemme.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#14
Sitat fra: El rayo på lørdag 04. februar 2012, klokken 06:53
Biltema #37732 er OK til å holde 12V batteriet i Th!nk vedlike.

Sant nok. Det er den som tilsvarer Ctek Zafir 45 - som jeg bruker i begge PSAene mine.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA