Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Inkörning av batterier i LEAF?

Startet av Marius-H, tirsdag 14. februar 2012, klokken 08:18

« forrige - neste »

dissern

Jeg ser frem til realiseringen av Model X og er nok høyaktuell som kjøper av denne bilen, men det er en ting som gnager meg: Se på hekken på Model X, minner ikke denne litt om Pontiac Aztec?  :'(
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

arnejorg1

Kan vel ikke kalle meg høyaktuell kjøper, siden den for meg er i dyreste laget, men jeg har helt klart lyst på bilen, så jeg får se an økonomien når den kommer på markedet.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: dissern på torsdag 03. mai 2012, klokken 13:18
Jeg ser frem til realiseringen av Model X og er nok høyaktuell som kjøper av denne bilen, men det er en ting som gnager meg: Se på hekken på Model X, minner ikke denne litt om Pontiac Aztec?  :'(
Jeg syns ikke det. Når jeg ser på hekken til Pontiac Aztec tenker jeg Toyota Prius.

Model X har mye mer buete bakende, og lyktene er helt forskjellige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dissern

Prius ja, jeg ser den. Bilen er meget pen, men vinkelen på skrått bakfra er kanskje den svakeste delen av desginet synes jeg. Men det spiller liten rolle når resten ser så bra ut! Angående reservasjon på Model X, er dette kun mulig i en tidsavgrenset periode? Er det et maksimalt antall reservasjoner tilgjengelig?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Cobos

Hvis vi tar Model S løsning som rettesnor er det et begrenset antall Model X Signature utgaver tilgjengelig og de er tilgjengelig helt fram til de er utsolgt. Signature er de som lages først og er toppmodeller med noe ekstra betaling fordi de er i Begrenset opplag. På Model S er det spesielle deler av interiøret som er lær og ikke polyester eksklusivt for Signature. Etter Sig serien kommer den vanlige produksjonsserien, den tas det løpende bestillinger på. Men siden det allerede er bestilt en god del Sig Model X før du den tidligere med Sig men det koster en del mer.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

dissern

For vanlig produksjonsserie (ikke Signature) så er det ikke et begrenset antall reservasjoner tilgjengelig? jeg finner ikke noe info som skulle tilsi det iallefall. Er det noen spekulasjon om hvor lang tid det går fra levering av Signature modellene starter til produksjonsserien leveres?

PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09
For vanlig produksjonsserie (ikke Signature) så er det ikke et begrenset antall reservasjoner tilgjengelig? jeg finner ikke noe info som skulle tilsi det iallefall. Er det noen spekulasjon om hvor lang tid det går fra levering av Signature modellene starter til produksjonsserien leveres?
For Europa har det nok lite å si at Signature leveres først. Europa vil måtte vente noen måneder etter USA, for at den europeiske krasjtestingen skal bli gjennomført. Da er det slik at produksjonlinjen er oppe og går, og antallet som kan dyttes ut av fabrikken er ganske høyt. For både signature og general production ville jeg anta leveransen blir i midten til slutten av 2014. (Hvis ikke man venter for lenge med å reservere general production, slik at leveransen blir dyttet ut i 2015.)

Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Hvilke mål mener du? Fysiske mål?

Model X skal være litt større, men det er ingen offisielle tall som er sluppet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dissern

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. mai 2012, klokken 12:35
Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Hvilke mål mener du? Fysiske mål?

Model X skal være litt større, men det er ingen offisielle tall som er sluppet.

Mente fysiske mål ja :)

Fant denne tabellen med sammenligning mellom en del EV og hybrider (også antatte mål på Model X): http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

sims

Hei!

Jeg er ny her, men har akkurat betalt reservasjon for en model X. Fikk produksjonsnr P87 for de som er interessert. (De fleste av disse er kanskje til Norge? Noen som har en formening?).

Mine grunner til bestilling / evt kjøp hvis bilen står til forventningene:
- teknologiinteresse (engang ingeniør, alltid interessert i ny teknikk?)
- har lenge hatt lyst på en BMW X6, rent designmessig (denne er dog altfor dyr i Norge.... etter min mening) Synes model X ser minst like bra ut, i tillegg får jeg (forhåpentligvis) ytelsen til en X6 M
- bilen har grei nok rekkevidde til mine lengste turer (23 mil til hytta, vinterstid)
- ikke-rasjonell glede over å kunne kjøre gjennom bomringen uten å betale (samme glede jeg har på MC'en idag). Forhåpentligvis varer det noen år til.... men selvfølgelig ikke avgjørende for kjøp

Og så den politiske agendaen, da...
- utslippsbiler burde bli forbudt i byene etterhvert... så noen må starte med elbiler. Det er litt som røykeloven: jeg tror ikke folk skjønner hva vi går glipp av før vi er der. Start med bydel sentrum og gå utover, gi folk 5 års advarsel... :-). (Innfør oblater for utslippsbiller a la  piggdekkoblatene vi har idag, for kjøring i "grønne soner" :) )

Espen Hugaas Andersen

Det finnes et kart over reservasjoner man kan legge seg inn på: http://www.zeemaps.com/map?group=295135

Hvis dette kartet er representativt ser vi at det er fire reservasjoner i Sveits, tre i Tyskland, to i Norge og en i Sverige. Med deg er det tre i norge. (Dette blir jo ikke helt riktig, men det gir en pekepinn på hvor reservasjonene er. Hver markør skal representere ca 9 reservasjoner, hvis de er statistisk representative.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dissern

Sitter og tenker på denne X´en som skal komme.. Dessverre ser det ikke ut til at det lekker ut så mye nytt om bilen så mye av surfing består av resirkulering av gammelt materiale. Så prøver jeg å tenke om bilen komme til å passe oss, en småbarnsfamilie som stort sett kjører i byn - joda der passer den jo perfekt. Hytte midtveis mellom Oslo-Bergen, ca. 24 mil, joda, det bør være innenfor rekkevidde. Men så har vi familie på østlandet, og vi kjører fra Bergen, avstand ca. 47 mil - det går nok ikke. Da blir det å stoppe et sted på veien, helst et sted med hurtiglader. Kan det la seg gjøre, joda, jeg tror det. Til tross for muligheten om at antallet el-biler øker og at sannsynligheten øker for lenger ventetid ved en slik hurtigladestasjon.
Hva så med bilen? God kvaltet? tja, jeg vet ikke. Erfaring og know-how (liksom bilprodusenter som både har flere modeller under beltet og langt lengre fartstid i bransjen)? Jeg vet ikke. Verditap over levetid? Tja, det vet jeg heller ikke - noen ukjente faktorer som avhenger mye av antakelser.

Utfallet? Jo, jeg tror det blir en Model X likevel, men jeg er ikke helt sikker.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jahnarne

Mener å en gang ha lest at rekkevidden for Model X trolig vil ligge ~10-12% under Model S.

dissern

En kjapp beregning som jeg har gjort meg: 85kWh batteripakke, antar at ca. 10 % av denne pakken ikke er tilgjengelig (fordelt på topp/bunn), da gjenstår 77 kWh. Med Leafen klarer jeg mellom 0,12-0,15 kWh/km. Model X er en stor bil, så jeg antar 0,2 kWh/km på langkjøring, det gir en rekkevidde på 385km (bruker da klimaanlegg og stereo).

Klarer man 0,18 kWh/km så bir det en rekkevidde på ca. 427 km som er vel 11 % lavere en Model S sin oppgitte rekkevidde på 480 km.

Det som gir et skår i gleden er det forventede kapasitetstapet på batteriet som er forventet over tid. En kapasitetsreduksjon (i verste fall 20% ) gir kan da gi en rekkeviddereduksjon fra 427km til ca. 310-340km. Dette vil for min egen del ikke endre kravet til ladestopp på langtur til østlandet eller forhindre meg i komme frem til hytten uten ladestopp, altså ingen showstopper for egen del.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Thomas Parsli

Uten å gå veien om forbruket på en Leaf, kan man vel anta at med samme batteri som Model S blir rekkevidde mindre siden bilen tross alt veier mer:)

Økt vekt, AWD (valgfritt), høyere luftmotstand og kanskje også høyere rullemotstand (andre dekk pga. økt vekt) vil garantert påvirke rekkevidden.
Men det er jo en stund til den kommer i produksjon så kanskje de klarer å ta inn vekten på bedre motor(er) og batterier? Luftmotstanden tror jeg blir være å redusere, overflaten kan de jo ikke designe bort...

Thomas


2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

dissern

Noen som vet hva slags sikkerhetsutstyr som kommer på Model X? Muligens det samme som Model S? Da tenker jeg ABS, antiskrens, filskiftevarsler, autobrems, cruisekontroll med radar, osvosv. Viktigste er iallefall at ABS og antiskrens (ESP) er på plass.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA