Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Inkörning av batterier i LEAF?

Startet av Marius-H, tirsdag 14. februar 2012, klokken 08:18

« forrige - neste »

gbzdoc

Ja, da er jeg vel på jordet. ;-)

Tanken var egentlig at bilen trolig er giret i forhold til KW og vekt, og plutselig snakker vi nesten dobling av vekt. Men kan jo se ut som det uansett er mer enn nok power... Selv med bakkestart, 4 tonn, 25% stigning.

Btw: Regner med du mener 25 prosent, ikke promille stigning? ;)

wat

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2012, klokken 18:22
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 26. februar 2012, klokken 18:08
Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)

Høres mye ut ja, de fleste "kjørevogner" veier vel typisk maks 12-1300kg + bagasje og slikt. Typisk maksvekt 1500-1600kg. 1900kg er nok mulig, men blir vel en vogn som er noe stor å dra meg seg rundt på ferie ?

Vogna er en 2011-mod Hobby 650. Ikke noe problem å dra med den på ferie. Vi gjorde det i fjor. Men det hadde vært spennende og gjøre det med en elbil i stedet for diesel-SUVen vi bruker nå. Kan liksom ikke bruke i-Mieven heller :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på søndag 26. februar 2012, klokken 21:08
Ja, da er jeg vel på jordet. ;-)

Tanken var egentlig at bilen trolig er giret i forhold til KW og vekt, og plutselig snakker vi nesten dobling av vekt. Men kan jo se ut som det uansett er mer enn nok power... Selv med bakkestart, 4 tonn, 25% stigning.

Btw: Regner med du mener 25 prosent, ikke promille stigning? ;)

Niks, promille. 25 prosent blir vel noe sånt som unnarennet i Holmenkollen. På jernbanen er det sjelden vi ser noe mer enn 27-28 promille. Det er brattere enn det høres ut som...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Det er ikke uvanlig (selv om det egentlig er unntakene) med 10% stigning på veiene her til lands. Men da ser man skilter om det. Trur de skilter før det også; er usikker på hva som er "normalt", men jeg vet altså at 10% forekommer. :) 25 promille (altså 2,5%) er vel lite å snakke om; det er 2,5 høydemeter pr 100meter kjørt (langs "hypotenusen", hvis jeg har lest riktig sist jeg googlet det)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Jeg sykler mye og min GPS baserte Garmin computer har flere steder vært oppe i over 30% stigning. (Den har både barometrisk og GPS basert høydemåler.) Mener maks stigning opp fra Årungen ro-stadion (for de som er kjent der) er på 28%.

Mener også å ha lest om visse krav i forhold til bakkestart med henger, men usikler på hvor mange % stugning det var snakk om.

El rayo

Mer off topic:

Bildet er fra Stalheimskleiva, som er beryktet som Norges bratteste vei som er åpen for alminnelig ferdsel.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Der har jeg kjørt ned i en gammel Suzuki-jeep (den korte typen...) -og det er ubehaglig bratt.
Kjørte brattere i forsvaret med Volvo-jeep, men med den viste jeg akkurat hvor grensen gikk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arnejorg1

Da gjenstår det bare og prøve stålheimskleiva med leaf ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

#38
Den andre EV-turen (2002) gikk gikk spontant opp Stalheimskleiva, året før jeg kjøpte elbil. Stemmer for å gjenta den turen!
Se tekst på http://evguide.nu/EV2002ti28.html
og bilder på http://evguide.nu/EV2002ti28bilder.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kjølholdt

Vedrørende tesla model x, er det noen som har en kvalifisert gjetning om pris på modellen med størst batteri kapasitet. Snakker vi kjapt 800 000, da blir det jo plutselig for en veldig begrenset krets.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cobos

Jeg har som alle andre ikke egentlig peiling, men Tesla sendte meg nylig reklame for gjenværende Roadstere og de mener jeg å huske kostet 650 000NOK. Det baserer seg på en amerikansk pris på $108 000, så dermed en effektiv omregningskurs på 6 kroner pr dollar. De ønsker nok å få solgt ut de siste roadsterne så de er kanskje litt aggressive der.
Model S med 85kWh pakka koster $77 000. Model X skal koste omtrent det samme, si +10% så $85 000 for basismodellen. Legg på $10 000 i utstyr og vi er på $95 000. Bruker vi litt mindre aggressiv omregning på 7 kr per dollar er vi på 665 000NOK så jeg tipper 800 000 er litt i overkant. Men dette kommer veldig an på bensinpris her og i USA og hvor mange reelle konkurrenter det er i Norge på en slik bil om noen år.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

kjølholdt

Jeg er relativt ny når det gjelder el bil. Betyr dette at man kan regne med sparte drivstoff utgifter på ca 200000 .Minus det det koster å lade med strøm. Har da tatt utgangspunkt i dagens kjøre mønster en disel tank hver 14 dag ca 1000 kr. Ser at tesla garanterer 8 års levetid på batteriene eller 160000 km.Noen som har oversikt over hva kostnadene er ved å lade bilen i 8 år.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Joachim

Du kan nok regne med at den forbruker >0.2kWh/km fra stikkontakten.

Hvis vi sier 0.25kWh, så blir resultatet 0,25kwh*160000km= 40000kWh ila 8 år

El rayo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. mars 2012, klokken 16:51
Minus det det koster å lade med strøm.
Lader du hjemme koster det og hurtigladestasjoner er heller ikke gratis, men de mange offentlige og private ladeplassene rundt omkring i landet tar ikke betalt for strømmen - enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

dissern

Ser man på bildet nedenfor så er dørene til seterad 2 og 3 de såkalte Falcon wings dørene. Hvordan er dørene til 1 seterad med førersetet? Er disse også Falcon Wings eller er de vanlige dører som slår i horisontal retning?


Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA