Hovedmeny

Lynlading i Oslo!

Startet av magenuss, lørdag 17. august 2019, klokken 10:43

« forrige - neste »

magenuss

Så! Jeg var på vei til Oslo i går. Hørte rykter om at det var en hurtiglader ved Lier. Lurte fælt på hvorfor den ikke dukket opp som vanlig superchargerikon i hurtiglader-oversiktsbilde i min model 3. Men jeg dro dit likevel. Der fant jeg ut til min store forskrekkelse at det var kun for model S og X.

Ny plan: finne ionity lynlader i Oslo. Jeg googlet og googlet. Lastet ned apper og alt. HVORDAN I HULESTE FINNER MAN IONITY LYNLADER OVERSIKT??? Prøvde og prøvde. Fant ikke.

Da måtte jeg isteden kjøre til Hokksund for å finne meg en Tesla hurtiglader.

Tips til Elon: I Oslo bor det mange mennesker. Tenkt på å plassere en Tesla hurtiglader i Oslo? Ikke bare alle områder utenfor Oslo?

Spørsmål: Hvordan finne ionity lynladerne???
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

jkirkebo

Sitat fra: magenuss på lørdag 17. august 2019, klokken 10:43
Så! Jeg var på vei til Oslo i går. Hørte rykter om at det var en hurtiglader ved Lier. Lurte fælt på hvorfor den ikke dukket opp som vanlig superchargerikon i hurtiglader-oversiktsbilde i min model 3. Men jeg dro dit likevel. Der fant jeg ut til min store forskrekkelse at det var kun for model S og X.

Ny plan: finne ionity lynlader i Oslo. Jeg googlet og googlet. Lastet ned apper og alt. HVORDAN I HULESTE FINNER MAN IONITY LYNLADER OVERSIKT??? Prøvde og prøvde. Fant ikke.

Da måtte jeg isteden kjøre til Hokksund for å finne meg en Tesla hurtiglader.

Tips til Elon: I Oslo bor det mange mennesker. Tenkt på å plassere en Tesla hurtiglader i Oslo? Ikke bare alle områder utenfor Oslo?

Hokksund? Hvorfor brukte du ikke bare en av Fortums vanlige 50kW hurtigladere? Det er drøssevis av de i Oslo. Lynladere har de også, f.eks på Bekkelaget.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mthoring

Det har ingen hensikt å bygge superladere i Oslo, all den tid de alltid ville vært fulle av hjemmeladere med gratis superlading inkludert.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

SitatHørte rykter om at det var en hurtiglader ved Lier.

Og da fikk du helt sikkert med deg årsaken til at Lier ikke kom fram i bilen? Er skepsisen så stor at du ikke stoler på at Tesla har kontroll på ladestasjonene sine?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Orbit

Sitat fra: magenuss på lørdag 17. august 2019, klokken 10:43

Ionity sine finner du her: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
De har som policy å kun bygge i transportkorridorer og ikke på endepunkt. Du bør derfor ikke forvente å finne Ionity i noen av de større byene.

Beste samlede oversikt over lynladere i Norge finner du i elbilforeninges app. Det er ladere på 5 lokasjoner i Oslo så langt, fordelt mellom Circle-K og Fortum.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lynkjapp

Sitat fra: magenuss på lørdag 17. august 2019, klokken 10:43Tips til Elon: I Oslo bor det mange mennesker. Tenkt på å plassere en Tesla hurtiglader i Oslo? Ikke bare alle områder utenfor Oslo?

Superladerne er tenkt som reiseladere for langturer. Dermed er det uinteressant å ha ladere inne i storbyene. Det er bevisst at det finnes superladere på Grong og Grums men ikke i Oslo. :)

Counterpointer

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 17. august 2019, klokken 12:08
Sitat fra: magenuss på lørdag 17. august 2019, klokken 10:43Tips til Elon: I Oslo bor det mange mennesker. Tenkt på å plassere en Tesla hurtiglader i Oslo? Ikke bare alle områder utenfor Oslo?

Superladerne er tenkt som reiseladere for langturer. Dermed er det uinteressant å ha ladere inne i storbyene. Det er bevisst at det finnes superladere på Grong og Grums men ikke i Oslo. :)
Og nå viser jo erfaringen fra Lier (som er alt for nærme Drammen) at det er en dårlig ide å ha superlader nærme der folk bor når de har gratis superlading, den brukes jo i alt for stor grad til «hjemmelading».

Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Superladerne er tenkt som reiseladere for langturer.

Det er altså ikke hele sannheten. Se hva Tesla skriver selv om de:

SitatVi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen, og dermed akselerere den utbredte tilslutningen av elektriske kjøretøy.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 17. august 2019, klokken 16:09
Superladerne er tenkt som reiseladere for langturer.

Det er altså ikke hele sannheten. Se hva Tesla skriver selv om de:

Han har helt rett når det gjelder hva Superladerne var tenkt som. Men du har helt korrekt ved at de siden har valgt å moderere seg noe, og åpner for at de også kan brukes som "hjemmeladere" i enkelte situasjoner (fortsatt ikke ukritisk i en hver situasjon). De har også etterhvert lansert en egen subgren av Superladenettverket ("CityChargers") som i motsetning til resten er beregnet på "by-bruk". Så vidt jeg vet er dette så langt ikke installert noe sted i Norge?
Model S 85D

fredag

Det er lurt å bruke kartet i bilen på Model 3 til å finne Teslas superchargere. Dette kartet er oppdatert på hvilke superchargere som funker sammen med Model 3.

Tesla Model 3 må ikke hurtiglades med en Tesla supercharger. Tesla Model 3 kan hurtiglades med helt vanlige hurtigladere med CCS ladekontakt. De fleste av disse har kun 50kW ladehastighet, men noen har 150kW - som er litt raskere enn Teslas superchargere.

Da du var på Lier, så kunne du ladet hos Circle K (Lier E18 sørgående) med 150kW ladehastighet.

I Oslo har feks Circle K Kiellands plass, Circle K Økern og Circle K Abildsø 150kW CCS hurtiglading. Samt Circle K Lørenskog og Circle K Fjellhamar.

Men vanlige 50kW hurtigladere er ikke så dumt det heller, når man har noe gjøre i nærheten. 50kW er ofte raskere enn en Tesla supercharger der man deler stolpe med noe som kom før deg. Det er MANGE av disse 50kW hurtigladerne rundt omkring i hele Oslo og Bærum, og nok å finne på i nærheten mens man hurtiglader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GOS

@o.b.lix

Nå må du slutte å dra frem den gamle leksa for å forsvare din egen 'hjemmelading'. I teksten som du refererer så står det '...de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme' altså er det greit å lade der om du ikke umiddelbart har klart å ordne med lading hjemme/andre plasser. Det er, som Tesla har uttalt ok å bruke som en kortvarig midlertidig løsning inntil du får etablert en annen ladeløsning.  Det fremkommer også på Tesla sine sider om du leser videre, i.e: "Superchargerne er ideelle på en biltur, besøk utenbys eller under etablering av lading hjemme." Altså om du ikke holder på å etablere lading hjemme så har du ikke lov å bruke Supercharger som 'hjemmelader'. Å argumentere med at det tar år og dag å etablere, får ikke lov,  bor i blokk etc er ikke gode nok argumenter for å fortsette da løsningen i slike tilfeller er å bruke vanlige kommersielle ladestasjoner i byene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Ref den senere tids struping av batteri er det uansett galskap å bruke supercharger som eneste lading. Bruktverdien stuper mye mer enn kostnad til lading med mindre man snakker omfattende graving og trafo-oppgradering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: fredag på lørdag 17. august 2019, klokken 17:29
Tesla Model 3 må ikke hurtiglades med en Tesla supercharger. Tesla Model 3 kan hurtiglades med helt vanlige hurtigladere med CCS ladekontakt. De fleste av disse har kun 50kW ladehastighet, men noen har 150kW - som er litt raskere enn Teslas superchargere.
Vet du om Cirkle K har fått orden på 150 kW laderne sine?

Prøvde flere ganger tidligere i år på Fjellhamar, men har aldri fått mer enn 70 kW.

Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Sitat fra: GOS på lørdag 17. august 2019, klokken 18:44
@o.b.lix

Nå må du slutte å dra frem den gamle leksa for å forsvare din egen 'hjemmelading'.

Jeg har 7.4 kw lader hjemme og 22 kw lader på jobben, og bruker nok kun superlader på langtur.

Men jeg forstår de som ikke får lov til å installere superlader hjemme eller på jobben, og likevel vil ha elbil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

magenuss

Takk til fredag og Orbit for et informerende svar.
Hadde jeg bare visst at det var 150kw på circlek lier  :laugh:
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA