Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De (dvs. vi) som kjøper elbiler nå er innovatører

Startet av Nils, mandag 13. februar 2012, klokken 09:23

« forrige - neste »

Nils

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:00
Test hver enkelt blokk. f.eks med en 12V Biltema belastningstester. En slkik tester drar over 100A ut av en 6V blokk. Den/de svake blokkene vil umiddelbart miste spenning under last.

Bilen har stått uladet siden onsdag men jeg har ikke latt lyset stå på. Har åpnet og demontert og kjøpt Biltema tester. Testet hver enkelt blokk i 3-er kassen og 6-er kassen med 10 sekund belastning (100A uttrekk?) med følgende resultater:
Blokk - spenning ubelastet - spenning med belastning etter 10 sekund
3A - 6,01 V - 5,50 V      3B - 6,02 V - 5,53 V     3C - 6,02 V - 5,45 V
6A - 6,00 V - 5,50 V      6B - 6,01 V - 5,49 V     6C - 5,98 V - 5,36 V
6D - 5,99 V - 5,53 V      6E - 6,03 V - 5,52 V     6F - 5,98 V - 5,54 V
Kjørte samme runden en gang til:
3A - 5,98 V - 5,47 V      3B - 5,97 V - 5,43 V     3C - 5,97 V - 5,49 V
6A - 5,98 V - 5,50 V      6B - 5,99 V - 5,49 V     6C - 5,97 V - 5,30 V
6D - 5,96 V - 5,47 V      6E - 5,97 V - 5,40 V     6F - 5,97 V - 5,48 V

Jeg antar at det er blokk 6C som kanskje er synderen min.
Virker det fornuftig å tappe den ned med lyspære og prøve å lade den opp igjen? En eller flere runder opp og ned?
Eller er det bortkastet tid? Skal jeg tappe den ned med Biltema testeren?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

6C sliter uten tvil, men tviler på at du klarer å fikse den opp igjen.

Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering? Lad en innbytteblokk opp til dette nivået, og sett den inn og lad hele bilen før du kjører den.

Tror ikke Bilteme belasteren tåler konstant last. Skal du lade blokken ut er en gammel halogenpære beste metode. Lad den gjerne ut til den er helt tom.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Nils

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2012, klokken 16:44
Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering?
Robometeret viste -82,7 Ah forbruk.
Jeg prøver en full utlading med lyspære når det likevel er demontert.

Noen som har innbytteblokk i Bergen?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

hkaspenberg

Sitat fra: Nils på lørdag 04. februar 2012, klokken 17:05
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2012, klokken 16:44
Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering?
Robometeret viste -82,7 Ah forbruk.
Jeg prøver en full utlading med lyspære når det likevel er demontert.
Bor ikke i Bergen, og har ei heller innbytteblokker, men 82Ah er mer enn jeg normalt trekker ut av pakka på "Tupper". Dog kjører jeg aldri til "pip" på Robometeret. Mine blokker er fra 2001.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA