Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Muffinman

Interessant, tydelig at det kommer opp mer informasjon når kompetente mennesker begynner å tukle med dette :)  Jeg har info fra onkel Rich, den er tydeligvis utdatert. Men jeg tror nå likevel at majoriteten av skrivingen som ble gjort til denne brikken er unødig og unyttig, selv for Tesla.

Hva tenker du om størrelsen på brikken vs størrelse på imaget vs wear levelling?

Kiefer

Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

DagfinnN

Veldig kjekt å lese kunnskapsrike innlegg her. Mye mer givende en bare negativitet og sinne.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ahusom

Jeg fikk nylig byttet MCU1 på min TMS P85D. Hadde bilen inne på verksted for å fikse en annen ting og klagde på at skjerm/navigering hadde blitt tregt og kartet delvis borte i dagene før levering. Mens bilen stod klar for mottaks-fotografering tok Tesla-fyren som tok i mot bilen en restart (som jeg hadde forsøkt flere ganger før) for å se om det hjalp... Og da gikk skjermen i svart og kom ikke opp igjen.

En smule flaks kan man si så lenge dette var ca 3 uker før bilen ble 5 år. Så fikk ny uten kostnader.

Men noen som vet om nye MCU1 som monteres nå i dag er helt lik den opprinnelige MCU1? Dvs 8GB brikke med samme svakhet? Nå har vel loggingen blitt redusert en del, men likevel snodig de ikke gjør noe med denne brikken så lenge det er et så kjent problem.

// Arne

traktor4ever

Sitat fra: Ellemelle på fredag 20. mars 2020, klokken 08:00
Sitat fra: traktor4ever på torsdag 19. mars 2020, klokken 19:57
Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.
Bilen er over 5 år gammel, og du har kjørt mer enn 100000 km. All garanti og reklamasjonsrett er utgått. Jeg ville ikke krevd noe som helst, men hvis du er ydmyk kan de være grei mot deg og la deg få en loaner likevel.
At feilen oppstod under softwareoppdatering kan sammenlignes med en fjæring som ryker når et verksted jekker opp en gammel bil. Du får ikke gratis ny fjæring da.
Kjapp oppdatering på ståa her:
- Fikk nettopp beskjed fra Tesla om at MCU må byttes til den nette sum av 25.775,-
- Dette inkluderer "diagnose" på 4.125,- Jeg gav beskjed om at dette kanskje var i overkant for å bekrefte noe som burde vært opplagt, men krangler ikke mer på det; han svarte at de hadde jobbet på spreng hele dagen for å finne ut at MCU'en faktisk var gåen, så det er jo et realt svar :)
- Ny MCU er fortsatt MCU1 skjønte jeg; men med 4G. Beskrivelsen er "LTE MCU JPN/HK/Macau/Taiwan/SK(1045006-03-H"
- Jeg lurte på om jeg kunne få med den gamle MCU'en, for å få noen til å fikse minnebrikken, men da ble det i så fall en helt annen pris; prisen jeg fikk gjelder kun ved innbytte av gammel enhet.

Jeg kommer nok til å ta denne reparasjonen som tilbudt, men angrer som en hund på at jeg ikke valgte 8 års service avtale. Og alle som har anledning til å bytte minnebrikken for en billigere penge bør sikkert satse på det.

Det positive er at Tesla lovet at bilen er fullt kjørbar og ladbar, og at jeg dermed ikke trenger leiebil mens de venter på deler.

geear

4G-oppdateringen hadde du jo fått gratis uansett. Egentlig så bør de trekke fra prisen for 4G-oppdatering, siden de ellers måtte tatt den kosten... ;)

Lacaixxa

Jeg hadde aldri godtatt å betale 25.000 for en mcu som har en kjent feil. I alle fall ikke for diagnose (!) Tesla er vel kjent for å gå høyt ut, så kan man krangle derfra.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Øyvind.h

Hadde sendt den mcuen til fiks hos noen andre. For 25k er man jo nesten oppe i det de har sagt de skal ta for mc2 bytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

traktor4ever

Stemmer nok, og takk for gode svar;
Holder nok mot å gjore mod mot Tesla slik en slik mod har 5 års garanti ihht kjopsloven; dvs at Tesla må ta alle kostnader om feil oppstår før 2025-03, inkludert leiebil, og det betyr litt for meg, som nok selger bilen om et par år.

traktor4ever

Kommer også til å kreve en detaljert logg på diagnose-arbeided; jobber ikke akkurat i lavkost bransje, men til denne prisen kreves en detaljert logg med bilder og så videre; vis ikke dette fremskaffes vil jeg kreve at at timer reduseres fra 2 til 1

geear

Sitat fra: traktor4ever på lørdag 21. mars 2020, klokken 00:57
Stemmer nok, og takk for gode svar;
Holder nok mot å gjore mod mot Tesla slik en slik mod har 5 års garanti ihht kjopsloven; dvs at Tesla må ta alle kostnader om feil oppstår før 2025-03, inkludert leiebil, og det betyr litt for meg, som nok selger bilen om et par år.
Hva mener du? Har du kjøpt den brukt av Tesla nå nettopp?

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 21. mars 2020, klokken 07:56
Hva mener du? Har du kjøpt den brukt av Tesla nå nettopp?
Er vel heller det at man får satt inn en ny del i bilen som er ment å vare mere enn 2 år. Dermed er det 5 års reklamasjon på denne.

Tviler på at man kan kreve lånebil dog, det gjelder vel kun garanti og reklamasjon på nybil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Forbrukerkjøpsloven sier at man har rett til en erstatningsgjenstand hvis reparasjonen er forventet å ta mer enn en uke, uavhengig om det gjelder en bil eller hvilken som helst annen gjenstand.
Men de bruker vel uansett ikke mer enn en uke på å bytte ut en MCU.

Muffinman

SitatDermed er det 5 års reklamasjon på denne.
Det følger av forarbeidene til fkjl at det løper ny reklamasjonsfrist på vesentlige deler. I selve loven står det ingen ting om dette, men forarbeidene sier jo noe om lovgivers intensjon og er en mye brukt rettskilde. Man skulle vel kunne anta at denne skjermen er såpass sentral at den går under denne definisjonen, men jeg skal ikke fastslå det. Noe som kanskje er like interessant og som det finnes en høyesterettsdom på er om feilen oppstår på nytt og utbedringen ikke har holdbarhet man har grunn til å forvente er reparasjonsforsøket mislykket (ikke resultert i "kontraktsmessig ytelse". Uansett er det ikke åpenbart at selger kan reparere slik at det holder så vidt forbi absolutt reklamasjonsfrist, så er de uten ansvar. Ser at Tesla ofte avviser nye reparasjonsforsøk med at de har en to års delegaranti, ikke noe annet. Kan hende det trengs litt voksenopplæring rundt om her. Jeg ville ihvertfall bedt om hjelp til å vurdere saken av noen med riktig kompetanse om jeg havnet oppi noe slik.

petersv

Sitat fra: Kiefer på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin

Det er ikke slik det fungerer. eMMC gjør wear leveling uansett hvor mye som er partisjonert. Alle brikker blir solgt med endel ekstra flash-minne, som etter hvert blir brukt opp etter hvert som celler dør.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA