Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Montere Classic sin bunnpanne

Startet av i_expect, søndag 12. februar 2012, klokken 20:37

« forrige - neste »

elektrolux

Tror ikke noen vil ha 350V under rumpen. Det er farlig det om isolasjonen skulle svikte. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cs erlend

Er vel brukt som en noe omdiskutert avstraffelsesmetode i enkelte stater i USA......
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2012, klokken 18:00
Tror ikke noen vil ha 350V under rumpen. Det er farlig det om isolasjonen skulle svikte. :D

Har hatt setevarme som hengte seg opp i en fossilbil en gang. Jævelig nok det :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Olemann på søndag 04. november 2012, klokken 16:51
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 31. januar 2012, klokken 18:07
PS! Den kutter bare varmen, samt begrenser motoreffekten. Alt annet "dildall" går fra 12v batteriet, og blir ikke påvirket. Dette gjelder også setevarme og defroster i bakrute og speil.

Bilstereoen trekker forøvrig forsvinnende lite sammenliknet med det meste andre som trekker strøm i bilen. ;-)

Sier du at også varme i setet og i bakruta går fra 12V batteriet og ikke fra bilens batteripakke?

Oe

I tillegg til at man ikke ønsker 350 V der, så er effekten såpass beskjeden at DC/DC omformeren (den som konverterer 350V til 12V) fint takler det.

Setevarmer er vel mellom 50 og 100 W maks. Varme i bakruten ser ut til å øke forbruket med 200 W (man kan se det på skjermen i midtkonsollen).

Til sammenligning, oppvarmingen trekker opptil ca 4500 W (direkte fra driftsbatteriet), og motoren opptil 85000 W, så 200 W er "ingenting".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Der kom skilpadden. Måtte nesten ta bilde av det sjeldne øyeblikket. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Hvor langt kjørte du i skilpaddemodus...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#21
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 16. november 2012, klokken 22:36
Hvor langt kjørte du i skilpaddemodus...?
Bare ca. 500 meter og så var jeg fremme ved garasjen. Den kom ca. 3 km etter at siste strek forsvant, og 1 km etter at rekkeviddeindikatoren flatet ut. Hadde på radioen i tillegg til fjernlys, men ikke varmeapparat.

Forrige gang rekkeviddeindikatoren flatet ut var vi også to i bilen men kjørte 2 kilometer uten at skilpadda kom. Da var det også litt kaldere enn i kveld. Skjønner ikke helt hvorfor. ???
Denne gangen var bilen ganske kald etter å ha kjørt 25 km uten varme på, kan det hende at batteriet fikk litt dårligere kapasitet av det? Eller gjorde radioen større utslag enn vi hittil har trodd her på forumet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#23
En annen ting vi gjorde i kveld var at vi stoppet på nærbutikken 3,5 km hjemmefra. Da viste rekkeviddeindikatoren 4 km igjen og det var fremdeles en blinkende strek igjen. Da vi var ferdige å handle og startet bilen, var det ingen streker igjen og rekkeviddeindikatoren viste bare 3 km rest som flatet ut etter bare 2 km.

Så da er det nærliggende å tro at avkjølingen av batteriet mens vi handlet gjorde at rekkevidden ble litt kortere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Har et inntrykk av at disse bilene har en tendens til å runde ned når man har korte stopp.

Ser selv på min Leaf at jeg "straffes" hver gang jeg leverer i barnehagen eller stopper for å handle på batterimåler og gjenværende km.

Men det er kun instrumentene som "kødder" med meg, for SOC meteret er likt når bilen fyres opp igjen. Kanskje med 0.1% forskjell fra power off til power on.

Ser samme tendens sommer som vinter...

gbzdoc

Teorien min er at de har tenkt følgende:

- Så lenge man kjører et det greit at batterimåler og GOM er optimistisk for å berolige sjåføren.
- Når man skal sette av gårde på en ny tur er det greit å være litt pessimistisk så ikke sjåføren setter av gårde på en tur som kan ende med flatt batteri.

Om det stemmer aaaaner jeg ikke... ;-)

tomrh

Høres jo veldig sannsynlig ut, noe jeg absolutt ville gjort selv dersom jeg hadde konstruert dette.

Men skilpadda kom litt raskere enn jeg hadde trodd i kveld, så jeg lurer på om det også kan skyldes kaldere batteri?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bybil entusiast

Jeg har testet rekkevidden i skilpaddemodus...
5,5 km med bratt stigning og normal fart.
Varmeapparatet kuttet ut men all annen elektrisk som lys radio etc virket normalt. Også etter at bilen stoppet.

Se eget innlegg.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA