Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av Ronny, søndag 12. februar 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Phuc

Sitat fra: Bjornt på søndag 28. oktober 2012, klokken 20:46Trodde vinterdekka rullet lettere jeg ?, er veldig mye stillere.Yokohama.
Mykere gummiblanding, mer mønster, mer friksjon, så nei... sommerdekk ruller nok litt bedre.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

cra

Sitat fra: Lars J på søndag 28. oktober 2012, klokken 13:45
Det enklaste og beste er å sjekka trykk på dekk ein dag med normal temperatur for årstida, gjelder sjølvsagt både sommar- og vinter-dekk. Reguler då direkte til ønsket trykk! ;)

Og så skal det vel sjekkes med "varme" dekk, altså etter at man har kjørt litt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: Phuc på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:35
Sitat fra: Bjornt på søndag 28. oktober 2012, klokken 20:46Trodde vinterdekka rullet lettere jeg ?, er veldig mye stillere.Yokohama.
Mykere gummiblanding, mer mønster, mer friksjon, så nei... sommerdekk ruller nok litt bedre.
Og pga dette tror jeg piggdekk vil rulle endel bedre enn piggfrie siden de har stivere gummi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asband

Jeg har fulgt med litt på forbruket på strekningen hjem-jobb. 3,5 mil, hvorav ca. 1,5 mil er motorvei.

- Sommerhjul, utetemp. ca 15 grader, ikke varme: 4 streker
- Vinterhjul, utetemp. ca 0 grader, ikke varme: 5 streker
- Vinterhjul, utetemp ca. -2 grader, varme på halvveis mellom grønn og max: 7 streker

Har prøvd å ha samme kjøremønster, dvs. at jeg ligger ca på fartsgrensen, mao ikke så veldig øko-kjøring.

Er spent på hva som skjer når gradestokken kryper lengre nedover.
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

tomrh

Sitat fra: asband på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:37
- Vinterhjul, utetemp ca. -2 grader, varme på halvveis mellom grønn og max: 7 streker
Kjører du uten noe ekstra isolasjon av tank/slanger/kupé?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asband

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:57
Sitat fra: asband på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:37
- Vinterhjul, utetemp ca. -2 grader, varme på halvveis mellom grønn og max: 7 streker
Kjører du uten noe ekstra isolasjon av tank/slanger/kupé?

Stemmer, jeg har ikke lagt på noe ekstra isolasjon
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

tomrh

#36
Mine jobbpendlingsdata:

Strekning 42 km, hvorav 26 km er motorvei m/fartsgrense 90. Utgangspunktet ligger 90 meter høyere enn jobben.

Sommerdekk, utetemp ca. 15 grader, ingen varme: 4-5 streker på tur, 5-6 på retur
Sommerdekk, utetemp ca. 5 grader, varme: 6 streker på tur, 7 på retur
Vinterdekk, utetemp ca. 2 grader, varme: 7 streker på tur, 8 på retur
Vinderdekk, utetemp ca. -5 grader, varme: 8 streker på tur, 9 på retur

Varme: forvarmet bil, varmen innstilt midtveis mellom grønn og max.
Har isolert tank+25 cm slanger + 1 cm isolasjon under føttene på førersiden

Erfaringene mine tilsier at isolering har best effekt for rekkevidden ved utetemperaturer rundt 3 - 10 plussgrader. Ved kaldere temperaturer må varmeapparatet uansett kjøre på full guffe og forskjellen isolert/uisolert merkes nok bare på kupétemperaturen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Phuc

Mine gjennomsnittstall:

Sommerdekk + varme på auto + vifte på auto + viftestyring på auto: 7.5km per strek i gjennomsnitt
Vinterdekk + varme på 3 knepp + vifte på 3 knepp (auto - off - 1 - 2 - 3) + viftestyring på føtter og frontrute: 4.5km per strek i gjennomsnitt

Har ikke isolert noe per dags dato.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

erik e

Ikke gjør dekktrykk "vanskelig". Dekktrykk skal sjekkes med "kalde"dekk etter boka. Dekka på en EL-bil blir ikke varme ved normal kjøring (Last) nå om høsten (Vinter). Fyll ca.0.2-0.3 bar over "anbefalt" trykk,sjekk hver 2. mnd. 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kito76

Kjørte til Slepeden fra Trondheimsveien og tilbake ca 50km,deretter fra hjem til sentrum tur/retur. ,ca 23 km. Totalt ca 73 km med snitt 70 km/t.Et hakk varme, uten ac. Blinkende med en batterilinje igjen.... Er det ikke litt svak.? Var jo mellom 5-9 c idag... Ny Imiev gått 3000km.

Mr.Zero

Kjørte 34 km på drøye 5 streker i dag. Restkm.viste 82km, selv om jeg ikke studerer den til vanlig. Risløkka-Ski via Mosseveien. Varme og vifte på trinn2. 15 varme i kupeen.
Zero'n passerte 3000km/7uker i dag.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Phuc

Sitat fra: Kito76 på fredag 16. november 2012, klokken 21:18
Kjørte til Slepeden fra Trondheimsveien og tilbake ca 50km,deretter fra hjem til sentrum tur/retur. ,ca 23 km. Totalt ca 73 km med snitt 70 km/t.Et hakk varme, uten ac. Blinkende med en batterilinje igjen.... Er det ikke litt svak.? Var jo mellom 5-9 c idag... Ny Imiev gått 3000km.
Snitt 70 km/t.. var du oppe i 80/90/100 noen gang? Det sluker strøm å kjøre fort.
Oppover/nedover-bakke har også mye å si. Jeg bruker dobbelt så mye strøm på vei hjem fra jobb som på vei til jobb. Tror jeg får sånn ca 10-11 mil ut av bilen med vinterdekka på hvis jeg kjører veldig økonomisk. Trondheimsveien og Ring 3 er jo som skapt for elbiler med fartsgrense på 70 km/t :P
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Kito76

Holder snitt 70km/t og girer ofte mellom B og C,ettersom nedoverbakke og motorvei. 100km rekkevidde er absolutt ok i høst/vinter temp, men ikke 60-70.

tomrh

Synes det høres litt lite ut ja Kito76, kanskje du likevel bør klage til forhandleren? Nå opplevde også jeg at imiev'en gikk kortere da den var helt ny i mai, typisk 100-110 km rekkevidde. Men etterhvert "løsnet det" flere kilometer, og fra ca. 5000 km og opp ble det vanlig med 120-130 km rekkevidde. Noen her på forumet vil hevde at det skyldes at jeg har blitt en bedre elbilsjåfør, men jeg har bevisst vært veldig gjerrig med fossilen og hadde besparende kjøreteknikk inne før jeg kjøpte elbil så jeg tror ikke helt på den forklaringen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kito76

Vet ikke om det  hjelper å klage, men har lyst til å foreta en batteritest. Hørt at det tar opptil 2 dager...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA