Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av Ronny, søndag 12. februar 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 27. oktober 2012, klokken 17:06
Min erfaring fra Think og P106 er at man ikke bør kjøre med høyere lufttrykk enn anbefalt fra bilprodusenten om vinteren.
Men det er to anbefalinger her. Bilprodusent og dekkprodusent. Må vel gå greit å velge det høyeste av disse to.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Carl Anton Stenling

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 27. oktober 2012, klokken 17:53
Men det er to anbefalinger her. Bilprodusent og dekkprodusent. Må vel gå greit å velge det høyeste av disse to.

Her bør man vel bruke noe skjønn. I praksis innebærer dette at dekktrykk opp mot 3,0 bar nok er for høyt om vinteren og at det vanligvis er mer optimalt rundt 2,5 bar for våre småbiler.

Min teori er at lamellene i piggfrie vinterdekk ikke beveger seg på samme måte når trykket blir for høyt. I praksis ender man kanskje opp med at lamellene låses og dekket ligner mer på et piggdekk uten pigger.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jærbuen

Jeg foretrekker å følge instruksjonsboka hva dekktrykk angår, minimalt å vinne på rekkevidde med høyere trykk, men merkbart dårligere grep på glatte vinterveier.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Kris

Jeg trot det er mer fornuftig å kjøre med disse kontinentale vinterdekkene på anbefalt trykk, enn å kjøre på nordiske dekk med høyt trykk. Maks trykk som oppgis på dekket tar jo ikke høyde for kjøretøyets vekt. Derfor kan jeg tenke meg at man kjapt kan endre dekkets geometri på en uheldig måte med høyt trykk og lett bil. Innbiller meg at disse kontinentale dekkene jevnt over har mindre rullemotstand, grunnet mildere mønster og hardere plast.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

sven erik

jeg fikk av verkstedet  at mine dekk ble for mye slitt med dektrykket  som står i instruksjonsboken   husk der står det ikke for vinter dekk  ikke vinter dekk i japan  men jeg kjører trykk mitt i mellom og er fornøyd med det

bkv

Hei
Denne navigatoren for el-biler (http://www.jurassictest.ch/GR/) regner også ut strømforbruket ditt og rekkevidden på en gitt strekning. Er det noen som vet hvordan den kan settes opp for å ta hensyn til større rullemotstand med vinterdekk? I konfigurasjonssiden for hver biltype kan man oppgi en "Rolling resistance coeffisent". Noen som vet hva den bør være for en i_miev med vinterdekk?

-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

#21
For det første så er det verdier som etter min mening bør justeres også for sommer. Batterikapasiteten er for alle praktiske formål 15 kWh og ikke 16. Og rullekoeffisienten for sommerdekk settes til 0,010. Da stemmer det bra med forbruket jeg pleier å ha på distansen fra Trondheim til hytta vår (102 km). Kjører da i snitt 70 med 2,8 bar i dekkene.

Nå har jeg ikke kjørt denne distansen på vinterdekk ennå, og det tror jeg ikke jeg skal heller fordi jeg rett og slett ikke kommer fram uten laaang ladestopp på Orkanger (hurtiglader der ønskes velkommen!). Men pendledistansen min på 42 km viser et økt forbruk som tilsvarer at jeg setter rullemotstand til 0,020.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bkv

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 28. oktober 2012, klokken 11:05
For det første så er det verdier som etter min mening bør justeres også for sommer. Batterikapasiteten er for alle praktiske formål 15 kWh og ikke 16. Og rullekoeffisienten for sommerdekk settes til 0,010. Da stemmer det bra med forbruket jeg pleier å ha på distansen fra Trondheim til hytta vår (102 km). Kjører da i snitt 70 med 2,8 bar i dekkene.


2,8 bar i dekkene? Er ikke 2,5 anbefalt og 2,75 max ifølge påskriften på dekkene? Rullekoeffisienbt på 0,10 stemmer vel da ikke for oss med anbefalt lufttrykk i dekkene?
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

#23
Sitat fra: bkv på søndag 28. oktober 2012, klokken 11:37
2,8 bar i dekkene? Er ikke 2,5 anbefalt og 2,75 max ifølge påskriften på dekkene? Rullekoeffisienbt på 0,10 stemmer vel da ikke for oss med anbefalt lufttrykk i dekkene?
Det står 40 psi på sommerdekkene mine fra dekkprodusenten, og konverterer man til bar og avrunder til en desimal får man 2,8. ;)

Med anbefalt 2,5 bar fra bilprodusenten må vel rullekoeffisienten justeres litt ja, tror 0,013 passer bra da. Kjørte engang til hytta med kun 2 bar i dekkene, glemte nemlig å sjekke lufttrykket. Da var det så lite rekkevidde igjen at jeg med en enkelt blinkende strek ca. halvannen mil før hytta valgte å nødlade hos en tilfeldig bonde. Mens jeg med 2,8 bar har 2 streker igjen når jeg kommer fram. Lufttrykket har mye å si for rullekoeffisienten.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

breitling

Jeg har en tommelfinger regel: om vinteren pleier jeg å ha 0,2 bar MER enn det stor på skiltet. Tilsvarende om sommer har jeg 0,2 bar LAVERE trykk i dekkene. Dette for å kompensere for luftens egenskaper ved -20 eller +25 grader.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

bkv

Startet idag fulladet. Etter 36,5 kilometer var halve "tanken" brukt.  I dag kjørte jeg med vinterdekk og med varmeapparat på, men vanntanken er isolert. Utetemperaturen er rundt null og turen gikk mye i 80 km sonen.
Jeg synes likevel rekkevidden idag  ble veldig kort. Om sommeren ser det ut til at jeg klarer 120 km uten å anstrengen meg. Mister batteriet evnene til å lagre strøm i kaldere vær?
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

Lars J

Sitat fra: breitling på søndag 28. oktober 2012, klokken 12:10
Jeg har en tommelfinger regel: om vinteren pleier jeg å ha 0,2 bar MER enn det stor på skiltet. Tilsvarende om sommer har jeg 0,2 bar LAVERE trykk i dekkene. Dette for å kompensere for luftens egenskaper ved -20 eller +25 grader.
Det betyr at du alltid må sjekka dekktrykk ved temperatur på dekk ca 0 gr. C. ::)

Frå 0 gr. C til 25 gr.C om sommaren stiger trykk i dekket med ca 0.2 bar (antar eg),
tilsvarande fell det med ca 0.2 bar når temp går ned frå 0 gr. C til -20 gr. C om vinteren,
altså får du på den måten ønsket trykk den varme og den kalde dagen som du ønsker.

Sjekkar du derimot trykket ein varm sommardag (e.g. 30 gr.C) med din metode (-0,2 bar), vil du ha veldig lite trykk om du får ein kald dag/natt like etterpå.

Det enklaste og beste er å sjekka trykk på dekk ein dag med normal temperatur for årstida, gjelder sjølvsagt både sommar- og vinter-dekk. Reguler då direkte til ønsket trykk! ;)

Sandnes, Think Classic og TMS

tomrh

Sitat fra: bkv på søndag 28. oktober 2012, klokken 13:37
Startet idag fulladet. Etter 36,5 kilometer var halve "tanken" brukt.  I dag kjørte jeg med vinterdekk og med varmeapparat på, men vanntanken er isolert. Utetemperaturen er rundt null og turen gikk mye i 80 km sonen.
Jeg synes likevel rekkevidden idag  ble veldig kort. Om sommeren ser det ut til at jeg klarer 120 km uten å anstrengen meg. Mister batteriet evnene til å lagre strøm i kaldere vær?
Det er ikke batteriet som mister evnen, men varmeapparat og vinterdekk som spiser opp rekkevidden. Jeg erfarer at de spiser ca. 20% hver.  Fra 120 km sommer-rekkevidde ned til 75-80 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Litiumbatteriet mister evnen til å gi fra seg strømmen ved lave temperaturer.

Indre motstand øker, og spenningen synker raskt ved pådrag.

Dette medvirker til å varme opp cellene, og dermed får en ut en stor del av kapasiteten likevel.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bjornt

Kan bare si at jeg erfarer det samme som bkv og skatvalsbygd. Kun 5 mnd som elbil eier så erfaringen er ikke så stor. Varmen på hakk 1 eller2, En del start stopp, småkjøring + 20 km turretur jobb E18 Oslo, litt kø ; er mitt kjøremønster.  Isolerte tanken i går. Trodde vinterdekka rullet lettere jeg ?, er veldig mye stillere.Yokohama.
Kjempefornøyd, bil nr 2 er blitt bil nr 1, stemmer det. Fyllte diesel i august på fossilen, regner med å fylle til jul neste gang.. Lite NOX det. ;)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA