Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av Ronny, søndag 12. februar 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Ronny

Min går ca 10 mil med continental uten varmeapparat, ca 0 grader.
Forrige eier sa den mistet mye rekkevidde da han skiftet til vinterdekk.
Hvor langt går deres og hvilke dekk kjører kjører dere på?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

erik e

Vinter-Dekk. Tror det er Vinter som gjør forskjell.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

asbkar

Hehe, jeg mistet også mye rekkevidde da jeg begynte å bruke lue... :)
Også får jeg vondt i hodet når jeg våkner med skoene på!

Tror nok kulda i seg selv i tillegg til oppvarming gjør sitt til å redusere rekkevidden ja.

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Ronny

Rullemotstand   

.   Dekk   Økt bensinforbruk %
.   Nokian   0,0 %
.   Slitt piggfritt 6 mm   0,3 %
.   Bridgestone   0,9 %
.   Slitt pigg 3 mm   1,0 %
.   Slitt pigg 6 mm   1,1 %
.   Dunlop   1,3
.   Michelin   1,4 %
.   Slitt piggfritt 3 mm   1,6 %
.   Goodyear   1,8 %
.   Michelin   1,9 %
.   Yokohama   1,9 %
.   Nokian   2,0
.   Continental   2,3 %
.   Bridgestone   2,4 %
.   Hankook   2,6 %
.   Kenda   2,6 %
.   Sava   2,6 %
.   Yokohama   2,6 %
.   Pirelli   2,7 %
.   Vredestein   3,0 %
.   Gislaved   3,3 %
.   Goodyear   3,3 %
.   Dunlop   3,4 %
.   Continental   3,8 %
.   Cordiant   4,0 %
.   Insa Turbo   4,9 %

Rullemotstanden måles både som en utrullingstest og en forbrukstest på vei. Testbilen akselereres opp i 80 km/t på en flat strekning. Giret settes deretter i nøytral og bilen får rulle fritt til 40 km/t. I test nummer to måles det virkelige forbruket på en ti kilometer lang testvei. Resultatet er et gjennomsnitt av de to testene. Det presenteres som en matematisk beregning av økningen i bensinforbruket sammenliknet med det beste dekket i testen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

elektrolux

Bruker en 5% mer bensin, kan en regne med 20-30% mer strøm!

Dette grunnet at veldig mye av bensinforbruket er nærmest en fast sats for å holde motor, kjøleveske og eksos varm, mens en elmotor bruker nesten all strøm til å overvinne rullemotstand og luftmotstand.

Ellers oppdaget jeg at hodepinen når en våknet med skoene på, hverken skyldes skoene eller alkoholen, men røyken som gjerne også har vært involvert når en glemmer å ta av seg skoene ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

jeg er nå i spania med  mine vinter dekk å uansett hva jeg jør om det er siklige nedover bakker  får jeg kunn  10 mil  altså bare 70% av det en er lovet  så håper  de 30% jeg mangler er dekkene  for her er det ikke  snø å det er 20 varme grader

erik e

Fyll luft i dekkene og slå av AC. ;)  Kjørestil ?  Sønn min "bruker" ca. 30-40 prosent mer enn det jeg gjør men han er alltid blid etter en kjøretur. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

her er det med 44 pun i dekkene  uten noe som helst ekstra å  22 varme grader i spania

tomrh

#10
Sitat fra: sven erik på lørdag 04. februar 2012, klokken 01:52
jeg er nå i spania med  mine vinter dekk å uansett hva jeg jør om det er siklige nedover bakker  får jeg kunn  10 mil  altså bare 70% av det en er lovet  så håper  de 30% jeg mangler er dekkene  for her er det ikke  snø å det er 20 varme grader
Jeg datt også rett ned til kun 10 mil etter å ha byttet dekk. Vi fikk med ContiWinterContact, TS760 på forhjulene og TS800 på bakhjulene, da vi kjøpte bilen. Sitter som et skudd på snøføre, men helt begredelig rullemotstand. Finnes det vinterdekk til originalfelgene som har lavere rullemotstand? Hvor høyt lufttrykk kan man tillate seg å bruke på vinterdekkene uten å redusere gripeevnen vesentlig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 27. oktober 2012, klokken 00:11
Sitat fra: sven erik på lørdag 04. februar 2012, klokken 01:52
jeg er nå i spania med  mine vinter dekk å uansett hva jeg jør om det er siklige nedover bakker  får jeg kunn  10 mil  altså bare 70% av det en er lovet  så håper  de 30% jeg mangler er dekkene  for her er det ikke  snø å det er 20 varme grader
Jeg datt også rett ned til kun 10 mil etter å ha byttet dekk. Vi fikk med ContiWinterContact, TS760 på forhjulene og TS800 på bakhjulene, da vi kjøpte bilen. Sitter som et skudd på snøføre, men helt begredelig rullemotstand. Finnes det vinterdekk til originalfelgene som har lavere rullemotstand? Hvor høyt lufttrykk kan man tillate seg å bruke på vinterdekkene uten å redusere gripeevnen vesentlig?

jeg byttet til vinter dekka i dag falt ned til 11 mil uten varme men se til uka for jeg setter inn disel varmer  tror nemlig å få varme på batteriene så de holder jevn varme har mye å si men det å  kjøre inn dekk å bil hadde massse å si for meg

Kris

Jeg tror ikke batteriene får noe varme fra diesrlvarmeren før utetemperaturen detter til -25.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

Sitat fra: sven erik på lørdag 04. februar 2012, klokken 01:52
jeg er nå i spania med  mine vinter dekk å uansett hva jeg jør om det er siklige nedover bakker  får jeg kunn  10 mil  altså bare 70% av det en er lovet  så håper  de 30% jeg mangler er dekkene  for her er det ikke  snø å det er 20 varme grader

vinterdekk og 20 grader er til de grader uansvarlig - skjerpings!
I-miev 2011
Asker

Carl Anton Stenling

#14
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 27. oktober 2012, klokken 00:11
Hvor høyt lufttrykk kan man tillate seg å bruke på vinterdekkene uten å redusere gripeevnen vesentlig?

Min erfaring fra Think og P106 er at man ikke bør kjøre med høyere lufttrykk enn anbefalt fra bilprodusenten om vinteren. For Thinken har jeg faktisk litt lavere lufttrykk bak enn anbefalt pga. at dette ser ut til å gi bedre grep.

Vet at det er delte meninger om dette temaet, men jeg mener bestemt at for høyt lufttrykk i vinterdekkene gir suboptimale egenskaper spesielt på våt/isete eller slapsete asfalt.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA