Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader opp bilen i lunsjen

Startet av Lynvingen, lørdag 11. februar 2012, klokken 12:12

« forrige - neste »

Lynvingen

Noen enkle, men allikevel viktige spørsmål...

Trenger man bombrikke for å kjøre gratis i bomringen rundt Oslo?

Man står jo gratis på offentlige parkeringsplasser i Oslo, men må man forholde seg til maksgrensen for antall timer? Altså, mange steder står det typisk "maks to timer mot betaling"...hva med oss som ikke betaler? er det fortsatt maks 2 timer? Og, får man bot etter dette? Er det her den urskiven alle elbiler har i ruten kommer inn?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

jahnarne

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 30. januar 2012, klokken 10:29
Trenger man bombrikke for å kjøre gratis i bomringen rundt Oslo?
Nei, men noen mener det er kjekt å ha. Se f.eks. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4386.0.html. Jeg har ikke og har foreløpig ikke fått regning selv om jeg vet andre har fått.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 30. januar 2012, klokken 10:29
Man står jo gratis på offentlige parkeringsplasser i Oslo, men må man forholde seg til maksgrensen for antall timer? Altså, mange steder står det typisk "maks to timer mot betaling"...hva med oss som ikke betaler? er det fortsatt maks 2 timer? Og, får man bot etter dette? Er det her den urskiven alle elbiler har i ruten kommer inn?
Ja, ja, ja og ja. Du må forholde deg til begrensningene, det er fortsatt maks to timer, du får bot etter det og det er der urskiven kommer inn. Du må sette den på tidspunktet du setter fra deg bilen når du parkerer på slike plasser. Du kan evt. kjøpe en automatisk urskive for unngå forglemmelser.

elektrolux

Sitat fra: jahnarne på mandag 30. januar 2012, klokken 10:34
Se f.eks. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4386.0.html.

Dumt å linke til en sticky som farer med misinformasjon.

Det rette er at en med Elbil, som med alle andre biler, fritt kan velge å IKKE ha bombrikke. Kun de med bombrikke kan kjøre i fil for Autopass. I automatiske anlegg slik som i Oslo kjører alle enten de har Autopass eller ikke i samme filene og anlegget identifiserer automatisk 99,9% av bilene med EL skilter som Elbiler og lar være å sende regning til disse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Det stemmer og er også grunnen til at jeg har valgt å kjøre uten ;)

elektrolux

Velger du å leie/låne Autopass brikke er du ansvarlig for at den ikke blir misbrukt. Dess ferre ting en er ansvarlig for dess bedre får en sove, spør du meg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2012, klokken 15:50
Velger du å leie/låne Autopass brikke er du ansvarlig for at den ikke blir misbrukt. Dess ferre ting en er ansvarlig for dess bedre får en sove, spør du meg. ;)

Det er missbruk å leie/låne bort brikke.
Hvorfor i all verden skal du låne bort en Autopass brikke. Brikken hører sammen med bilen.

En bør skaffe brikke av to grunner.

1 En sparer seg selv for ergrelser ved at sansynligheten for å få faktura for passeringer reduseres til nær 0. Dermed slipper en klage prosedyren, etc.

2 En forenkler rutinene i bomselskapet og bidrar dermed til at inntektene går til veier og kollektivtrafikk istedet for til administrasjon. elbileiere som er opptatt av miljø bør derfor skaffe brikke, ulempene er mikroskopiske. At enkelte fossilbilister tenker annerledes får så være.

Det arbeides for at alle må ha brikke slik at mindre penger går til administrasjon, merprisen for å kjøre uten rabatt dekker ikke merkostnadene ved etterbehandling av foto.Tiltrods for rabatten legger altså fossilbilister som meg mer penger igjen til kollektivtrafikk enn de fossilbilistene som kjører uten brikke, men de dekker i et hvert fall noe av etterbehandlingskostnadene, noe elbilister som kjører gratis ikke gjør.

Bomselskapet er har antagelig ingen hjemmel (ennå) for å kreve brikke av elbiler i helautomatiske bomastasjoner, men krever brikke av de som ønsker rabatt, og ønsker å se gratispasseringer som en rabattordning, da det forenkler administrasjonen. Det vil nok bli et krav ved neste oppdatering av bomstasjonshånboken, at elbiler enten må ha brikke eller registrere gratispasseringen på nærmeste servicestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA