Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model x

Startet av Rio, fredag 10. februar 2012, klokken 12:02

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 18:54
Dette er Schuko:




Dette er CEE:


Den CEE kontakten som jeg monterte i bilen er laget av Mennekes og det er ikke noe elektronikk i den. Hvordan ser da Mennekes-kontakten med elektronikk ut?

Jeg ser ikke noe problem i å bytte ut Schuko kontakten i andre enden av ladekabelen min med CEE. Værre er det dersom ladestolpen krever et puls-signal inn for å gi strøm ut.

Forresten så er det vel ingen ting i veien for at ladestolpen kan ha én Schuko og én EEC i stedet for 2 Schuko som nå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#16
Sitat fra: El rayo på torsdag 02. februar 2012, klokken 03:06

Den CEE kontakten som jeg monterte i bilen er laget av Mennekes og det er ikke noe elektronikk i den. Hvordan ser da Mennekes-kontakten med elektronikk ut?


Den enheten med elektronikk sikringer og jordfeilbryter som du kan montere på garasje veggen i stedet for "Nissan ladepunkt kan for eksempel se slik ut:



Overgangskabel som da ikke trenger kladd ser slik ut:

(Mennekes pluggen til venstre.)

I bilen er elektronikken en del av ladesystemet så kontakten i seg selv er da en 7 pins sak som passer til pluggen på bildet.

Sitat fra: El rayo på torsdag 02. februar 2012, klokken 03:06

Forresten så er det vel ingen ting i veien for at ladestolpen kan ha én Schuko og én EEC i stedet for 2 Schuko som nå.


En mulig løsning for nye stolper, men siden den en trenger stort sett er i bruk av den som kom først må en nok drasse runt med en overgang.
Så lenge alle punktene er Schuko trenger en bare standard ledning med kladd for trillingene og Leaf, og den vanlige ladekablen for PSA, Think og Elbil-light.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#17
Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2012, klokken 23:32
Skal det settes opp noe annet enn Schuko må det bli en Mennekes type, alt annet er bortkastet. Vi bor i Europa og Mennekes er den vedtatte Europa standarden.

Noe som foreløbig gjør løsningen lite hensiktsmessig de fleste steder er vårt fordelingsnett 3 fas 230V (IT). Dermed er en slik løsning bare aktuell der en har "nytt 3 fas 400V system (TN). Så fortsett med Schuko der det er IT nett. Ingen av dagens biler har glede av 3 fas lading, og ingen idag vil ha glede av noe annet enn Schuko.

Når aktiviteten med installasjon er større i f.eks Nederland og UK, har vel dette også litt sammenheng med aksept for at eier av disse stolpene får betalt for ladingen. Ikke regn med å få gratis strøm på arbeidsplass eller butikk fra annet enn Schuko i overskulig fremtid.

Installer gjerne et fast ladepunkt tilpasset bilen hjemme, og har du 400V anlegg og installerer en Menneskes stasjon er du klar for den bilen du kjøper om 5-6 år.


Dette er jeg sterkt uenig i.

Det at "ingen av dagens biler støtter 3-fas" vil ikke lenger være sant om bare noen måneder. F.eks. Renault kommer til å kjøre hardt på trefase. Zoe inneholder en 44 kW trefaselader. Bilen skal koste 18000 pund ikke medregnet subsidier eller batteri og kommer i salg i første halvår i år. Jeg holder fremdeles en knapp på at Tesla tar til vettet og leverer Model S med støtte for trefase, selv om dette ikke er bekreftet enda. Uansett kommer det biler som kan benytte trefase i løpet av inneværende år.

ZCW installerer massevis av ladepunkter som er gratis å lade fra, fordi de trekker kunder til butikker, hoteller, restauranter og hva det nå skal være. Jeg skulle ønske vi hadde en fyr som Kevin Sharpe i Norge.

Det er heller ikke nødvendig å installere en full IEC-62196 type 2 (a.k.a. Mennekes) i ladepunktet. Det er fullt tillatt å bruke 16 A trefas fra en vanlig rød IEC-60309-kontakt. Dette kan støttes med en overgangskabel til IEC-62196 type 2 på bilen. Dette blir gjort på billig-ladepunkter i f.eks. Nederland. Så vidt jeg forstår er det ikke påkrevet med pilot-signal engang, jeg tror det er lov å bruke dem uten kladd på kabelen.

Det er ingen grunn til å fortvile over at vi har 230 V trefas, det kan fikses med en trafo. Jeg har to naboer som er elektrikere, og begge sier at alt av større bygg som settes opp nå får 400 V. I fjor da det var skikkelig kaldt dukket det jo opp ekstra varmeutstyr som gikk på 400 V på alle butikkene i området her. Fire eksempler er Linderud senter, Storo Shopping, Metro i Lørenskog og Ahus. Også hver eneste CHAdeMO-lader trenger 400 V tilkobling.

Til hjemmebruk finnes det så vidt meg bekjent ingen grunn til at ikke 230 V trefas skulle kunne benyttes - spenningen skal reguleres uansett, dette koster lite ekstra. I tillegg sier standardene "opp til 400 V trefase", så kabler og plugger bør kunne brukes også for 230 V rent teknisk sett. Men om produsentene skal oppdage at dette er nyttig må jo noen si fra om det.

Å forfekte fortsatt installasjon av Schuko synes jeg begynner å bli i overkant konservativt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#18
Sitat fra: eledille på mandag 13. februar 2012, klokken 23:42

Det er heller ikke nødvendig å installere en full IEC-62196 type 2 (a.k.a. Mennekes) i ladepunktet. Det er fullt tillatt å bruke 16 A trefas fra en vanlig rød IEC-60309-kontakt. Dette kan støttes med en overgangskabel til IEC-62196 type 2 på bilen. Dette blir gjort på billig-ladepunkter i f.eks. Nederland. Så vidt jeg forstår er det ikke påkrevet med pilot-signal engang, jeg tror det er lov å bruke dem uten kladd på kabelen.

Dette varierer fra land til land. Jeg har ikke ovesikt, men vet at i Tyskland er det ikke lov å lade fra stikkontakt i h.h. til denne standarden uten integrert kladd i ledningen, samme for USA når det lades med 240V.
Dette er avhengig av ulike forskrifter for jording.

Det forutsetter jo også at bilen har denne funksjonen.

Det blir jo et solid utvalg av adaptere en må ha med, Blå, Rød, CEE,Menneske.

Sitat fra: eledille på mandag 13. februar 2012, klokken 23:42
Å forfekte fortsatt installasjon av Schuko synes jeg begynner å bli i overkant konservativt.
Jeg skrev da Schuko eller Mennekes.

Og på offentlige lade plasser må det nesten være 400V om Mennekes skal benyttes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. februar 2012, klokken 01:19
Sitat fra: eledille på mandag 13. februar 2012, klokken 23:42

Det er heller ikke nødvendig å installere en full IEC-62196 type 2 (a.k.a. Mennekes) i ladepunktet. Det er fullt tillatt å bruke 16 A trefas fra en vanlig rød IEC-60309-kontakt. Dette kan støttes med en overgangskabel til IEC-62196 type 2 på bilen. Dette blir gjort på billig-ladepunkter i f.eks. Nederland. Så vidt jeg forstår er det ikke påkrevet med pilot-signal engang, jeg tror det er lov å bruke dem uten kladd på kabelen.

Dette varierer fra land til land. Jeg har ikke ovesikt, men vet at i Tyskland er det ikke lov å lade fra stikkontakt i h.h. til denne standarden uten integrert kladd i ledningen, samme for USA når det lades med 240V.
Dette er avhengig av ulike forskrifter for jording.

Det er mulig at nasjonale regler overstyrer dette, det vet jeg ikke. Men IEC-standardene tillater lading på inntil 16 A, 400 V trefase uten signalering eller elektronikk overhodet. Mellom 16 og 32 A trengs kun pilotsignal slik at bilen kan avbryte ladingen før ladestrømmen brytes om noen drar ut pluggen, full signalering er ikke påkrevd før ladestrømmen overstiger 32 A.

En IEC62196-ladestasjon skal være uten spenning når ingen lader, og setter spenningen på først når den ser et pilotsignal. Men bilen kan likevel lades fra en "dum" 60309-kontakt dersom det er det man har tilgjengelig - men da bare inntil 16 A.

SitatDet forutsetter jo også at bilen har denne funksjonen.

Men det må den jo ha om den skal støtte standarden, enten i seg selv eller via kladd på kabelen.

SitatDet blir jo et solid utvalg av adaptere en må ha med, Blå, Rød, CEE,Menneske.

Ja, man vil trenge tre stykker: IEC-62196-2 til Schuko, IEC-62196-2 til rød IEC-60309, og IEC62196-2 i begge ender. Forsåvidt trengs bare de to sistnevnte kablene pluss adapter fra rød CEE til Schuko.

Jeg kjenner noen personer (ikke her på forumet, altså) som kunne trenge en slik Menneske-adapter... ;)

SitatJeg skrev da Schuko eller Mennekes.
Jeg er enig med deg i at det er litt seint å begynne å bytte ut Schuko til blå 60309, det burde vært gjort fra starten av. Men det er på høy tid å begynne å installere 62196-2-ladepunkter, særlig siden man kan få 230 V enfase ut av disse om det er det man trenger. Det er jo heller ingenting i veien for å installere en kombinasjon av Schuko og kraftigere varianter - hva med et skyvelokk som dekker over den kontakten som ikke er i bruk, slik at ikke begge kan brukes samtidig?

SitatOg på offentlige lade plasser må det nesten være 400V om Mennekes skal benyttes.
Men 400 V er lettere tilgjengelig enn mange synes å tro.

Jeg er dessuten ikke sikker på om det er slik at 62196-2-ladepunkter skal og må ha 400 V - jeg har bare sett at de støtter enfase opp til 250 V og trefase opp til 400 V. Det inkluderer jo 230 V trefase. Det ville vært veldig fint om det var opp til bilen å bestemme om den kan bruke spenningen den ser eller ikke. Det er jo heller ikke umulig at man har lagt det opp slik siden det er en god del land som distribuerer 200 til 250 V trefase. Utenom oss gjelder det jo i hvert fall USA, Japan og flere land i Sydamerika. Dersom noen har referanser til dokumentasjon om krav til minste spenning for trefase ville det vært interessant.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA