Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model x

Startet av Rio, fredag 10. februar 2012, klokken 12:02

« forrige - neste »

Rio

Av tradisjonelle årsaker er ladepunkter i Norge standardisert på Schuko, også til 16A. Dette har gått "mer eller mindre bra", delvis fordi mange elbiler til nå kun tar trukket 10A, og fordi ladepunktene fremdeles hovedsakelig er ganske nye, og ukorroderte. Dog merker jeg flere og flere "småbrente" kontakter, med varmgang.

Det er liten tvil om at den blå CEE-kontakten takler 16A langt bedre enn Schuko, også værmessig. De er langt sikrere, og er designet for kontinuerlig 16A belastning, som flere og flere av elbilene nå trekker.


Spørsmålet blir da om vi bør fremme et forslag til årsmøtet i elbilforeningen om at elbilforeningen skal foreslå for myndighetene og andre at nye ladepunkt skal bruke CEE-kontakter?


Personlig tror jeg at dette på sikt vil gi færre ladeproblemer, færre småbranner, og større trygghet for oss at ladepunktene er i trygg forfatning. Det vil være en overgangsperiode, men jeg tror det er relativt billig og raskt å skifte over i de fleste tilfeller.

(Jeg er klar over at J1772 er bedre, men ikke alle biler kan takle det, og det er også mye dyrere enn å skifte kontakt fra Schuko til CEE.)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For de som ikke kjenner "Schuko":

Dette er Schuko:




Dette er CEE:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 18:49
Spørsmålet blir da om vi bør fremme et forslag til årsmøtet i elbilforeningen om at elbilforeningen skal foreslå for myndighetene og andre at nye ladepunkt skal bruke CEE-kontakter?

Det er jeg sterkt imot. Alle ladekablene kommer med Shuko, så da blir det å bruke overgang med tilhørende ekstra kontaktpunkter og feilkilder.

Dessuten standariserer Europa på Mennekes-kontakten. Det er den vi bør begynne å benytte, så snart som mulig. Den støtter 3-fase lading opp til 63A og biler med J1772-plugg kan benytte en rimelig Mennekes-J1772 kabel uten "kladd". Tilsvarende for biler med Tesla-plugg.

For gamle biler uten J1772 eller Mennekes-inntak på bilen finnes det overgang fra Mennekes til Schuko. Det er bedre at disse (få) bilene bruker overgang enn alle andre.

Men Proxll ser ut til å somle rimelig mye med å utvikle Mennekes-stolper ? Produktene finnes i utlandet ihvertfall, installeres for fullt i f.eks Nederland og UK.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

#3
Hei,

Ja, jeg ser helt klart en overgangsperiode med mange overganger! (Pun intended! ;) )

Men en Mennekes-kontakt er jo ikke bare en "vanlig kontakt", men har elektronikk innebygget, og koster derfor veldig mye mer.

Vi får da det gode gamle problemer med "noen få dyre ladepunkt", vs "veldig mange billige 16A 230V CEE" ladepunkt til samme pris.

For eksempel, på jobb har de nå satt opp 14 stykker 16A 230V Schuko. Jeg tror ikke de uten videre ville betalt for "intelligente ladepunkt"....

Dette er vanskelig!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 20:08
Hei,

Ja, jeg ser helt klart en overgangsperiode med mange overganger! (Pun intended! ;) )

Men en Mennekes-kontakt er jo ikke bare en "vanlig kontakt", men har elektronikk innebygget, og koster derfor veldig mye mer.

Vi får da det gode gamle problemer med "noen få dyre ladepunkt", vs "veldig mange billige 16A 230V CEE" ladepunkt til samme pris.

For eksempel, på jobb har de nå satt opp 14 stykker 16A 230V Schuko. Jeg tror ikke de uten videre ville betalt for "intelligente ladepunkt"....

Dette er vanskelig!

Selve ladepunktene koster en brøkdel av totalsummen inkl. fremføring av strømtilførsel. Det snakkes om ca. €450 i England, pr. stk. Hvor mye koster stolpene til Proxll i dag ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 20:40
Selve ladepunktene koster en brøkdel av totalsummen inkl. fremføring av strømtilførsel. Det snakkes om ca. €450 i England, pr. stk. Hvor mye koster stolpene til Proxll i dag ?

Takk for svar.

Men det er vel en stor prosentandel av ladepunkter som er en enkel Schuko-kontakt på veggen? Sannsynligvis det store flertallet, vil jeg tro?

Jeg er selvsagt helt enig med deg at Mennekes er langt bedre (jeg snakket med sjefen der på en messe i Tyskland for litt siden), men jeg tror likevel at prisforskjellen (også mentalt) er ganske stor mellom hvor mange som er villige til å tilby en enkel Schuko/CEE, og hvor mange kjøpesentre, arbeidsplasser, osv osv som er villige til å sette opp et intelligent ladepunkt. Dessverre.

Dessuten har man jo alle de private "ladepunktene" i garasjer, osv.

Som nevnt, jeg synes dette er komplisert. Det er fordeler og ulemper med begge strategier.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 20:40
Selve ladepunktene koster en brøkdel av totalsummen inkl. fremføring av strømtilførsel. Det snakkes om ca. €450 i England, pr. stk. Hvor mye koster stolpene til Proxll i dag ?

Takk for svar.

Men det er vel en stor prosentandel av ladepunkter som er en enkel Schuko-kontakt på veggen? Sannsynligvis det store flertallet, vil jeg tro?

Ikke utendørspunktene, som det vel er flest av ? Alle de jeg har brukt ihvertfall er enten stolpe eller boks med lås. Inne i parkeringshusene er det normalt enkelt stikk på vegg.

Ellers tok jeg feil av prisen, ZCW selger Mennekes 32A punkter i UK til £299.

http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/4370-ZCW-Products?p=13653&viewfull=1#post13653


[/quote]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Hei,

Den prisen er uansett gode nyheter.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange det er av hvilken type. Det er vel 400 "stolpeladepunkt" i Oslo, og en del flere rundt i landet, men det er jo flere tusen ladepunkt totalt, så derfor tenker jeg at stolper kun utgjør en liten del.

Det sagt, jeg foretrekker selvsagt også Mennekes/J1772-løsning.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 22:15
Hei,

Den prisen er uansett gode nyheter.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange det er av hvilken type. Det er vel 400 "stolpeladepunkt" i Oslo, og en del flere rundt i landet, men det er jo flere tusen ladepunkt totalt, så derfor tenker jeg at stolper kun utgjør en liten del.

Det sagt, jeg foretrekker selvsagt også Mennekes/J1772-løsning.

Det er nok flere Garo-bokser enn det er stolper tror jeg. 

J1772 bør vi ikke satse på, slike punkter kan ikke benyttes av biler med Mennekes-plugg. F.eks Renault sine kommer vel med dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 19:59
Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 18:49
Spørsmålet blir da om vi bør fremme et forslag til årsmøtet i elbilforeningen om at elbilforeningen skal foreslå for myndighetene og andre at nye ladepunkt skal bruke CEE-kontakter?

Det er jeg sterkt imot. Alle ladekablene kommer med Shuko, så da blir det å bruke overgang med tilhørende ekstra kontaktpunkter og feilkilder.

Dessuten standariserer Europa på Mennekes-kontakten. Det er den vi bør begynne å benytte, så snart som mulig. Den støtter 3-fase lading opp til 63A og biler med J1772-plugg kan benytte en rimelig Mennekes-J1772 kabel uten "kladd". Tilsvarende for biler med Tesla-plugg.

For gamle biler uten J1772 eller Mennekes-inntak på bilen finnes det overgang fra Mennekes til Schuko. Det er bedre at disse (få) bilene bruker overgang enn alle andre.

Men Proxll ser ut til å somle rimelig mye med å utvikle Mennekes-stolper ? Produktene finnes i utlandet ihvertfall, installeres for fullt i f.eks Nederland og UK.

Skal det settes opp noe annet enn Schuko må det bli en Mennekes type, alt annet er bortkastet. Vi bor i Europa og Mennekes er den vedtatte Europa standarden.

Noe som foreløbig gjør løsningen lite hensiktsmessig de fleste steder er vårt fordelingsnett 3 fas 230V (IT). Dermed er en slik løsning bare aktuell der en har "nytt 3 fas 400V system (TN). Så fortsett med Schuko der det er IT nett. Ingen av dagens biler har glede av 3 fas lading, og ingen idag vil ha glede av noe annet enn Schuko.

Når aktiviteten med installasjon er større i f.eks Nederland og UK, har vel dette også litt sammenheng med aksept for at eier av disse stolpene får betalt for ladingen. Ikke regn med å få gratis strøm på arbeidsplass eller butikk fra annet enn Schuko i overskulig fremtid.

Installer gjerne et fast ladepunkt tilpasset bilen hjemme, og har du 400V anlegg og installerer en Menneskes stasjon er du klar for den bilen du kjøper om 5-6 år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2012, klokken 23:32
Noe som foreløbig gjør løsningen lite hensiktsmessig de fleste steder er vårt fordelingsnett 3 fas 230V (IT). Dermed er en slik løsning bare aktuell der en har "nytt 3 fas 400V system (TN). Så fortsett med Schuko der det er IT nett. Ingen av dagens biler har glede av 3 fas lading, og ingen idag vil ha glede av noe annet enn Schuko.

Man må ikke ha 400V trefase for å installere Mennekes-ladepunkter. 32A 230V enfase fungerer f.eks helt fint og vil matche Focus EV og neste års Leaf, som begge visstnok skal komme med 6.6kW ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 23:58
Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2012, klokken 23:32
Noe som foreløbig gjør løsningen lite hensiktsmessig de fleste steder er vårt fordelingsnett 3 fas 230V (IT). Dermed er en slik løsning bare aktuell der en har "nytt 3 fas 400V system (TN). Så fortsett med Schuko der det er IT nett. Ingen av dagens biler har glede av 3 fas lading, og ingen idag vil ha glede av noe annet enn Schuko.

Man må ikke ha 400V trefase for å installere Mennekes-ladepunkter. 32A 230V enfase fungerer f.eks helt fint og vil matche Focus EV og neste års Leaf, som begge visstnok skal komme med 6.6kW ladere.

Jeg synes uansett at løsningen virker litt meningsløs som en standard løsning for bare å dekke slike særtilfelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 23:17
Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 22:15
Hei,

Den prisen er uansett gode nyheter.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange det er av hvilken type. Det er vel 400 "stolpeladepunkt" i Oslo, og en del flere rundt i landet, men det er jo flere tusen ladepunkt totalt, så derfor tenker jeg at stolper kun utgjør en liten del.

Det sagt, jeg foretrekker selvsagt også Mennekes/J1772-løsning.

Det er nok flere Garo-bokser enn det er stolper tror jeg. 

J1772 bør vi ikke satse på, slike punkter kan ikke benyttes av biler med Mennekes-plugg. F.eks Renault sine kommer vel med dette.

Jeg mente ikke J1772 alene, men "en rimelig Mennekes-J1772 kabel uten "kladd"" som du nevnte. Beklager - det ble uklart skrevet av meg.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2012, klokken 23:32
Skal det settes opp noe annet enn Schuko må det bli en Mennekes type, alt annet er bortkastet. Vi bor i Europa og Mennekes er den vedtatte Europa standarden.

Noe som foreløbig gjør løsningen lite hensiktsmessig de fleste steder er vårt fordelingsnett 3 fas 230V (IT). Dermed er en slik løsning bare aktuell der en har "nytt 3 fas 400V system (TN). Så fortsett med Schuko der det er IT nett. Ingen av dagens biler har glede av 3 fas lading, og ingen idag vil ha glede av noe annet enn Schuko.

Når aktiviteten med installasjon er større i f.eks Nederland og UK, har vel dette også litt sammenheng med aksept for at eier av disse stolpene får betalt for ladingen. Ikke regn med å få gratis strøm på arbeidsplass eller butikk fra annet enn Schuko i overskulig fremtid.

Installer gjerne et fast ladepunkt tilpasset bilen hjemme, og har du 400V anlegg og installerer en Menneskes stasjon er du klar for den bilen du kjøper om 5-6 år.


Men det jeg tenkte på var en meget billig utskiftning av Schuko til 1-fas CEE 16A, rett og slett fordi CEE-kontakten takler 16A og fuktighet bedre enn Schuko gjør.

Jeg er selvsagt helt enig i at Mennekes er bedre, men det er også signifikant dyrere per ladepunkt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Enig med Rio.

Hver enkelt kan lett ha med seg en CEE-Shuko overgang som er lett å bytte etterhvert som den slites/brennes.

Det finnes også kombinerte CEE stikk med Shuko montert på selve stikket. Har kun sett 400V versjoner av dette, men deler fra det kan brukes til å lage en 230V versjon. Think her på forumet gjorde nettop det for mange år siden. Dermed passer begge typer støpsel på ladepunktet hans.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA