Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model x

Startet av Runex, fredag 10. februar 2012, klokken 07:50

« forrige - neste »

Runex

Jeg har pløyet gjenom det meste som er skrevet rundt Leaf (og andre) her i forumet de siste månedene. Inntrykket jeg sitter igjen med er at om en skal kunne bruke bilen på langtur (som innebærer flere skikkelige oppladinger) så må man for det første ha veldig god tid (være tålmodig) og for det andre regne med at det går en del kroner mens man venter på opplading.
Et beskrivende eksempel:
Leste med stor interesse vår venn jkirkebo´s referat fra sin tur til hytta. Den innebar mellomlading i Oslo, Hamar og Lillehammer på vei til hytta. Stoppen i Hamar tok 30+70 minutter. Tida på Lillehammer fikk jeg ikke nøyaktig, men han hadde ihvertfall tid til både å handle, gå i 20 min. samt se en hel spillefilm. Dermed regner jeg at han tilsammen brukte mellom 3 og 4 timer ekstra på turen til hytta sammenlignet med å kjøre direkte. En kjapp reise på 3 timer ble plutselig til et dagsprosjekt.  :-\
Så til kostnadene dere/(vi?) elbilentusiaster vanligvis ikke sier så mye om:
Hvor var han da bilen sto i over en time utenfor Maxi kjøpesenter på Hamar? Joda, selvfølgelig ble det vel en god runde inne på senteret, noe som ofte (ihvertfall for vår del) innebærer at det går noen kroner til shopping/spontankjøp (spesielt hvis reisefølget besto av en eller flere damer). På Lillehammer ble det McDonalds, matinnkjøp og kino (trolig med snop) mens godbilen ladet. Noen hundre kroner tilsammen vil jeg tro.

Hva er så mitt poeng? Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å kritisere hverken jkirkebo eller andre elbilentusiaster. Jeg påpeker kun at med dagens rekkevidde blir en lengre tur både veldig tidkrevende og i tillegg mer kostbar enn det i utg.pkt. virker. Hvis man både kjøper mat og/eller ukeblad og kanskje drive rundt på et kjøpesenter for å få tiden til å gå kan kostnadene fort komme opp i mer enn det man sparer i forhold til diesel/bensin for aktuell strekning. Dette vil etter min oppfatning være slik inntil rekkevidden kommer opp i minst det dobbelte av hva den er i dag.
Andre synspunkter på dette? Kjør debatt!  ;)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: Runex på søndag 29. januar 2012, klokken 16:12
Hva er så mitt poeng? Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å kritisere hverken jkirkebo eller andre elbilentusiaster. Jeg påpeker kun at med dagens rekkevidde blir en lengre tur både veldig tidkrevende og i tillegg mer kostbar enn det i utg.pkt. virker. Hvis man både kjøper mat og/eller ukeblad og kanskje drive rundt på et kjøpesenter for å få tiden til å gå kan kostnadene fort komme opp i mer enn det man sparer i forhold til diesel/bensin for aktuell strekning. Dette vil etter min oppfatning være slik inntil rekkevidden kommer opp i minst det dobbelte av hva den er i dag.
Andre synspunkter på dette? Kjør debatt!  ;)

Problemet er heller for få hurtigladere. Nå har den på Minnesund kommet opp, når den på Gjøvik også er operativ blir det mye lettere for meg. 15 min. på Minnesund og 45 min. på Gjøvik bør holde (mens vi handler maten vi skal ha med til hytta, kjører da direkte Minnesund-Gjøvik). Vi stopper normalt 40-60 min. i dag også på vei oppover (litt mat underveis + handlinga) så da blir ikke kjøretiden noe særlig lengre i det hele tatt.

Ladingen i Oslo koster meg ikke noe i tid da jeg uansett pleier å kombinere hyttetur med jobbing på veien for å spare tid. Hurtigladeren på Økern passer bra om jeg alikevel kjører direkte, 15-20 min. bør holde.

Ellers sparte jeg en god del på turen. Mat må jeg ha uansett, og kinoen kostet 120,- inkl. en brus. Bare bompengene tilsvarer mer enn dette + 3-400,- i drivstoff spart tur/retur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Tok en kjapp tur fra Trondheim til Rissa tur-retur i går. Blir bare 85 km så en slipper å lade. Men det er ferje på turen som koster 208 pr vei for fossilbil. Jeg sparte altså 416 + drivstoff på den turen  ;D

Kjøpte ikke kaffe på ferja ganske enkelt fordi den serveres i pappkopp av Fjord1!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sven erik

her snakker  dere bare om  små turer  å det er 0  problem å få ladet  men derimot kjører en som meg  til spania  skulle en selvklart hatt  lenger rekkevidde å i tilegg ikke blitt  avist på hurtigladre  de sa på veien at det kunn var til firats biler selv om jeg ville betale   når en kjører 300 mil med elbil da snakker en  langtur  4 timer ekstra e barnne mat i forholt til 9 døyn ekstra

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Smiling when sailing

Hei,

Jeg ser det sånn at hovedbilen er den jeg bruker til hverdagen. Det er den jeg kjører hver dag 20 km til jobb og 20 km tilbake + handling og levering av barna til diverse aktiviteter. Og den bilen skal være elbilen. Andre bilen er den som jeg bruker til ferieturer til Sør-Finland og Sør-Tyskland. Når det gjelder rekkevidde kunne jeg nesten bruke en Leaf. Det er bare 45 mil til nærmeste togstasjon i Finnland der man kan laste bilen inn i toget til Helsinki og derifra går det ferge til Tyskland... Hadde det vært hurtigladestasjoner på veien, ville det ikke vært problematisk i det hele tatt. Men jeg tviler på at de kommer til å sette opp hurtigladere her oppe i Nord de nærmeste 10 år. Men uansett skal jeg beholde en andre bil med Diesel til ferietiden. Leafen er alt for liten for alt som skal med til en familie av 5 :-) (Selv om besteforeldrene mine kjørte med en familie av 6 til Italia og bilen var en Boble den gangen...)

SwS
Blå Leaf, Tromsø

Thomas Parsli

Sitat fra: Smiling when sailing på søndag 29. januar 2012, klokken 17:23
Men jeg tviler på at de kommer til å sette opp hurtigladere her oppe i Nord de nærmeste 10 år.

Miljøtiltak og drifstoffpriser teller vel mer enn lengdegrader, så jeg tipper dere får hurtigladere i løpet av de nærmeste årene. Og når nå også svenskene innfører sonepriser på strøm, blir sannsynligvis strømmen billigere i nord enn i sør.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Runex

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 16:24
Problemet er heller for få hurtigladere. Nå har den på Minnesund kommet opp, når den på Gjøvik også er operativ blir det mye lettere for meg. 15 min. på Minnesund og 45 min. på Gjøvik bør holde (mens vi handler maten vi skal ha med til hytta, kjører da direkte Minnesund-Gjøvik). Vi stopper normalt 40-60 min. i dag også på vei oppover (litt mat underveis + handlinga) så da blir ikke kjøretiden noe særlig lengre i det hele tatt.

Ladingen i Oslo koster meg ikke noe i tid da jeg uansett pleier å kombinere hyttetur med jobbing på veien for å spare tid. Hurtigladeren på Økern passer bra om jeg alikevel kjører direkte, 15-20 min. bør holde.

Ellers sparte jeg en god del på turen. Mat må jeg ha uansett, og kinoen kostet 120,- inkl. en brus. Bare bompengene tilsvarer mer enn dette + 3-400,- i drivstoff spart tur/retur.

Er du sikker på at disse ladetidene er tilstrekkelig ??? ? Tiden du mener du trenger på hurtigladerne i forhold til kjørestrekning stemmer ikke med erfaringene jeg leser om andre steder på forumet (ihvertfall ikke på vinteren). Hurtigladerne har jo vist seg å være mye treigere nå på vinteren enn det de klarer å dytte på batteriet en varm sommerdag. Hvis du kjører fra Fredrikstad til Økern (100km) for så å legge ivei til Minnesund kun etter 15-20 min. hurtiglading på BNH Økern vil du høyst sannsynlig stå strømtom langs veien før du når Minnesund (hvis du ikke kjører i 60km/t i 100-sonen da). Hvis du mot formodning skulle komme fram til Minnesund er batteriet godt som tomt, og du rekker ikke å få nok energi på 15 min. til å kjøre helt til Gjøvik (67km kupert vei). Gjetter på at du minst må doble disse tidene nå på vinteren. Skulle vært artig å teste dette i praksis. Hvor mye vedder du  ::)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

flux

Sitat fra: Runex på søndag 29. januar 2012, klokken 16:12
Jeg påpeker kun at med dagens rekkevidde blir en lengre tur både veldig tidkrevende og i tillegg mer kostbar enn det i utg.pkt. virker. Hvis man både kjøper mat og/eller ukeblad og kanskje drive rundt på et kjøpesenter for å få tiden til å gå kan kostnadene fort komme opp i mer enn det man sparer i forhold til diesel/bensin for aktuell strekning. Dette vil etter min oppfatning være slik inntil rekkevidden kommer opp i minst det dobbelte av hva den er i dag.
Andre synspunkter på dette? Kjør debatt!  ;)
Vi har to biler, Leaf og en diesel stasjonsvogn, det som overrasker er hvor mye kjøring som ikke er "langtur", og hvor lite behov det blir for bil nr2. 

For at dieselbilen skal miste all sin verdi, trenger vi etter min mening:

Hurtigladepunkter som kan lade med 100kw i stedet for dagens 62.5kw (Chademo v2? Kontakten er godkjent for 200A/500V)

Batterier som faktisk kan klare å ta i mot så mye effekt, i temperaturer mellom -10 til 30 grader. (Toshiba SCiB / i-Miev 2013? Tesla S?)

Biler med batterier med mer enn 40kwh, dvs. ladestopp maks hver andre time kjøring. (Tesla S)

Et fremsynt land som f.eks bestiller inn 200 Chademo hurtigladere på en ordre. (Estland)









jkirkebo

Sitat fra: flux på søndag 29. januar 2012, klokken 23:06
Vi har to biler, Leaf og en diesel stasjonsvogn, det som overrasker er hvor mye kjøring som ikke er "langtur", og hvor lite behov det blir for bil nr2. 

For at dieselbilen skal miste all sin verdi, trenger vi etter min mening:

Elbiler med hengerfeste...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Ja, jeg vil savne hengerfeste. Etter en uke i elbil er vi overbevist om at det var lurt å selge fossilbilen. Vi ser det som et tilbakelagt stadie for oss utover et potensielt leiebehov for å dra henger fra tid til annen, men det har mer med planlegging å gjøre.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

LarsE

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 23:19
Sitat fra: flux på søndag 29. januar 2012, klokken 23:06
Vi har to biler, Leaf og en diesel stasjonsvogn, det som overrasker er hvor mye kjøring som ikke er "langtur", og hvor lite behov det blir for bil nr2. 

For at dieselbilen skal miste all sin verdi, trenger vi etter min mening:

Elbiler med hengerfeste...

Hmmm, jaaa - vi blir også sittende igjen med 2 biler. Leaf'en fungerer greit rundtom i nærområdet til småting, men (for å trekke litt i entusiastene på nettet) så trengs det en skikkelig bil når noe litt ekstra skal gjøres - og da er det kun en bil på fossilt brennstoff som fungerer!

Hvorfor???

Jo - f.eks torsdagen måtte vi en tur til IKEA, bare 12 km, unna for å hente en plate til kjøkkenet. Burde være en enkel sak for en småbil, men uten hengerfeste eller i det minste en takgrind (!) så må det "skikkelige" saker til....   dessverre :(  Så hvorfor finnes det ikke takgrind til Leaf'en  ??? Men OK, sånn er det bare...

Så var det fredagen og tur på hytten for helgen. Med bare kona, bikkja og meg, så var det plass i bagasjerommet og i baksetet - så det var OK. Jeg regnet med at 100 km fra dør til dør og 0 høydemeter mellom start og stopp burde være overkommelig. De 2 undersjøiske tunneller imellom var det store spørsmålstegnet og "utfordringen". Vi la ut med godt mot og godt med klær på kroppen. Bilen og mentalt hadde vi ECO i tanker, ord og "gjerninger". Vi holdt under fartsgrensen oppover - men til gjengjeld holdt vi godt driv i nedoverbakkene hadde vi et håp om at dette skulle holde ;) Men den gang ei og 10Ah "nødlader" måtte til - snakker meg om å gi en iskald stakkar et lite håp!! Det tar jo en evighet og eneste måten å holde varmen er å gå tur med bikkjen ;D Og det er absolutt ikke noe kjekt å vente et eller annet gudsforlatt sted en har tigget strøm mens en venter på at det skal snigle inn noen kWh i kulden!!! Men vi kom oss frem til slutt med 5 km igjen på meteret......  8)  Bilen fikk stå og "fylle tanken" i over 14 timer til 100%. Etter en enda kaldere tur hjemover på søndagen og 15 min på hurtiglader på Randaberg sa kona "Nå har vi testet ut dette og gidder ikje å gjøre det igjen..."

Skal elbil bli et fullgodt alternativ må den som et absolutt minimum kunne ha et takstativ på taket, en rekkevidde på 120 km om vinteren og gjerne et hengerfeste for f.eks. 500 kg.

Ellers - stortrives med Leafen i bykjøring og rundt i nærområdet. Til min store overraskelse så er terskelen for "å ta bilen" så lav at nå kjører jeg alle veier for den minste småting. Kanskje fordi bilen er så kjekke å kjøre???   ;D

Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

BE

LarsE, hvor gikk turen? Jeg bor selv på Randaberg like ved hurtigladeren, som derfor ikke hjelper meg, og vurderer å kjøre til Nedstrand. Dette er ca 100km. Jeg bør kanskje vente til hurtigladeren er på plass i Aksdal nå til høsten før jeg begir meg ut på dette med kone og to barn i bilen?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Haavard

Sitat fra: LarsE på mandag 30. januar 2012, klokken 09:49
Jo - f.eks torsdagen måtte vi en tur til IKEA, bare 12 km, unna for å hente en plate til kjøkkenet. Burde være en enkel sak for en småbil, men uten hengerfeste eller i det minste en takgrind (!) så må det "skikkelige" saker til....   dessverre :(  Så hvorfor finnes det ikke takgrind til Leaf'en  ???

Det er takgrind til Leaf :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4186.msg45561.html#msg45561

Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

LarsE

Sitat fra: BE på mandag 30. januar 2012, klokken 10:48
LarsE, hvor gikk turen? Jeg bor selv på Randaberg like ved hurtigladeren, som derfor ikke hjelper meg, og vurderer å kjøre til Nedstrand. Dette er ca 100km. Jeg bør kanskje vente til hurtigladeren er på plass i Aksdal nå til høsten før jeg begir meg ut på dette med kone og to barn i bilen?

Turen gikk E39 fra Stavanger sentrum til Aksdal og så sydover på 515 i retning Nedstrand, men vi svinger av i Espevik mot Liarvåg. Så jeg bestilte i morges en i-MiEV lader som kommer om 2 uker (6800,-). Det er ikke mange ladepunkter i Tysvær området - du har sikkert tatt en titt på kartet på http://www.ladestasjoner.no/ og sett at det kun er muligheter i Aksdal.

Tok fergen sammen med en i-MiEV som "bare" skulle til Sandvik - han "kastet inn håndkledet" på Aksdal for å fylle på litt. Han hadde i hvertfall 16Ah lader så det går i hvertfall litt fortere. Om sommeren går det greit, men nå med rundt +/- 0 garder i luften så ble det for langt. Mulig at det er tunnelen(e) som er problemet for de kommer ganske kjapt etter avgang og det er ikke regenerering  (?) på fulle batterier - hjem igjen kommer de helt på slutten, men da er en redd for å gå tom i bunnen av tunnelen.

Hadde vært ypperlig med en lader på fergeleiet for der blir det kjapt en 1/2 time uansett  >:(   ...hjelper jo lite med ny ferge når den forsvinner etter en uke  :o

Hurtiglader som skal komme i løpet av sommeren på Aksdal blir bra!!

Men - hvis en du typen som tidligere hadde for vane å fortsetter å kjøre rundt med fossilbilen i 1 uke etter at tankmåleren lyser på reserve? Da kommer du til å elske langturer med elbil  ;D  Når batteriene er fulladet så har du ca samme rekkevidde som en fossilbil på reservetank bortsett fra at du fortsatt har rimelig OK varme i kupeen.....
Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA