Hovedmeny

Fra MCU1 til MCU2

Startet av geear, tirsdag 06. august 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 22:19
https://forums.tesla.com/forum/forums/mcu-retrofit-confirmed?fbclid=IwAR32Dhorc-kC4zBB9jSEylQ_eZVCWgibXK1gD076BGHqJaFWxz-dqxD7vGI

"JimAlger  |  August 4, 2019 
mcu 2 IS available. It requires a small harness adaptor/retrofit. Cost is about 3k."

30.000,- NOK ++ er ikke småtterier syns jeg for bytte av en prosessor+adaptor...

geear

Håper problemene jeg har med MCU gjør at de skifter til MCU2, men regner ikke med at det skjer..

Thomas Parsli

Sitat fra: k1 på torsdag 08. august 2019, klokken 22:59
Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 22:19
https://forums.tesla.com/forum/forums/mcu-retrofit-confirmed?fbclid=IwAR32Dhorc-kC4zBB9jSEylQ_eZVCWgibXK1gD076BGHqJaFWxz-dqxD7vGI

"JimAlger  |  August 4, 2019 
mcu 2 IS available. It requires a small harness adaptor/retrofit. Cost is about 3k."

30.000,- NOK ++ er ikke småtterier syns jeg for bytte av en prosessor+adaptor...

Jeg tror kun MCU har vært priset -i Norge- til 40.000,- frem til nå.
Med arbeid og eventuelle andre deler blir det nok nærmere 50.000,-
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Husk at det er ikke den lille klumpen av silisium og plastik du betaler for, men hundrevis - kanskje tusenvis - av timer på utviklingsavdelinga som har laget den. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

k1

Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 09:24

Husk at det er ikke den lille klumpen av silisium og plastik du betaler for, men hundrevis - kanskje tusenvis - av timer på utviklingsavdelinga som har laget den. :)

Akkurat det gir jeg blaffen i i denne sammenheng, det betalte jeg da jeg kjøpte bilen. Saken er jo at da jeg kjøpte bilen i desember -17 fungerte mcu utmerket. Deretter har Tesla tvunget inn ny software som ikke fungerer optimalt på MCU1. Hadde det vært et valg, snakker vi om noe annet, men her får man påtvungne OTA oppdateringer som ikke MCU1 takler.
Strengt tatt burde den blitt byttet kostnadsfritt. Til nød betalt for klumpen av silisium og plastikk. 30-50k er for drøyt, for noe som ikke er et valg, men som pr nå ser ut til å bli tregere og tregere jo mer de dytter inn av funksjoner og spill.

Jeronan

Sitat fra: k1 på mandag 12. august 2019, klokken 12:23
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 09:24

Akkurat det gir jeg blaffen i i denne sammenheng, det betalte jeg da jeg kjøpte bilen. Saken er jo at da jeg kjøpte bilen i desember -17 fungerte mcu utmerket. Deretter har Tesla tvunget inn ny software som ikke fungerer optimalt på MCU1. Hadde det vært et valg, snakker vi om noe annet, men her får man påtvungne OTA oppdateringer som ikke MCU1 takler.
Strengt tatt burde den blitt byttet kostnadsfritt. Til nød betalt for klumpen av silisium og plastikk. 30-50k er for drøyt, for noe som ikke er et valg, men som pr nå ser ut til å bli tregere og tregere jo mer de dytter inn av funksjoner og spill.

Totally agree!

When I took delivery of the car back in November 2017, the MCU1 worked great with the v.8 software.
Autopilot worked great last year, when we drove to Holland during summer holiday and to Vestlandet countless times during the year!

When software v.9 landed, everything went steep downhill!  Spotify works like a stuttering crap app for over 6 months now! Still not fixed!
Autopilot took a huge step backwards with recent updates the last 4-6 months! Phantom braking everywhere, Auto lane change turned useless (constant errors and aborts...dangerous! ) with the NoA update 3 months ago.

Front passenger airbag keeps disabling itself for over 10-30 seconds at least every 5 minutes! Sometimes the red warning last over a minute before the airbag re-engages!  Absolutely ridiculous this is also still not fixed after many months!

Same with horrendous lag in the Instrument display, when switching lanes, enabling/disabling AP where the indicator sound starts seconds later.

Its absolutely laughable that Elon Musk is now advertising v10 software with more stupid video game additions, while the core software is running like crap on MCU1 vehicles!  :-1:

He seriously needs a reality check and get his priorities straight!  >:(

Bottomline is that the MCU1 cars should have stayed on v.8 software! Everything worked fine until we got v.9 shoved through our throats!  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mthoring

Jeronan: Har registrert at varsellampen for airbag er på et sekund nå og da, mest sannsynlig skyldes nok dette bare forsinkelser i det jevnlige signalet om at airbag er aktiv fra MCU til dashboardskjermen. MCU1 er, som kjent, overbelastet i v9. Airbag kan deaktiveres fra MCU, dermed er signalet rutet via MCU.

Irriterende ja, men ikke nødvendig å krisemaksimere dette med å fortelle folk at airbag skrur seg av.

Ellers enig i mye av det du skriver. Finnes workarounds for hakkingen i Spotify/Tune-In.

Alt i alt så ville jeg nok valgt v9 over v8, men det hadde vært veldig fint om de fokuserte litt mer på å optimalisere mot MCU1.

Håper også at de kan komme med en rimeligere retrofit av MCU2 for eldre biler.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

JorEl

Tesla bør ikke lage mer avansert software enn hardwaren klarer og prossesere. Gjør Tesla det, bør det bli billigere for eksisterende eiere og oppgradere hardware.
Vi lever kanskje litt farligere vi med MCU2 også, om Tesla kommer med "data-skjermer" i en ny refreshed
S/X? En normal data-skjerm vil passe bedre til spill og youtube etc.

Er det noen som har en formening om en ny FSD-computer vil ta over litt av arbeidet for MCU1/2? Eller blir den kun bedre for AutoPilot ol.? JEg har jo trodd at svaret er nei, men det er så mange flinke her på forumet, derfor kan det være greit å spørre :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

sjokomelk

Sitat fra: JorEl på mandag 12. august 2019, klokken 14:34
Er det noen som har en formening om en ny FSD-computer vil ta over litt av arbeidet for MCU1/2? Eller blir den kun bedre for AutoPilot ol.? JEg har jo trodd at svaret er nei, men det er så mange flinke her på forumet, derfor kan det være greit å spørre :)
AP driver kun med AP.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. august 2019, klokken 17:48
AP driver kun med AP.
Den såkalte FSD computeren er spesialisert på nevrale nettverk, og er ikke en generell computer som MCU (som er mere lik en tablet)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA