Hovedmeny

Hva er mest populært?

Startet av Ahmed2810, mandag 05. august 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

Scrooge

Jeg så på denne her om dagen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152331068

Fikk tilbud om å kjøpe den til godt redusert pris, og den har AP2.0 som kan oppgraderes til FSD. Innvendig ser den ut som ny. Jeg oppdaget mange småfeil utvendig som eieren ikke selv visste om slik at jeg mistet interessen da jeg ikke følte at det var helt troverdig og at jeg ikke ønsker å starte eierskapet med å starte korreksjoner via garanti og reklamasjon/kontraktsklausuler. Kan være et bra kjøp mtp hva du ser etter hvis du kan investere tid i å utbedre den, men den har relativt høy KM. Jeg ser nå etter en tilsvarende bil med lavere km og som har fått lakkbehandling.

*EDIT:* Husk at om du kjøper 7-seter så må du få med deg om det er den gamle eller nye varianten som kan legges flat. Har forstått det slik at gamle 7-setern er veldig ugunstig mtp. plass for både bagasje og folk, mens den kan være mer praktisk mtp. barnestoler. Det er vel f.o.m. biler produsert i juli 2017 (tidligste er vel registrert sent i september 2017 i norge) at de nye setene er installert.

Ellemelle

Men en 2016-modell vil uansett ha en begrenset verdi om 4-5 år.
En 8-9 år gammel bil hvor batterigarantien er utløpt koster neppe mer enn 100 000 kr uansett hvilket ekstrautstyr eller autopilot du har.

Jeg ville heller tatt med forventet alder ved salg som viktigst kriterie, siden bilen vil bli nærmest verdiløs hvis batteriet ryker når batterigarantien på 8 år er utløpt.

hELgenen

Må innrømme at her blir det ekstrem synsing fra min side, men formålet er så vidt jeg forstår å ha minst mulig verditap i kroner og øre i bilens eietid? Jeg tror, og her synser jeg veldig, at å kjøpe den billigste av de nyeste modellen som er ca 2-3 år - er det som vil gi minst verditap i kroner. Ekstra utstyr har jeg selv ALDRI fått igjen en krone for - jeg husker jeg krysset av for ALT av utstyr på en av mine første nybilkjøp og selv om den var lettsolgt, så tapte jeg penger så det sang etter sammenlignet med de som var ribbet for utstyr. Verditap på utstyr for nybilkjøperen er hinsides. Men hvordan dette blir for eier nr. 2 osv. er jeg usikker på da jeg ikke har erfaring her.

Scrooge

Jeg har landet på å kjøpe en TMX 90D i dag. 6 seter, tidlig 2017 med FSD, fullt utstyrt med alt (premium, vinter, hepa, gratis sc, v+s, drop off) og noe over 20.000 km kjørt.

Tror at den store batteripakken, 6 seter og FSD sammen med lav kilometerstand gjør at denne vil holde seg godt i pris til jeg evt. bytter ut med TMY/Vision iV om den får 7 seter.

6 seter vil definitivt være mest populær i tiden fremover antar jeg: 5 seters alternativer begynner å komme på løpende bånd nå, og 7 seteren oppleves som litt trang og kan bli noe upraktisk for de med barnestol (TMX er vel først og fremst en familiebil om man velger 6 eller 7 seter?). Alt dette er naturligvis synsing :-)

geear

Hva er det som er mer praktisk med 6-seteren enn 7-seteren når det gjelder barnesete?

I mine øyne har nye 7-seteren mange fordeler over 6-seteren.

- Billigere
- Mer fleksibel, kan ha null, ett, to eller tre seter i midtrekka, og null, ett eller to bakerst. Det gir stor fleksibilitet i lasteevne og utforming, samtidig som man har en del folk med.
- Bedre lastesikring, uten bakerste rekke oppe er 6-seteren en tragedie.
- Inn og utstigning går raskere med 7-seteren, slipper å vente på slow mo elektro.
- Tar en passasjer ekstra.

6-seteren vs 7-seter:
- ser kulere ut
- åpnere plass i midten for de bakerst (selv om det i praksis også er god plass med 7-seteren, siden midtbenken kan skyves ganske langt frem).

Uansett, lavest verditap i kroner får man så godt som alltid med billigst mulig konfigurasjon. Man får aldri igjen mer for ekstrautstyr enn man betalte ny. Brukt kan det jo gå an å gjøre gode kjøp og tjene noe på forskjellen.

Scrooge

Den nye 7 seteren er nok mer praktisk for noen, men etter å ha leid en 7 seter ei uke i sommer så bestemte vi oss for at vi som har 2 barnestoler foretrekker 6 seter. Vi kommer helt sikkert til å savne et ekstra sete i blant, men motsatt ville vi nok oftere savne det praktiske med å ha det mer romslig og mulighet for å frakte lange objekter. De gamle 7-seterne virker veldig upraktiske og var totalt uaktuell for vår del. Jeg syns det er rart at ikke det legges mer vekt på om det er flat-fold 7-seter eller ikke i annonser, for mange må vel det være avgjørende (og mange tror kanskje at alle 7-setere er flat-fold).

Plassen bak i 7-seter _er_ trang sammenliknet med 6-seter. Vi vil ofte frakte 2 voksne passasjerer i bakerste rad. Men begge konfigurasjoner har pros og cons. Det er nok helt subjektivt, men hadde 6-seter kostet det samme som 5 og 7, gjetter jeg at 2/3 hadde valgt 6-seter.

Tilbake til TS, så kan det trolig dukke opp mange biler til bra pris snart dersom det annonseres refresh før september. Men det kan ta både vinter og vår, bokstavlig talt.

geear

Lurer fortsatt på HVA som er mer praktisk med 6-seter og barneseter. Har du to bakovervendte barneseter så blir du avskåret fra å bruke tredje seterad i 6-seter - eller må ha ett sete på midtre rad og ett bakerst...

Lange objekter går jo mye bedre i 5 og 7-seter, pluss lastesikring er ti ganger bedre.

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 07. august 2019, klokken 00:22
Lurer fortsatt på HVA som er mer praktisk med 6-seter og barneseter. Har du to bakovervendte barneseter så blir du avskåret fra å bruke tredje seterad i 6-seter - eller må ha ett sete på midtre rad og ett bakerst...
Dette er jo bare tull. Handler bare om å velge rett sete og/eller laste inn i rett rekkefølge.

Den store fordelen med seks seter er at t.o.m voksne kan sitte greit bakerst. 5 og 7 seter er trange for 5 eller flere personer. Ønsker man maks komfort for passasjerene kjøper man seksseter, ønsker man maks lasteplass kjøper man femseter, ønsker man mye lasteplass men mulighet for å ta med flere innimellom på kortere turer kjøper man syvseter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Å sette voksne menn på rad 3 er dårlig gjort uavhengig av 6 eller 7 seter. Det er trangt og dårlig utsikt i begge to. Smale seter.
I 6 seter er det enklere å komme seg ut uten å skli setene forover, og det er bedre benplass. Men flere andre ulemper for vår bruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 07:02
Å sette voksne menn på rad 3 er dårlig gjort uavhengig av 6 eller 7 seter. Det er trangt og dårlig utsikt i begge to. Smale seter.
I 6 seter er det enklere å komme seg ut uten å skli setene forover, og det er bedre benplass. Men flere andre ulemper for vår bruk.

Jeg er 1,88 og sitter helt fint på 3.rad i 6-seteren. Hadde ikke hatt noe som helst imot å sitter der på en lengre tur.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sjøhyene

Lange objekter går jo mye bedre i 5 og 7-seter, pluss lastesikring er ti ganger bedre.

Kommer jo an på hvor mange barn du har da. For de som har 3 så forstår jeg at 7-seter er et godt valg, for da kan kan man i praksis ha tredje rad nede mesteparten av tiden og få god bagasjeplass. Men for 2 eller 4 barn vil jeg påstå at 6-seter er bedre. Vi har 4 barn og 7-seter kunne aldri fungert pga tilgangen til 3. rad og hvor trangt det føles bak der.
Det du sier om to bakovervendte seter er feil. Vi har to bakovervendte på rad to og det fungerer helt glimrende, også sitter de to største i hvert sitt fremovervendte på tredje rad. De store kommer enkelt forbi rad to ved å gå mellom førersetet og ett av setene på rad to. (til og med voksne personer kommer enkelt forbi denne veien)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. august 2019, klokken 07:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 07:02

Jeg er 1,88 og sitter helt fint på 3.rad i 6-seteren. Hadde ikke hatt noe som helst imot å sitter der på en lengre tur.
Ja jeg vet du opplever det slik. Jeg er 186 og sitter greit der, men det er jo ikke akkurat som å sitte på rad 2. D er inneklemt mellom hjulbuene, hode helt oppi glasset med panna mot toppen av bagasjeluken og med det knøttlille vinduet. Mer støy fra bagasjerom er det også. Å sitte litt skjevt hjelper, men da kan man jo maks være 1 person.

Jeg står ved min påstand: å plassere folk der er dårlig gjort. Folk kommer hele frem, men det er trangt og ikke spesielt hyggelig for voksne.

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 07. august 2019, klokken 07:56
Kommer jo an på hvor mange barn du har da. For de som har 3 så forstår jeg at 7-seter er et godt valg, for da kan kan man i praksis ha tredje rad nede mesteparten av tiden og få god bagasjeplass. Men for 2 eller 4 barn vil jeg påstå at 6-seter er bedre. Vi har 4 barn og 7-seter kunne aldri fungert pga tilgangen til 3. rad og hvor trangt det føles bak der.

Jeg har to mindre barn og to tenåringer. 7-seteren fungerer bedre enn 6 seter for oss. Men nå er vi stort sett 4-5 pers, og når vi er 6 pers er det på langtur hvor det ville vært upraktisk å måtte ha hele rad 3 oppslått.

Hadde jeg hatt 4 barn eksempelvis i alder 5-12 og ingen hund hadde 6-seteren vært klart å foretrekke.

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 07. august 2019, klokken 07:56
De store kommer enkelt forbi rad to ved å gå mellom førersetet og ett av setene på rad to. (til og med voksne personer kommer enkelt forbi denne veien)
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan klarer du få voksne personer forbi bakovervendte seter på rad 2? De går jo fort helt frem til rad 1 er min erfaring? De bakovervendte setene vi har hatt er det ikke sjans å gå forbi på rad 2. Men Cybex sirona kunne vris. Da kunne man evt kjøre rad 2 forover og hoppe inn mellom rad 2 og 3, men mener det var noe med et støtteben som kunne lage trykkmerker i gulvet også.
Glad jeg er forbi den perioden og over på kun forovervendte. De tar litt plass de også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

For meg er poenget med lastsikringen nok til at 6-seteren er uaktuell.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Scrooge

Lastsikring finnes det gode alternativer for 6-seter.

Når det kommer til stykket så er det  6- og 7-seter opsjonene som gjør TMX til det eneste valget for mange, de har begge styrker og svakheter og vi kan heldigvis selv velge hva vi foretrekker. Jeg er 180 og sitter komfortabelt i 3. rad på 6-seter, ukomfortabelt i 7-seter. Skal vi være 4 voksne og 2 barn så sitter damene bakerst; er du 6 mannfolk på tur og på død og liv må ha 2 bak så tror jeg faktisk det skal gå bra også. Snakker om 1st world problems :p

Begge konfigurasjonene er knallbra; 6-setern gjør TMX ganske unik for det finnes ikke mange alternativer med 6 seter.

Oddaa

Sitat fra: Scrooge på onsdag 07. august 2019, klokken 09:55
Lastsikring finnes det gode alternativer for 6-seter.
Ønsker mer info/link til løsninger. (Beklager OT, siste post fra meg ang dette)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA