Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av gbzdoc, torsdag 09. februar 2012, klokken 14:12

« forrige - neste »

gbzdoc

Da har det skjedd, det som måtte skje: Kø på hurtigladeren

Måtte ut et ekstra ærend i går kveld med lite guffe på batteriet. Tenkte å kjøre safe og svippet derfor innom laderen til BNH på Ski. På vei bort så jeg lysene fra en annen Leaf i speilet som fulgte meg helt inn, og på laderen stod det jaggu en iMiev og ladet.

Altså var vi plutselig tre i kø...

Jeg valgte å prøve lykken uten å lade, og det samme gjorde Leaf #2.

Blir nok mer av dette fremover... :-/

Aspiranten

Satt og funderte på dette en dag jeg også. Ved langkjøringsladerne vil det jo raskt kunne ta 4,5 time før man får fulladet batteriet nok til å kunne nå neste hurtigladestasjon på europaveien. Da tenker jeg når man bruker opptil 90 minutter ladetid for å nå høy nok lade% og når man er 3 stk i kø.
Nissan Leaf

sven erik

men da er det greit med et par vanlige kontakter i nærheten så kann en redusere tiden

El-vis

Fortsatt ikke hatt behov for hurtiglader, men det kommer nok. Litt betenkt over fremtidens kø.

Dere som har prøvd, er det så smart laget at det er vanlige ladekontakter på/ved hurtigladerne?

Burde jo være standard. Om man først setter opp hurtiglader er det jo ikke store kostnaden å smekke opp et par reservekontakter for køen?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Thomas Parsli

CHAdeMO er nok ikke helt "vanlige ladekontakter", se bilde av lader og kontakt nederst på  http://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

480V DC/125A er så langt unna 220V AC/16A at det siste neppe er aktuelt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Thomas: Jeg tror det El-vis mente var at man burde sette opp noen vanlige 16A 230VAC kontakter, som man kunne lade fra mens man ventet på hurtigladeren?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 29. januar 2012, klokken 18:56
Thomas: Jeg tror det El-vis mente var at man burde sette opp noen vanlige 16A 230VAC kontakter, som man kunne lade fra mens man ventet på hurtigladeren?

Det tror jeg også.
Det variere slik det er i dag. I Rygge er det ingen vanlige punkter, mens i Hamar er det to 16A-punkter ved siden av hurtigladeren. Nissan-forhandlerne har ingen vanlige ladepunkter SVJV.

Men ifølge Transnova skal det legges opp slik at det er strøm nok til AC hurtiglading også, dvs. 400V 3-fase 63A med Mennekes-plugg. Om slike installeres kan de fint brukes av f.eks Leaf også, dog kun på 16A 230V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Var innom Ålgård Auto for 10min hurtig lading i dag på vei hjem etter vår først langtur. Registrerte at det var montert vanlig 16A i tillegg (til hurtig lader).
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

#8
Nevner en annen ting jeg har registrert (noe off topic) og som jeg ikke vet om er noe veldig generisk problem men,men . Ved et par anledninger har jeg registrert sist i går eksempelvis på Amfi Madla her i Stavanger. Der er lengden på oppstillingsplassen tydeligvis tilpasset den noe mindre Think bil klassen (om jeg respektfullt kan si det slik). Jeg parkerte der lørdag og da var det en som hadde vært borti meg bak nede på bumperen og "stukket" av. Fikke bonet bort det det meste av småskrapene, men en ca. 5mm bit av lakken var skarpt til grunningen. Så "lokale" Leafere vær oppmerksom (noe jeg i farten ikke var) :-\ på dette og lengden til neste bilrekke om dere parkerer der for den er altfor kort og da blir man utsatt.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ravn

Alle hurtigladerene til Lyse (i Rogaland) har 4xNormalladere ved sine hurtigladere. Noe jeg satte pris på før jeg fikk Leafen også.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Griffel

#10
Sitat fra: ravn på onsdag 01. februar 2012, klokken 10:42
Alle hurtigladerene til Lyse (i Rogaland) har 4xNormalladere ved sine hurtigladere. Noe jeg satte pris på før jeg fikk Leafen også.

Hva med et litt mindre bilde, sidene med siste innlegg fylles så fort opp.
Forstår at du er stolt av ny bilen, men alle vet vell nå hvordan en Reva ser ut,
og vil se at Revan er blitt til en Leaf selv med et mindre billede.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sterkstrøm

Var innom Statoil på Økern i går. Prisen for hurtiglading er satt opp fra 29,- til kr.45,-. Samtidig er tiden endret fra 10 til 15 minutter. Gom øket kjørelengden fra 11 til 46 km etter 15 min. Lading. Temperaturen var ca.-8.

Griffel

Det betyr vel noe slik som at ladehastigheten under slike forhold er ca. 30% av hva som skal være under mer optimale forhold.

Du får være glad for at det meste av strømmen du trenger til et års forbruk ikke kommer fra betalings-hurtiglader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lunde

Synes det er en tragedie at de ikke har klart å sette opp noen 16A kurser til noen få hundrelapper der  de har investert hundretusner på en hurtiglader. De som har siktet inn på en stasjon og er avhengig av denne må uansett okkupere en plass mens de venter like i nærheten. Det blir garantert venting på enkelte og mange vil nok i løpet av ventetiden få nok til å komme seg hjem på normal slowcharge  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

flux

Sitat fra: Griffel på onsdag 01. februar 2012, klokken 21:10
Det betyr vel noe slik som at ladehastigheten under slike forhold er ca. 30% av hva som skal være under mer optimale forhold.
35km på 15min, dersom dette er gom i D modus, er det ikke så ille. Det er tilsvarer 140km/t ladehastighet. 50kw lading tilsvarer vel ca. 250 km/t ved grovt estimert forbruk på 2kwh/mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA