Valgets kvaler - lease ny, kjøpe nesten ny, eller gammel?

Startet av ex1ztence, torsdag 01. august 2019, klokken 23:07

« forrige - neste »

ex1ztence

Hei, har kommet i posisjon til å bytte ut nummer to-bilen vår, og har vært mye fram og tilbake med merker og modeller. Både jeg og fruen føler oss mest tilfreds med e-Golfen, men vanskelig å bestemme seg for hva som blir mest riktig.

Den kommer til å bli brukt til daglig jobbpendling, 40km t/r, og månedlig tur til svigers på 120km en vei (med lademulighet før retur).

Som flere nevner her kjører jo Møller ganske aggressiv prising på nybil, og vi har fått et tilbud på leasing på 140'kr for 45'km, inkludert vinterhjul og service. (Noen andre som har leaset tilsvarende? Håp om å presse lenger ned?) Kjøp av nybil er uaktuelt selv med gunstig rente, tør ikke tenke på restverdien her om et par år...

Alternativet blir å enten gå for «nesten ny» (synes dog disse er litt høyt priset, rundt 200'kr for 17-mod og 250'kr for 18-mod) eller ta til takke med en eldre til rundt 140-150'kr tilsvarende totalprisen ved leasing. Kortere rekkevidde (men innenfor vårt behov) og utløpende garanti, men trolig høyere restverdi enn 0,- om 3 år..?

Noen tanker? Anbefalinger? Motforestillinger?

Vi har en 2014 Diesel Stasjonsvogn som til nå har vært hovedbil, men ser for oss denne mest vil bli brukt til langkjøring/stort lastebehov framover. Venteliste på Skoda Vision, som er tiltenkt byttet mot 2014-modellen

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Den gamle klarer ikke 120km i vinterhalvåret, iallfall ikke i 80 og opp, eller noe motvind i bildet, og så blir det kaldt i slutten fordi den hopper over i eco, så da er du avhengig av hurtiglader på veien til og fra svigers. I tillegg trenger den i beste fall 8,5 time på opplading (med 3,6kW vegglader) eller 12 timer med stikkontakt, dersom den er tom, så du må holde ut med svigers en stund om du skal starte fulladet etter 120km.  :P

Håvar

8 timer på 16A gir nesten 29 kWh, så regner med at du mener 6,5 t med 3,6kW og 10 t med vegglader(2,3kW)?
Ellers enig at eldre e-golf ikke er egnet til å kjøre 120 km året rundt uten hurtigladig undervis. Men hvis det er et alternativ å kjøre dieselpurka de dagene det er kaldt eller dårlig vær bør det gå greit.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Du må sjekke teorien din, teori som ikke stemmer med praksis er ikke god nok teori. ;)

Offisielle tall fra VW var 8 og 13 timer på hhv. 16 og 10A. Lengste vi så på 3,6kW (veggboks) var vel ca. 7-7,5 timer og på 2,3kW (ladekladd) var det typisk 10-11 timer, men vi var sjelden helt nede på null.

e-Golf viser dessverre ikke ladestrøm i bilen, og jeg har aldri målt den, men vil anta den trekker noe mindre enn maks av hva den blir tilbudt, og så må du ta med ~15% ladetap, og kanskje den ramper ned de siste prosentene mot 100%.

Håvar

Hmm, nei du har rett i det. Kanskje en forhastet konklusjon fra min side, eller kan det være individuelle forskjeller fra bil til bil også? Jeg har aldri vært nede på 0%, men 3-4%-100% har jeg målt til ganske nær 6 timer. Det var riktignok i sommertemperaturer, og jeg vet ikke hvor mye lave temperaturer har å si for saktelading.

Det kunne vært interessant å målt effektuttaket om bilen faktisk maks strøm. Jeg har en ganske nøyaktig strømmåler med logger som jeg kan koble ladekladden til, men har ikke mulighet til å gjøre det med ladestasjonen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: ex1ztence på torsdag 01. august 2019, klokken 23:07

Som flere nevner her kjører jo Møller ganske aggressiv prising på nybil, og vi har fått et tilbud på leasing på 140'kr for 45'km, inkludert vinterhjul og service. (Noen andre som har leaset tilsvarende? Håp om å presse lenger ned?) Kjøp av nybil er uaktuelt selv med gunstig rente, tør ikke tenke på restverdien her om et par år...

Du er bekymret for restverdien ved kjøp og det er også selger så ved å lease en bil overtar du selgers bekymringer og betaler for mye etter mitt syn. I dag er leasing helt uaktuelt for min del av den grunn, men gjorde det i 2010 da restverdi etter tre år var satt til nærmere 70%. Det ble dyrt for leasingselskapet Og gunstig for meg)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Økonomisk fornuftig fra veldig fornuftig til veldig dumt
1. Brukt bil
2. Ny bil
3. Leasing

Ikke la deg lure av "billige" leasingavtaler. Du tar ALLTID verditapet + gir bilforhandler enda mer profitt på bilsalget.

Du riskerer å måtte betale store summer for fiks av småting ved tilbakelevering. Bilselskapet vil forsøke seg på alt mulig fra slitt frontrute til slitte bilbelter.

arthur

Sitat fra: 1000kwh på fredag 02. august 2019, klokken 15:33
Du riskerer å måtte betale store summer for fiks av småting ved tilbakelevering. Bilselskapet vil forsøke seg på alt mulig fra slitt frontrute til slitte bilbelter.

Tja, oppgjøret ved tilbakelevering av bilen jeg hadde fra 2010 til 2013, en Toyota, opplevde jeg som meget ryddig og riktig. I avtalen var det veldig klart og ryddig gjort rede for hva som ble akseptert som normal slitasje og bruk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA