Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf - lader alltid til 100%

Startet av dissern, onsdag 08. februar 2012, klokken 09:50

« forrige - neste »

dissern

http://www.ba.no/motormagasinet/article5900104.ece

Tja, hva sier dere?

Å være rik er nok et definisjonsspørsmål; man kan vel si at de fleste i Norge er rike, mens sett fra et annet ståsted så kan man kanskje si at antallet rike i Norge er begrenset. Likevel fremstår det for meg som om SSB forsker Bjart Holtsmark har store skylapper på i sitt forsøk på å ansku elbilens plass i samfunnet.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

cra

Hr. Holtsmark framstår i alle fall ikke som spesielt upartisk. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Rik? Vel da kan jeg stå her og representere andre enden av skalaen, som student med deltidsjobb...  :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: dissern på torsdag 26. januar 2012, klokken 14:30
Likevel fremstår det for meg som om SSB forsker Bjart Holtsmark har store skylapper på i sitt forsøk på å ansku elbilens plass i samfunnet.
Helt enig. Jeg er ikke rik, det er derfor jeg har kjørt elbil i 7 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Bilene som står til lading oser ikke akkurat av gull og glitter.

Men så har kanskje rikfolket kommet til fornuft og trenger ikke flashe rikdommen sin. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kjekk

Merkelig enfoldig argumentasjon til å være forsker.  Normalt fremlegges det en nyansert vurdering når noen fra SSB uttaler seg og ikke forvridde argumenter av denne typen.  

Jeg tror nok problemet med elbiler i dette tilfellet er intrapsykisk.

sven erik

jeg er ikke rik jeg har endelig tatt meg råd til nyere bil for jeg  kann betale avdrag på bilen i stede for  bensin eller gass  vil ikke si  en er rik da  å jeg bor i en komune der det er mange rike  ja sandefjord  men de kjører store mersedeser å bmver  å driter i bensin priser eller hva det er nå  og de vil heller ikke ha ladeplasser i byen  så  jeg kaller det heller tilskudd der det burde være  til de som tenker økonomi  fro tror ikke  mange vil kjøre elbil bare av miljøhensyn

hens

Jaja, så er jeg endelig blitt rik!
Men hvis jeg er blitt det, er det faktisk elbilen som har bidratt!   
På 300.000 kilometerhar jeg spart bortimot det samme antall kroner i bensin, endel årsavgifter, servicer, bompenger og parkeringsbiletter.
Og noen tonn med CO2 i naturen.

Herlig ;D

Kjøp elbil og bli rik med god samvittighet!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på søndag 05. februar 2012, klokken 17:51
Kjøp elbil og bli rik med god samvittighet!

Jeg har veldig dårlig samvittighet for å ikke ha vært med på spleiselaget til nye veiprosjekter. NOT! ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leaffen

Skal si forskeren har fulgt med i timene. Sitat: "Og en elbil som går på kullkraft gir minst like mye CO2-utslipp som en tilsvarende liten bensin/dieselbil".

Man skal ikke bruke særlig lang tid på å søke på nettet før man finner ut at det er mer sannsynlig at en elbil "som går på kullkraft" gir ca EN TIENDEDEL av CO2-utslippet av hva en tilsvarende bensin / dieselbil avgir.

Det som er mest skremmende er at vedkommende visst nok skal være en seriøs forsker. Lurer på hvem som finansierer forskningen hans?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#10
Sitat fra: Leaffen på torsdag 05. april 2012, klokken 12:58
Man skal ikke bruke særlig lang tid på å søke på nettet før man finner ut at det er mer sannsynlig at en elbil "som går på kullkraft" gir ca EN TIENDEDEL av CO2-utslippet av hva en tilsvarende bensin / dieselbil avgir.
Nå er det ikke elbilens skyld at kullkraft er forurensende, og det finnes muligheter for rensing, enklere enn rensing av bileksos. Tross alt, det meste av strømmen fra kullkraft går til helt andre ting enn elbiler. I et miljøregneskap er det mye bedre å bytte ut elektriske kokeapparater med gass for de som mener at all strøm som kan spares spares i et kullkraftverk. Alle elbiler kjører forøvrig på fornybar energi.

Men når det gjelder kull og CO2 har du nok Googlet deg bort.

Et kullkraftverk av verste slag produserer 800g CO2/kWh, Et moderne kullkraftverk som også levere fjernvarme 350g/kWh.

En elbil som kjører på strøm fra verstingen og bruker 2 kWh/mil bidrar med 160g/km mens dersom den får strøm fra det beste kullkraftverket slipper den unna med 70g/km.

Skal du finne "en elbil "som går på kullkraft" gir ca EN TIENDEDEL av CO2-utslippet av hva en tilsvarende bensin / dieselbil avgir" så må du nok mene at en Reva tilsvarer Chevrolet Suburban og selv da er jeg ikke sikker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Legger en til den strømmen som de flombelyste bensinstasjonene bruker, komme er litt nærmere.
Og ettersom elbilen går på strøm fra kull, går jeg ut fra at bensinstasjonen også gjør det!
Og fjernvarmen som kullkraftverket leverer blir naturligvis å regne som co2-fri fordi det er spillvarme.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: hens på torsdag 05. april 2012, klokken 18:50
Og fjernvarmen som kullkraftverket leverer blir naturligvis å regne som co2-fri fordi det er spillvarme.
Nei tallet pr kWh gjelder både for varme og strøm.
kWh er en enhet for energi ikke bare for elektrisitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

se hva av strøm  som går til for å få bensin opp å hva som går til å deive rafnerier  + bensin stasjonene  så er det mer  per liter en det  en elbil bruker på 10 mil til sammen  og så får en ikke forurensing  i byen å en får ikke  støy forurensingen som å er viktig  å i norge lager vi utrolig  mye strøm  som er fra vann kraft  å  det er opp til myndighetene å sørge for å ikke  inportere  strøm fra kull  eller annen forurensing

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. april 2012, klokken 21:52
Sitat fra: hens på torsdag 05. april 2012, klokken 18:50
Og fjernvarmen som kullkraftverket leverer blir naturligvis å regne som co2-fri fordi det er spillvarme.
Nei tallet pr kWh gjelder både for varme og strøm.
kWh er en enhet for energi ikke bare for elektrisitet.

Til gjengjeld kan man ca. doble utslippet fra en fossilbil når utvinning, raffinering og distribusjon taes med i betraktningen. Så 160g/km (worst case) er sammenlignbart med en fossilbil som slipper ut 80g/km. Finnes det noen som ligger så lavt ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA