Hovedmeny

Supercharging Norge/Europa CCS

Startet av Giljarhus, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:31

« forrige - neste »

Giljarhus

Hei

Har tenkte oss på en Europa tur med Model 3 nå. Stusset bare på om det finnes en måte å se/verifisere om SuperCharger har CCS eller ei.
Velger jeg en destinasjon utenfor rekkevidde, vil da navigasjon rute meg via en SuperCharge stasjon med CSS?
Sverige, Danmark og Tyskland er av interesse for meg.

Bob

Om du går i bilen og navigerer rundt på kartet der så viser den kun stasjoner med CCS plugger :)

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

soWatt

Var nettopp på tur til til Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike med Model 3.
Brukte kun navigasjonssystemet i bilen. Var den mest uproblematiske langturen jeg har hatt.
2019 Tesla Model 3 Long Range AWD
2013 VW e-Up!

geear

Hadde en tur i Danmark og Sverige for noen uker siden (med X), og så ingen SuCer uten CCS-kabel, virker som alle er ombygd nedover der. Men som andre sier, Model 3 viser kun de den faktisk kan lade på.

elmalo

Kan bekrefte at de fleste ladestasjoner nedover i Tyskland og Frankrike er bygd om fullt ut. Ett sted var det kun to som var ombygd (i Bayonne). Vi er på vei til Madrid i dag. Langtur er en drøm og som noen har sagt ovenfor så er det mer enn nok med det innebygde kartsystemet for å planlegge ladestoppene og kjøringen.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

HermanGatevold

Var på tur til Italia i sommer. Alle stasjonene hadde CCS

Counterpointer

Er på tur nå med Model 3. I både Østerrike og Slovenia er det plenty med CCS på superchargerne i tillegg til Tyskland m.fl som er nevnt. Det er helt uproblematisk [emoji1360]

Autowinder

Apropos SuC, Motor utviser slett journalistikk når de lager stor test av hvor det er billig å hurtiglade TM3.
https://www.motor.no/artikler/elbil-ladetest-dette-er-den-billigste-og-dyreste-ladeoperatoren/

Ingen Teslaeiere ved sine fulle fem ville vel bruke andre nettverk til noe annet enn temporærlading, både pga av hastighet og pris?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ryback

Sitat fra: Autowinder på fredag 27. september 2019, klokken 12:13
Ingen Teslaeiere ved sine fulle fem ville vel bruke andre nettverk til noe annet enn temporærlading, både pga av hastighet og pris?
Ionity med sin fastpris på kr80(€8) er faktisk billigere om man skal lade mer enn 47kWh. Break even er enda lavere i Europa hvor SuC koster mer enn i Norge, men det er uansett småpenger å spare.

RuneW

Sitat fra: ryback på fredag 27. september 2019, klokken 12:49
Ionity med sin fastpris på kr80(€8) er faktisk billigere om man skal lade mer enn 47kWh.

Det blir dessverre ikke billigere hvis bilen "bonker ut" etter 3 minutter...  :laugh:

Har de fått orden på kompatibilitetsproblemene?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Daniel_0007

Sitat fra: RuneW på fredag 27. september 2019, klokken 13:41
Sitat fra: ryback på fredag 27. september 2019, klokken 12:49
Ionity med sin fastpris på kr80(€8) er faktisk billigere om man skal lade mer enn 47kWh.

Det blir dessverre ikke billigere hvis bilen "bonker ut" etter 3 minutter...  :laugh:

Har de fått orden på kompatibilitetsproblemene?

Nei tesla bjørn nevnte noe i sin video at løsningen er at tesla bytter ut en plate i batteri pakken mener jeg og ikke mulig å ordne det via software.
Model 3 2019 LR Rwd

Giljarhus

...forøvrig gikk turen knirkefritt og kan anbefales.

PS
På et par steder i Tyskland hadde "vanlige" biler på parkert på Super Charger plasser da.
Sikkert stille protest fra forbrenningsmotor ansatte i bilindustrien  :D

jkirkebo

Apropos SuC, Motor utviser slett journalistikk når de lager stor test av hvor det er billig å hurtiglade TM3.
https://www.motor.no/artikler/elbil-ladetest-dette-er-den-billigste-og-dyreste-ladeoperatoren/

Nå er jo dekningen til andre operatører enormt mye bedre enn for Teslas nettverk da. Jeg har f.eks 283km til hytta og passerer ingen SuC som kan brukes. Jeg passerer derimot ca. 15-20 andre hurtigladeplasser. Så personlig lader jeg ca. 3-4 ganger så mye på CHAdeMO som på SuC.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. september 2019, klokken 22:43

Nå er jo dekningen til andre operatører enormt mye bedre enn for Teslas nettverk da. Jeg har f.eks 283km til hytta og passerer ingen SuC som kan brukes. Jeg passerer derimot ca. 15-20 andre hurtigladeplasser. Så personlig lader jeg ca. 3-4 ganger så mye på CHAdeMO som på SuC.

Ut fra dine tidligere postinger tolker jeg at du ville valgt Tesla SuC, hvis det hadde vært tilgjengelig langs din reiserute. Din case er litt spesiell, fordi du alltid havner på sekundærvalget.

Jeg tror påstanden om at de fleste Teslaeiere foretrekker Tesla SuC, står seg. Så lenge det passer inn i reisemønsteret.

Jeg tror også tm3-eiere har lavere terskel enn S/X-eiere for å lade på andre netverk, fordi man slipper adapter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Den enkleste måten å planlegge turer på er å bruke https://abetterrouteplanner.com
Her kan man også krysse av om man kun ønsker å lade på "Tesla CCS".

Det er også mulig å krysse av "vanlig" CCS, ChaDeMo og Type 2 -noe som gjør planlegging av langtur trivielt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA