Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Off Topic, Nissan Leaf Diagnose spørsmål!

Startet av Tranquil, tirsdag 07. februar 2012, klokken 16:30

« forrige - neste »

Tranquil

Merket plutselig at kontakten på ladekabelen til min Saxo var varm.
Da jeg luktet på den kjente jeg en umisskjennelig odør a svidd ledning.
Her må det nødmekkes så jeg kommer meg på jobb i morgen!
Kabelen er skjermet og det er jo vel og bra men jeg er litt usiker på en liten ting; brun eller sort som er jord?
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Tranquil

Klarte det  :)
Skrapte av sotlaget på den avklipte kabelbiten (at det ikke har tatt fyr er ikke min skyld...)
Skjerming er jord, blå og svart til polene. Brun klippes bort.
Da kommer jeg meg på jobb i morgen også  8)
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Elmo

Forstår ikke helt hva slags kabel som er brukt hos deg. Ingen av mine biler har hatt skjermet ladekabel såvidt jeg har observert. http://elbil.no/wiki/Fil:Marechal.JPG
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tranquil

Godt mulig jeg ikke ordlegger meg teknisk riktig.
Ytterst på kabelen sort gummi, så flettet kobbertråd, mer gummi rundt tre ledere; sort,brun og blå.
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Elmo

#4
Joda du ordlegger deg nok riktig da, men jeg kan ikke huske å ha sett skjermet kabel brukt til dette før. At kabelen også er svidd som du sa kan tyde på at den ikke er god nok til denne bruken.
Og i utgangspunktet skal jordkabelen i 230v kabel være gul og grønn som på bildet.

Jeg ville ha byttet hele kabelen asap. Bruk 2,5 kvadrat kabel beregnet for utebruk.
http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Reparasjon_av_defekt_ladekabel
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tranquil

Godt mulig det ikke er orginal kabel i seg selv men det var nok ikke det som årsaken til frustrasjonen i går kveld. Latskap fra min side og slett jobb fra de som hentet inn bilen fra Frankrike er mer riktig å si.
Fikk elektrikeren på huset til å se på den og kabelen er faktisk overdimensjonert for sitt bruk, så jeg er på den trygge siden der. Det er en skermet trefas for 400volt.
Problemet var at styretappene på kontakten (jeg snakker om motsatt ende av kontakten som skal i bilen) var skåret bort og kabelklemmene var ikke strammet skikkelig til. Rett og slett feil moment.
Visste at jeg burde gjøre noe med det men det ble altså ikke gjort før det måtte gjøres.
Nå virker den perfekt, og vel så det...  ;)
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Boogie

En god del biler fra frankrike hadde slike kabler. De fleste er blå utvendig.
Litt snodig med skjermen som er brukt som jord, og som Elmo sier -ingen gul/grønn ledning...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Boogie på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:41
En god del biler fra frankrike hadde slike kabler. De fleste er blå utvendig.

Takk for den updaten Boogie.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA