Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norge -Malaga med i Miev

Startet av lab69, mandag 06. februar 2012, klokken 22:19

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Definitivt  ;D

Når jeg prøvekjørte Leaf på Aker Brygge (der elbil-adelen holder til, i sine knickerser), lusekjørte jeg i ECO på samme måte som jeg pleier -helt til jeg skulle på E18: Trampet klampen i bunn og smatt inn mellom to biler som jeg ville slitt med selv i fossilbilen. Det rykket litt i Portugiseren som var "følge" på turen, men siden jeg gikk over til lusekjøring igenn tok han ikke over rattet...  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Sitat fra: Lynet på fredag 27. januar 2012, klokken 08:43
Det er jo bare å trampe pedalen helt i bunn ("kickdown") i ECO og du har full effekt  ;D

Nope.

Kjenner dere ikke forskjellen gutter?  ;D

Kickdown i ECO gir dere kun opptil de siste 3 prikkene. Skal dere hente ut den kraftreserven der, så må dere ut i D for å leke fullverdig racere  :D
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. januar 2012, klokken 09:26
Kickdown i ECO gir dere kun opptil de siste 3 prikkene. Skal dere hente ut den kraftreserven der, så må dere ut i D for å leke fullverdig racere  :D
Jeg tror sannelig ikke du har oppdaget at det er et ekstra lite trinn på pedalen helt i gulvet. Prøv deg på en Reodor Felgen med bilen i ECO  ;)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

#18
Her er det snø og is og følgelig null veigrep for skikkelig racing. Det er lenge siden jeg gjorde det forsøket, men da mener jeg også at jeg trampet hardt ned pedalen. Hvor mye kraft skal man egentlig bruke? Høres ut som om det er mye deiligere å "gire ned" og tråkke på med en lett gasspedal hvis det du sier stemmer.

Ihvertfall for en manuellentusiast som meg :) Konseptet kickdown er ikke min smak. Gear-down derimot...  ;D

Jeg skal gi det ett nytt forsøk neste gang jeg er ute på veier som er saltet.

Edit: Argh, jeg hater å ta feil. Googlet litt på nettet nå og denne "automatgirsimuleringen" som dere sier er der, finnes ja.  :-[ Men da er det ihvertfall ikke rart at jeg ikke har oppdaget den, for jeg har aldri eid automatbil selv. Hater det, jeg må ha manuell gir (kontroll). Eneste grunnen til at jeg takler Leafen uten gir er fordi motorens turtall ikke løper løpsk og at det ikke finnes forsinkelse mellom gasspedalen og pådraget, slik f.eks. kickdown i automatgiren forårsaker. Så selv om den er automat, så har jeg likevel stålkontroll på hva bilen gjør for noe.

Nissan Leaf

daggad

Jeg er klar over at den kommer som en kule i Eco også (har et "hardere" nivå langt nede), men racerkjøringen blir langt mer kontrollert i D. I Eco er det for lange avstander og lite kontroll når kreftene kommer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

bno

Gode tips her synes jeg. Både ift. kjørestil og lading. Har funnet meg godt ill rette i en ECO-stil kjøring. Men jammen tar den ut i D om man har behov.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Lynet

Kickdown i Eco er som å kjøre en gammel svensk turbobensin fra 80-tallet men uten turboforsinkelse, gedigen brutal og brå effektøkning  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Lynet på fredag 27. januar 2012, klokken 08:43
Det er jo bare å trampe pedalen helt i bunn ("kickdown") i ECO og du har full effekt  ;D

Denne "kickdown" funksjonaliteten kan også brukes om du har aktivert "speed limit" funksjonen. Normalt går ikke bilen fortere en "limit" grensen man har satt (unntatt i kraftige nedoverbakker), men trenger man en å øke farten for å komme ut av en situasjon, så er det bare å pressse gasspedalen helt i bunn her også.

Aspiranten

Fant kickdown i dag ja. Ikke rart jeg ikke fant den sist, det føles i det hele svært merkelig å dundre pedalen ned sånn  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA