Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norge -Malaga med i Miev

Startet av lab69, mandag 06. februar 2012, klokken 22:19

« forrige - neste »

lab69

Jeg har forsøkt å kjøre samme strekningen i både eco og i D, flere ganger. Min er faring er at guesometeret gir meg flere km igjen når jeg kjører D en når jeg kjører i eco. Mener da når jeg er kommet hjel og har trykket på P. er ikke dette spessielt?

Hva er deres erfaring?
Litt Vest for Kristiansand, kjører Sort Leaf, levert 30 Desember 2011
kjører også en Ford Mondeo med lpg (propan) drift

Aspiranten

ECO regenererer kraftigere så hvis du ikke er flink til å finne nullpunktet på pedalen hele tiden så kan det nok lønne seg å kjøre i D en stund, mens man øver.

Ellers struper ECO også bilens annet forbruk, f.eks. varmeapparatet, så sånnsett skal ECO uansett gi økt kjørelengde.

Eksperimenter med gasspedalen og husk, du får flest trær ved å holde gass/regen helt i null (kun 1 prikk på power/regen) og jevn fart. Ikke slipp gasspedallen og regen hvis du er 2kmt over fartsgrensa. Juster heller bare litt tilbake slik at bilen går i "fri", samme som i D.
Nissan Leaf

cra

Eller kanskje ECO funker ved å være veeeeldig pessimistisk på estimatet, slik at føreren blir veeeeeldig forsiktig på gassen, skrur av varme og annet forbruk, og således oppnår et lavere forbruk?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

Merker at når det er kaldt ute sliter bilen med å holde varmen i ECO modus. Dette er kanskje bedre i D?

Aspiranten

Sitat fra: Akseln på onsdag 25. januar 2012, klokken 11:33
Merker at når det er kaldt ute sliter bilen med å holde varmen i ECO modus. Dette er kanskje bedre i D?

Ja. Varmeapparatet trekker 1,5 kw tror jeg det er i ECO, mens jeg gjetter på at det var 3,5 eller kanskje 4,5 kw på D. Forskjellen er noe ala dette, men jeg husker ikke de nøyaktige tallene.

Hvis du trykker deg inn på menyen mens du kjører, og velger energy status, så får du opp måleren som viser hvor mye bilens accessories bruker. Da ser du at det er 1,5kw i Eco og over dobbelt så mye i D.

Jeg sluttet å bruke eco på normalkjøringen vår når jeg oppdaget dette :-) Leafen er så energigjerrig vs. fossilbil uansett at jeg har ikke dårlig samvittighet for dette.

@ cra:  ;D
Nissan Leaf

Lynet

Min drar godt over 3kW enkelte ganger i ECO.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

#6
Ja jeg har sett at min også hopper opp og ned, men etterhvert virker den å stabilisere seg på 1,5kw har jeg sett. Det er ihvertfall ikke mine tall. Jeg har lest dem her inne på forumet og jeg har ikke sjekket opp i det empirisk. Derfor brukte jeg også "tror" osv. i formuleringen min  :)

Du har ikke brukt ekstra varme eller rutetinefunksjonen da?

Edit: Testet på parkeringsplassen nå og fant ut at vedlikeholdsvarme ved 16-20c og lavt turtall på vifta gir 1,5kW forbruk mens 26c og høyt vifteturtall gir 3kw forbruk. Jeg vet ikke om dette går ned til 1,5kw etterhvert som bilen blir varm, men det kan dere jo sjekke selv :-)

Når jeg satte bilen i park som jeg mener bør tilsvare D når det kommer til struping av varmeanlegget så spant forbruket rett opp til 4,5kW.
Nissan Leaf

bno

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 25. januar 2012, klokken 10:36
ECO regenererer kraftigere så hvis du ikke er flink til å finne nullpunktet på pedalen hele tiden så kan det nok lønne seg å kjøre i D en stund, mens man øver.

Ellers struper ECO også bilens annet forbruk, f.eks. varmeapparatet, så sånnsett skal ECO uansett gi økt kjørelengde.

Eksperimenter med gasspedalen og husk, du får flest trær ved å holde gass/regen helt i null (kun 1 prikk på power/regen) og jevn fart. Ikke slipp gasspedallen og regen hvis du er 2kmt over fartsgrensa. Juster heller bare litt tilbake slik at bilen går i "fri", samme som i D.

har ikke så lang fartstid med Leaf, men merket at det var noe i eco mode vedr. varme ja. Takk for den infoen. En annen ting kanskje dagens dummies? Lader hver kveld til 80%. Har ikke kommet så langt i user manual at jeg helt har fått med meg om det er ok å lade hver kveld uansett forbruk. (Spør men holder meg for ørene) ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

snurre100

Finnes ingen dumme spørsmål.Bare dumme svar :)
Venter på Kia E Niro

Aspiranten

80% lading er vel det som skulle være helt ok, men Nissans levetidsforventninger er basert på daglig lading og mye bruk fra 100% lading. Det er ihvertfall dette vi har gjentatt ovenfor hverandre her på Leaf forumet  :)

Vi lader til 80% når vi har behov for å lade, og til 100% når vi skal langt. F.eks. så står ikke bilen koblet til nettet nå. Ca. 60% lading igjen på den. Lader i morgen eller på lørdag  :)
Nissan Leaf

bno

Hei dere
Takk for informasjonen. Jeg legger meg nok opp til en rutine som deg Aspiranten. Virker greit det. God kveld!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

BE

Jeg lader også normalt til 80%. Sett tidsuret til lading 12-12 (samme tidspunkt) og 80%, så vil bilen starte umiddelbart på ladingen og stoppe på 80%.

Det er kun unntaksvis at jeg lader den til 100% når jeg vet at det blir en lengre tur. For å lade til 100% velger du bare "start lading" på telefonapplikasjonen, web, eller timer-override knappen i bilen. Den vil da lade til 100%.

Du kan lade hvor ofte du vil så lenge du bare lader til 80%. Det er ikke anbefalt å sette den til lading dersom bilen har over 80% lading, men dersom du har tidsuret aktivert som beskrevet over vil bilen ikke starte lading. Du vil da fortsatt komme ut på morgenen til oppvarmet bil fra strømnettet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Jeg kjører konsekvent i Eco, men ikke fordi jeg er gnipen på strømmen. Jeg synes bilen er langt mer behagelig å kjøre da !  :)
D er ok for litt morro, eller om jeg vil kjapt inn i et kryss. Da girer jeg bare kjapt mellom de.
Bruker også N endel når jeg skal gli lange strekker.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på fredag 27. januar 2012, klokken 00:18
Jeg kjører konsekvent i Eco, men ikke fordi jeg er gnipen på strømmen. Jeg synes bilen er langt mer behagelig å kjøre da !  :)
D er ok for litt morro, eller om jeg vil kjapt inn i et kryss. Da girer jeg bare kjapt mellom de.

Samme som meg da, bortsett fra at jeg kun bruker D om jeg vil ha full guffe fra varmeapparatet og samtidig varme på beina. Trenger jeg kun på ruta bruker jeg bare defrost isteden.

I D er gasspedalen altfor "nervøs" for min smak, og regenereringen alt for svak. Den er for svak i eco også, men akseptabel ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: daggad på fredag 27. januar 2012, klokken 00:18
Jeg kjører konsekvent i Eco, men ikke fordi jeg er gnipen på strømmen. Jeg synes bilen er langt mer behagelig å kjøre da !  :)
D er ok for litt morro, eller om jeg vil kjapt inn i et kryss. Da girer jeg bare kjapt mellom de.
Bruker også N endel når jeg skal gli lange strekker.

Det er jo bare å trampe pedalen helt i bunn ("kickdown") i ECO og du har full effekt  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA