Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Børsteløs vannpumpe til Classic

Startet av Smiling when sailing, mandag 06. februar 2012, klokken 22:01

« forrige - neste »

snurre100

EU har åpnet for at service kan tas hos andre enn merkeverksted.Garanti reparasjoner må tas på merkeverksted.Ikke nødvendigvis i Norge..
Venter på Kia E Niro

Smiling when sailing

Hei Runex.

Jeg ville ikke tvilt et sekund om jeg bodde i Hamar. Da hadde jeg bestillt leafen med en gang det var mulig å bestille. Men fra Tromsø til Trondheim er det mer enn 1000 km og det ville jeg ikke kjørt med en annen bil heller. Opp til 200 km synes jeg er ok men utover dette blir det veldig tungvint. Dessuten går jeg ut fra at hvis bilen stopper opp innenfor garantitiden, så må forhandleren taue inn bilen uansett om du er i Hamar eller Oslo. En bil er vel å regne som  så pass mobil at det må være lov å kjøre også litt lengre turer enn bare de nærmeste 100 km rund autoriserte forhandlere. Jeg må nesten spørre hvordan det ville være hvis jeg kjøpte en leaf i Trondheim og en varsellampen ville lyse opp en fin dag her oppe i Tromsø. Hvem må betale for transporten innenfor garantitiden? Hvordan er det hvis man kjøper en Porsche i kautokeino og det blir garantisak... kan ikke tenke meg at det er en autorisert forhandler i nærheten der heller?

SWS
Blå Leaf, Tromsø

Aspiranten

Forhandler må ta seg av transportansvaret iflg. forbrukerkjøpsloven.

"uten ulempe og opphold"

:)


Vi fikk bilen fraktet med lastebil opp til Molde her. Det er vel ca. 8 timers kjøretur til autorisert forhandler i Oslo, og 250km til autorisert forhandler i Trondheim (tall tatt nærmest fra løse luften).

Det var ikke noe å tenke på engang. Kjøp kjøp  :D
Nissan Leaf

Runex

Etter min mening er det en mild form for gambling hvis du kjøper bil uten verksted i nærheten som kan ta seg av garantireparasjoner. Biltransport er ikke billig + at det tar tid før du har bilen tilbake. Den som gjør dette satser på at det skal skje såpass lite med bilen at dette ikke blir noe problem. Jeg har fått med meg at det f.eks. er solgt flere Leaf til Ålesund-Molde området uten at det finnes forhandlere i nærheten. Da får vi håpe at Leaf viser seg å være problemfri fram til lokal forhandler er autorisert. Jeg er fortsatt usikker. Det hele kommer vel an på hvor mye jeg ønsker meg akkurat denne bilen. Trillingene selges jo flere plasser på Hamar, men de blir for små og enkle for oss.
Setter stor pris på deres innspill!
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Lynet

Når jeg var i kontakt med forhandler i Nederland krevde de godkjent Nissan Leaf verksted nærmere enn 50 km. Mulig det samme gjelder i Norge?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Runex

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 28. januar 2012, klokken 13:43
Forhandler må ta seg av transportansvaret iflg. forbrukerkjøpsloven.

"uten ulempe og opphold"

Dette er jeg jammen usikker på om virker slik i praksis. Kommer virkelig Nissan til å betale biltransport fra/til Hamar hvis det blir feil på bilen  ??? ? Det må i så fall kun gjelde hvis bilen ikke er kjørbar  :-\
Hva hvis f.eks. navigasjonssystemet fusker? Eller hvis blinklyset nekter å virke? Eller hvis den kun kan kjøre i krabbemodus? Eller hvis radioen støyer? Eller hvis......
Det jeg mener er at det finnes et hav av potensielle feil som ikke kan vente til neste service men som ikke gjør bilen "ikke kjørbar". Da ville jeg likt å se Nissan møte opp med biltransport for å hente bilen.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Aspiranten

Sitat fra: Lynet på søndag 29. januar 2012, klokken 16:42
Når jeg var i kontakt med forhandler i Nederland krevde de godkjent Nissan Leaf verksted nærmere enn 50 km. Mulig det samme gjelder i Norge?

Vi er minst 9 stykker som har kjøpt bil i M&R, 250km fra nærmeste Leaf verksted  :P
Nissan Leaf

cra

Her er det bare en ting å gjøre, og det er for Nissan å få ut fingeren og la flere selge bilen!  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Runex

Sitat fra: Lynet på søndag 29. januar 2012, klokken 16:42
Når jeg var i kontakt med forhandler i Nederland krevde de godkjent Nissan Leaf verksted nærmere enn 50 km. Mulig det samme gjelder i Norge?
Kanskje dette går i Nederland, men kan aldri bli realitet i vårt langstrakte og grisgrendte land. Selv når alle Nissanverksteder i Norge får lov til å mekke på Leaf mangler det fortsatt mye på å tilfredsstille dette kravet. 50km er jo ingenting på bygda.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 08:18
Her er det bare en ting å gjøre, og det er for Nissan å få ut fingeren og la flere selge bilen!  ;)

Hvilke krav til forhandler synes du Nissan bør fjerne?

Jeg tror ikke tilgangen til biler er et problem lenger, så hvis en forhandler ikke fører Leaf er det vel enten fordi de mangler "trua" (på elebiler og miljø og sånnt) eller ikke klarer å tilfredsstille kravene til Nissan.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Runex på mandag 30. januar 2012, klokken 08:37
Sitat fra: Lynet på søndag 29. januar 2012, klokken 16:42
Når jeg var i kontakt med forhandler i Nederland krevde de godkjent Nissan Leaf verksted nærmere enn 50 km. Mulig det samme gjelder i Norge?
Kanskje dette går i Nederland, men kan aldri bli realitet i vårt langstrakte og grisgrendte land. Selv når alle Nissanverksteder i Norge får lov til å mekke på Leaf mangler det fortsatt mye på å tilfredsstille dette kravet. 50km er jo ingenting på bygda.

Bare i Amsterdam og Rotterdam tilsammen bor det vel flere mennesker enn i Norge -og totalt er de nesten 17millioner mennesker på rundt 1/10 av arealet i Norge så jeg tror ikke 50km i Nederland er overførbart til Norske forhold...
(De bor ganske tett mao.)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Smiling when sailing

Ringte Nissan forhandleren i Tromsø i dag. De visste ingenting om når de skulle få selge Leafer, selv om de hevder at de er veldig interessert i å selge den så snart som mulig pga. den store interessen ...
Blå Leaf, Tromsø

Smiling when sailing

Er det forresten noen som vet hva som er leveringstiden hvis man bestiller Leaf nå?
Blå Leaf, Tromsø

Runex

Leveringstiden er en til to måneder ifølge BNH Økern.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

cra

Snakka akkurat med Vestlandske Auto (Ålesund - de som IKKE får skru på thinken min), og mekanikerne deres har bestått testene de skal gjennom med glans, så nå er det selgernes tur. Han jeg snakka med hadde ikke noen eksakt dato, men antyden slutten av første kvartal - begynnelsen av andre. Det blir selvsagt behørig annonsert, men jeg tenkte uansett å ta kontakt med dem over påske og høre hvordan det ligger an. Så da har jeg fortsatt noen uker på meg til å overbevise min bedre halvdel 100%; hun er foreløpig ikke avvisende til tanken, men så langt ikke spesielt entusiastisk heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA