Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Børsteløs vannpumpe til Classic

Startet av Smiling when sailing, mandag 06. februar 2012, klokken 22:01

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Hei,

Jeg bor i Tromsø og hadde tenkt meg å kjøpe en Leaf da jeg hørte at den kommer til Norge for ganske lenge siden. Etter hvert gikk det opp for meg at Tromsø forhandleren var selvfølgelig ikke en av de som fikk selge Leafer. Jeg kunne jo kjøpt leaf i Trondheim men det er ingen vits å kjøpe nybil som må til service/verksted flere dagers reisetid unna (i beste fall bare for ikke å miste garanti). Det jeg lurer på er om noen vet når Nissan vil satse på bygge ut forhandlernettverket her i Norge?


SwS
Blå Leaf, Tromsø

Aspiranten

Service på Leaf er vel strengt tatt bare en etterkontroll ettersom jeg kunne se når jeg skumleste serviceheftet?

Men det beste svaret får du nok når du ringer daglig leder ved den aktuelle forhandleren og spør. Det er en del sertifisering, kursing, hurtiglader som skal monteres etc., og ut ifra de ryktene jeg hører fra nabobyen min her så er det snakk om en Leaf forhandler der innen ett halvt års tid eller noe i den duren. Ihvertfall innen 2012.

Dersom du kan ta service i Tromsø om 1,5 år, så hadde jeg bestilt fra Oslo + frakt og kost meg med Leafen i ventetiden. Eller, det er jo det vi har gjort. Det er ingen som selger Leaf her på nordvestlandet, så vi måtte bestille og få den fraktet opp på lastebil. Vi er vel minst 8-9 Leaf her i fylket allerede nå. Helt sikkert enda fler da ikke alle disse henger her på elbilforumet. Det er ingen forhandlere her i fylket enda  :D
Nissan Leaf

keca

Hvis forhandleren i Tromsø ikke enda er med i den neste prosessen med forhandlere som skal bli klare til å selge Leaf i juli, da tar det nok sin tid der.
Denne prosessen er vistnok også forsinket i følge min nabo, lokal nissan forhandler som er med i denne runden.

Tror forhandleren selv må gjøre noe for å bli forhandler av Leaf, en formel søknad og mange krav som må oppfylles først.
Ihvertfall ganske store innvesteringskostnader, bare den påkrevde hurtigladeren er jo over 200 000. Skal selge en del Leaf da...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Smiling when sailing

Takk for svarene. Da må jeg vel nok en gang ta kontakt med forhandleren og spørre han om han er med denne gangen eller ikke. Ville jo være veldig spennende å få seg bilen som skrytes så mye av. Har ikke sett en eneste Leaf enda. Men jeg er nesten aldri i Sør-Norge heller.
Blå Leaf, Tromsø

daggad

Sitatbare den påkrevde hurtigladeren er jo over 200 000. Skal selge en del Leaf da...
Jepp, sikkert 3-4 stk !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 26. januar 2012, klokken 13:02
Takk for svarene. Da må jeg vel nok en gang ta kontakt med forhandleren og spørre han om han er med denne gangen eller ikke. Ville jo være veldig spennende å få seg bilen som skrytes så mye av. Har ikke sett en eneste Leaf enda. Men jeg er nesten aldri i Sør-Norge heller.

Jeg skjønner at det kan bli vel spennende å kjøpe Leaf i Tromsø når vi hører om Nissan verksted som ikke får lov å skifte flassende emblem på de engang uten å ha vært på kurs..
Heldigvis har bilen min vært feilfri så langt, og det viser seg at det tydeligvis er svært få feil på disse bilene generelt. Men så kan jo en selv påføre feil ved bulker, kollisjoner, o.l. Og da må man på godkjent verksted.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 26. januar 2012, klokken 13:05
Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 26. januar 2012, klokken 13:02
Og da må man på godkjent verksted.

Er det ikke egne regler som sier at man som kunde skal kunne velge verksted fritt? mtp. at man ikke skal miste garanti pga at man ikke har brukt merkeverksted osv. Hvorvidt man har et verksted som faktisk klarer å gjøre det man trenger er en annen sak. Det mekaniske burde være greit, men "det elektriske" krever kanskje spesialkompetanse som "Acme inc. & Co A/S" ikke har.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

trondhla

Det er ikke bare bare å bli el. bilforhandler. Forutenom kurs osv. for de ansatte må verkstedet være utstyrt med et eget sikkerhetsrom som Leaf'en må stå i. De som arbeider med Leafen må ha spesiell brannverndrakt. El.biler som kortslutter er brannfarlige...
I tillegg kommer en god del ekstra brannslukningsutstyr. I tillegg må man ha noe ekstradiagnoseverktøy, les PC eller nettbrett.

jkirkebo

Sitat fra: keca på onsdag 25. januar 2012, klokken 21:36
Ihvertfall ganske store innvesteringskostnader, bare den påkrevde hurtigladeren er jo over 200 000.

Nissans hurtiglader koster ca. 70.000 for utendørsversjonen med kaldværspakke. Så spørs det hvor langt det er til passende strømforsyning da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Kan Nissans hurtiglader benyttes av andre biler med en softwareoppdatering e.l.?
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 26. januar 2012, klokken 16:46
Kan Nissans hurtiglader benyttes av andre biler med en softwareoppdatering e.l.?

Den følger CHAdeMO-standarden og kan da selvfølgelig brukes av alle biler med slik port.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Per idag? Ok. Jeg har ikke satt meg dybt inn i hurtigladerene enda, men lest i forbifarten at Nissans løsning "en gang i fremtiden helt sikkert ville kunne benyttes også av andre bilmerker" ett eller annet sted her på forumet, eller i en artikkel.
Nissan Leaf

Go-carter

Sitat fra: trondhla på torsdag 26. januar 2012, klokken 14:15
Det er ikke bare bare å bli el. bilforhandler. Forutenom kurs osv. for de ansatte må verkstedet være utstyrt med et eget sikkerhetsrom som Leaf'en må stå i. De som arbeider med Leafen må ha spesiell brannverndrakt. El.biler som kortslutter er brannfarlige...
I tillegg kommer en god del ekstra brannslukningsutstyr. I tillegg må man ha noe ekstradiagnoseverktøy, les PC eller nettbrett.


Er det virkelig så strengt? Jeg vet at de som skrur på Think kun trenger å etablere en viss sikkerhetssone rundt bilen, og bruke isolert verktøy og isolerte hansker om de skrur på "høyspenning". Men ikke noe utover det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 26. januar 2012, klokken 18:47
Per idag? Ok. Jeg har ikke satt meg dybt inn i hurtigladerene enda, men lest i forbifarten at Nissans løsning "en gang i fremtiden helt sikkert ville kunne benyttes også av andre bilmerker" ett eller annet sted her på forumet, eller i en artikkel.

De tenker sikkert på "Nissans løsning" som CHAdeMO, som da kanskje vil kunne benyttes av f.eks Ford- og Tesla-kunder, om de noen gang leverer biler med CHAdeMO-plugg.

Evt. kan det jo være i forbindelse med at enkelte forhandlere kanskje forbeholder laderne for Leaf-eiere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Runex

Jeg har tilsvarende problemstilling som trådstarter. Jeg bor i Hamar, og lokal forhandler er ikke autorisert for Leaf. Nærmeste autoriserte er i Oslo. Ikke voldsomt langt unna (12 mil), men langt nok til at det går med en hel arbeidsdag for meg for hver gang jeg må inn og ordne ett eller annet med bilen (ting kan skje - selv på en Nissan). Det er greit nok å ta en tur på service en gang pr. år, men om det skulle vise seg å bli mange turer føler jeg det rimelig tungvint.
Jeg var i Oslo og prøvekjørte Leaf i dag (forresten en utrolig komfortabel, stillegående og behagelig bil - hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg kjøpt tvert). Da spurte jeg noen aktuelle spørsmål til en selger hos Birger N. Haug. Jeg prøver her å gjengi noenlunde hva han svarte meg:

* Hva er grunnen til at det er så få autoriserte Leaf-forhandlere i Norge?
Svar: Nissan har begrenset produksjonskapasitet foreløpig. For å unngå veldig lang leveringstid vil de ikke slippe for mange til med å selge Leaf før 2013. De har også strenge krav til kompetanse og fasiliteter hos sine forhandlere, noe som tar tid å bygge opp. For eksempel må forhandleren investere ca. kr. 500.000,- i Proxll hurtiglader og tilsvarende beløp i verkstedutstyr. Tilsammen rundt en million  :o (ser andre på forumet nevner andre beløp for hurtiglader, men dette er summen jeg fikk servert)

* Hvorfor kan ikke lokalt Nissanverksted kjøpe deler og ta seg av reparasjoner som ikke har med elektrisk system å gjøre, slik som f.eks. Toyotaverksteder gjør for Lexus?
Svar: Nissan stiller veldig strenge krav til alle som skal jobbe med Leaf. Både selgere og mekanikere må ta eget kurs for elbiler før de får lov til å drive med dem. Derfor må ALLE garantireparasjoner, små og store, gjøres av autorisert Leaf-verksted.

* Hvis for eksempel et emblem eller et deksel har en fabrikasjonsfeil og må byttes - kan jeg bestille delen hos dere og få denne sendt til meg eller et lokalt Nissanverksted slik at de kan bytte det?
Svar: Ja, men da må du betale for både dekselet og jobben med å bytte det. Hvis dette skal tas på garantien må bilen til autorisert verksted.

Dette var de svar jeg (ut fra hukommelsen) fikk i dag. Hvis noen mener dette ikke stemmer regner jeg med de kommer på banen  :-\
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA