Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Garanti og rettigheter ved kjøp via forhandler

Startet av erikf, mandag 06. februar 2012, klokken 16:39

« forrige - neste »

erikf

Virker som det er veldig få ladestasjoner med status "offentlig" rundt Bergen? Det meste er på skoler, sykehjem etc, og er ment for besøkende... eller er det bare mitt inntrykk? De fleste andre steder i Norge (spesielt Oslo) er det ladestasjoner rundtom i gatene som kan benyttes, dette er ikke tilfelle i Bergen (har vi noen her?). Vet at vi har i Bygarasjen, men dette er omtrent det eneste.

Føler ikke at jeg kanbenytte ladestasjoner som er ment for besøkende hvis jeg faktisk ikke er besøkende.

I Akershus og Oslo er det også gode støtteordninger for borettslag, idrettslag etc for etablering av ladepunkt, men ingen ting i Bergen og Hordaland så vidt jeg kan se. Hva skjer?

Håper noen kan korrigere meg her, og fortelle meg gode nyheter om planene til fylket/kommunen  :)
(vet f.eks. at fylket setter opp tre hurtigladere strategisk plassert i hordaland)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Leaffen

Skulle ønske jeg kunne gi deg et annet svar. Men jeg sitter med samme inntrykk som deg. Nesten ingen offentlige ladeplasser rundt omkring. Som du nevner er det stort sett noen offentlige eller private institusjoner som har noen ladeplasser. Ellers er det vel Bygarasjen og diverse kjøpesentre som i en viss grad har satset på noen ladeplasser. Ellers så står det svært dårlig til.

Nå vet vi vel at det skal komme hurtigladere på Fjøsanger, Halhjem, Dale og på Knarvik. Hurtigladere trenger vi for så vidt, men for min del håper jeg på at det kommer flere vanlige ladeplasser rundt omkring. Slik at det legges til rette for de store massene i befolkningen. En stor suksessfaktor vil være at borettslag satser på parkeringsplasser med ladeplasser. Enten innendørs i parkeringsanlegg, eller utendørs på parkeringsplasser. Her må det komme offentlige støtteordninger, slik at det stimuleres til å bygge ut ladeplasser over alt egentlig.

Elbilen er kommet for å bli. Her må det bare satses fremover.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

El rayo

#2
http://www.ladestasjoner.no/
Det er da noen avgiftsfrie ladestasjoner i Bergensområdet. Bruk søkefeltet over kartet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

EL gringo

Det er noen få, men Bergen ligger langt etter Oslo, tr. heim og stavanger.

Noen burde gitt beskjed til politikerne der borte at de ligger langt etter skjema. Hvis de ligger litt til rette for elbil og lager fler offentlige ladepunkt, så kansje fler bergensere skaffer seg elbil. Det kan jo bl. annet ha positiv effekt på det berømte giftlokket som legger seg over byen hver vinter.

hma

Bergen har utretter fremragende miljøgrep ved å bygge bybane. Som trønder innrømmer jeg glatt en stor porsjon misunnelse for dette fantastiske transportmidlet.

Elbilister i Bergen bør snarest gå sammen og starte en lokal elbilforening slik at dere kan jobbe mot bedre ladeinfrastruktur.

I Trondheim har kommunens miljøenhet tatt lederrollen og er pådriver for utvikling av infrastruktur.
Jeg vil anbefale dere om å kartlegge hvilke ladeprosjekt som er gjennomført, hvilke som pågår og hvem som leder disse. Så kan dere gå i dialog og komme med innspill.

Bergensere har evnen til å begeistre og la seg begeistre, så dette tror jeg dere greier :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Leaffen

#5
Enig med deg Håkon. Dette må vi Bergensere få til. Noen som melder seg? Hva med deg Erikf?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

erikf

Sitat fra: El rayo på fredag 06. april 2012, klokken 19:42
http://www.ladestasjoner.no/
Det er da noen avgiftsfrie ladestasjoner i Bergensområdet. Bruk søkefeltet over kartet.
Ja, de er avgiftsfrie, men kun for besøkende. Så det hjelper ikke meg, som ikke er besøkende. Med mindre jeg skal føle meg som en snylter.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Sitat fra: Leaffen på onsdag 11. april 2012, klokken 11:42
Enig med deg Håkon. Dette må vi Bergensere få til. Noen som melder seg? Hva med deg Erikf?
Jeg er med!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

dissern

Jeg synes det er på tide å løfte frem denne tråden igjen - årsak til det er at alle ladepunkter i Klostergarasjen nå er fjernet. Jeg snakket med vakten som sa at ladepunktene var fjernet pga. brannfare. Bergen fremstår nå som en sinke på infrastruktur for el-biler i og rundt sentrum. Trist.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Leaffen

Sitat fra: dissern på søndag 26. august 2012, klokken 12:59
Jeg synes det er på tide å løfte frem denne tråden igjen - årsak til det er at alle ladepunkter i Klostergarasjen nå er fjernet. Jeg snakket med vakten som sa at ladepunktene var fjernet pga. brannfare. Bergen fremstår nå som en sinke på infrastruktur for el-biler i og rundt sentrum. Trist.

På høy tid. Vi trenger noen her i Bergen som har lyst / tid til å engasjere seg. Vi trenger en lokalforening som kan øve press mot politikere / det offentlige. Så vidt jeg kan se på veiene er vi i Bergen nok elbilister etterhvert. Det må da være noen som føler seg kallet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

opheim

Har ikke brukt bygarasjen noe ennå, men der er det jo en del kontakter (og sogar gratis å parkere). Ellers ser jeg at begge plassene på hurtigruteterminalen stort sett er opptatt når jeg passerer der om morgenen. Kloster'n har vel ingen? City Park tror jeg har, men det koster jo brennevin å parkere der... Er vel på Lagunen også antar jeg?

Hvor er det egentlig reelle mangler i by'n, er plassene i bygarasjen jevnt over opptatt? Jeg har ikke kjørt el lenge nok til å irritere meg ennå, går fortsatt på "artig"-modus...:)

Hurtigladere er vel autocenteret åsane (trenger kort), abb fyllingen (fri bruk?), kommer på autocenteret i drotningsvik (skal gå på samme kort som åsane, og jobber visst også med å få vaskeautomat som kan ta samme kort). Flere som jeg ikke har fått med meg i farten?

Åssen er det med de vanlige offentlige ladeplassene i Bergen, er de jevnt over 16A slik at det kunne vært smart å ha en 16A kabel?
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Hans Håvard Kvisle

Det er helt korrekt at Bergen har lite offentlige ladestasjoner sammenligna med andre større byer i Norge. Da de satt opp normalladeinfrastruktur med midler fra Transnova, prioriterte kraftselskap/kommune/fylke å lage ladepunkt rundt sine egne virksomheter. De fleste med begrensning i bruk kun for besøkende og ansatte.

Bergen kunne trenge flere normalladepunkt i byen. Hordaland fylkeskommune har ambisiøse elbilplaner: http://www.elbil.no/politikk/683-hordaland-girer-opp-elbilen
Men mye handler om hurtiglading - og normallading får litt lite oppmerksomhet. En aktiv, lokal elbilforening kan utrette mirakler (uten at det i dette tilfelle er nødvendig). Jeg ville nok sett på den muligheten for å få mer innflytelse på hva som skjer lokalt.
St.Hanshaugen

Mhagen3


Mhagen3

Hva trenger vi for å starte opp i Bergen, Hans? Holder det å klaske en champagneflaske oppetter en ladestolpe og erklære lokallaget for skipet? 8) Eller noe mer formelt?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA