Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometeret piper - tips til feilsøking?

Startet av edyrli, lørdag 04. februar 2012, klokken 16:29

« forrige - neste »

edyrli

Nå er det begrenset med aktivitet på Reva forumet, men jeg prøve med likevel med en ny tråd.
Det hadde vært litt kjekt å høre hva rekkevidde folk klarer på revaen. Så langt jeg kan se er det fortsatt RE-EL som troner på toppen med 68,5 km som er meget respektabelt.

I går kjørte jeg 36,7 km med ca 25% rest.
Forbedringspontensiale er:
Jeg fylte vann rett før jeg kjørte som stjeler rekkevidde.
Jeg kjører på piggfri vinterdekk. Sommerdekkene skal rulle en del lettere.
Batteriet er kun litt over en uke gammelt. Rekkervidden øker sansynligvis litt til.
Utetemperatur ca 0 grader.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Jeg kjører på helårsdekk og klarer nå på vinter og snø å kjøre tur/retur jobben som tilsammen er ca. 26 km og da står måleren på ca kl. 12-01, altså noe under ca 60% igjen.

Er da både kjøring langs E18, tildels kø, snø og endel bakker opp på vei hjem.   Ny batteripakke som har fått ca 20 cycler.

Kjører aldri med Boost og utnytter regenerering og en varsom høyrefot. Bruker kun dieselvarmer og siden jeg har en Reva uten radio og 12 V uttakt står det en liten reiseradio på setet ved siden av meg....føles morsomt anakronistisk når jeg leser hva brukerene av Leaf koser seg med av Applets og andre 2012 gadgets.

Ole

Ken

Fint å ha lit liv i Reva avdelingen ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Olemann

Sitat fra: Ken på tirsdag 24. januar 2012, klokken 21:53
Fint å ha lit liv i Reva avdelingen ;)

Ja, enig der!

Oppdaterer mitt rekkevidde innlegg ettersom jeg faktisk hadde punktert på den turen jeg viste til over, og med 10 pund i dekket er ikke rullemotstanden noe å skryte av :-)

Med luft i dekket kjørte jeg under vinterforhold, og litt bakker, litt E18 i 70 km/t, litt kø, 28 kilometer og mer enn 60% igjen.  Er fornøyd med det, det betyr jo at total kjørelengde vil være 60-70 km.  Synes dette høres nesten litt for bra ut, men antagelig er ikke visningen på SOC'en helt lineær, så det raser vel kjappere ned mot slutten.

PS! Redigerte da jeg regnet feil første gangen.

Ole

edyrli

Det slår fortsatt ikke noe rekorder men så langt personlig beste. 44.4 km. ca 30% rest.
Jeg kan skrive under på at SOC'en ikke er lineær. Kjørte vel ca 10km før nåla begynte å bevege seg. Når den først begynner å gå nedover er det ikke hakkende galt, men går nok noe fortere ned på slutten.
Det blir spennede å se hva sommerdekk, litt varmere vær og helt innkjørte batterier gjør med rekkevidden.
Reva i 2009 (Solgt)
SEAT Mii Electric

ravn

Linært er det ikke nei. Du kan jo alltids koble på en laptop under kjøring for å se prosentvisning.

Min rekord med reva er ca 85 km på en lading på motorvei i Danmark (vel å merke en sommersdag i kortesje med konstant 50 km/t :P ) Da var batteriene over 1 år gamle!

Da var jeg forøvrig også godt under den tillatte 20% grensen når jeg kom frem.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

72 Volts Lithium Reva'en som kjørte Wave2011 klarte ca 230 km på en lading.

Den hadde kun utnyttet plassen under setene til det oppgraderte batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

85km med bly står det respekt av! Viser at batteriet har bra kapasitet om man bare ta det rolig nok. Peukerts straffer hardt om man er tung på høyrefoten.
230km med lithium, høres fantastisk ut. Mon tro om jeg må prøve med på et DIY lithium bygg når blypakken takker for seg? Virker så langt ikke som biltisynet har spesielt harde kontroller på hvilken batterikjemi som står i eldre elbiler.
Reva i 2009 (Solgt)
SEAT Mii Electric

elektrolux

Hørte rykter om at Vegvesenet i Stavanger skal ha sendt ut et skriv til bilverkstedene som tar EU kontrol om å sjekke batterikjemi.

Hva ordlyden er vites ikke, men om det står at batterikjemien skal sjekkes opp mot vognkortet vil dette ha null betydning for de fleste ombyggninger, da kjemien ikke er spesifisert på de aller fleste bilene.

Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Thomas Parsli

Jeg ville ikke vært overrasket om de leste elbilforum.no :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elmalo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. februar 2012, klokken 17:10
72 Volts Lithium Reva'en som kjørte Wave2011 klarte ca 230 km på en lading.

Finnes det mer informasjon om dette? Tåler original elektronikk denne spenningen eller måtte det meste byttes ut?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

elektrolux

De hadde byttet motorstyringen og laderen, og jeg lurer på em ikke motoren også var endret.

Foreslo for dem å bygge alle Reva'er med 72V, men Vinnie mente 48V hadde mange fordeler??
Stavanger:

elmalo

Vet ikke helt hvilke fordeler 48 volt har over 72, tykkere kabler? Jeg er ellers fornøyd med farten unntatt i oppoverbakker, der kunne man ha hatt litt mer å gå på. Toppfarten er høy nok.

Noe ekstra volt i disse oppoverbakkene knyttet til "B"-knappen hadde vært deilig. Kanskje det kan ordnes med lithiumbatterier en dag (når det legale er avklart), derfor undrer jeg meg på om elektronikken(særlig BMSen) tålte noen ekstra volt. Motoren tåler det ganske sikkert.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Neimen ikke godt å si hva de mener er bedre med 48 volt. Vil tippe rimeligere komponenter.
Det bygges jo allerede om Reva til lithium. Noen bruker 16 celler. Da blir det 51.2 volt. Dette tåler motor og kontroller. Ytelsen får man igjen av lavere vekt. 200Ah lithium blir ca 100 kg (mot 270kg med 200Ah bly) Det andre er med stabil spenning med høyt strøm trekk. Ser på bilen min synker spenningen til 42 volt med 350-360A trekk. Og dette er med nye batterier. Vet ikke nøyaktig hvilket spenningsfall man vil få med lithium men tipper det ikker er mer enn 2-3 volt. Dvs 48 volt med full belastning. Skal gi en merkbar ekstra dytt opp bakkene det.
Reva i 2009 (Solgt)
SEAT Mii Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA