Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsellampe - "Kontrollampe for elektrisk feil"

Startet av Griffel, lørdag 24. november 2007, klokken 13:44

« forrige - neste »

hens

Denne motoren er ikke bedre enn ne vanlig stempelmotor.
Den største innvendingen mot stempelmotoren er at veivakselens roterende bevegelse må omgjøres til frem og tilbakegående bevegelse for å få til de 4 (2) taktene i en stempelmotor. Dette medfører at stempelet må aksellereres og bremses hver gang det skifter retning.
MEN,-
Hver gang stempelet bremses opp vil energien fra stempelet akselerere svinghjulet, og når stempelet akselereres igjen vil svinghjulet bremses.
energien som tapes er bare det som forsvinner i lagerfriksjon.

Den nye motoren har langt større masser som skal gå frem og tilbake.
Ubelastet svinghjul? Sprøyt.
Og når denne skal drives på hydrogen, da er galskapen komplett.

En moderne forbrenningsmotor idag har meget lite friksjon så den mekaniske effektiviteten er meget god, men det sløses med varmen.

Så hvis vi tar en stempelmotor og bruker kjøletapet og eksosvarmetapet til å drive en høyeffektiv Sterlingmotor.....!

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#31
Sitat fra: hens på tirsdag 27. november 2007, klokken 21:58

Den største innvendingen mot stempelmotoren er at veivakselens roterende bevegelse må omgjøres til frem og tilbakegående bevegelse


De fleste vil vell mene at i en stempelmotor er det stemplenes bevegelse opp og ned (eller fram og tilbake) som gjøres om til en roterende bevegelse. Det er jo i sylinderen kraften som driver motoren skapes. Det omvendte er vell helst en pumpe.

Det enkleste er jo noe som roterer så her er elmotoren suveren, gassturbiner har ikke fått noen stor utbredelse i biler selv om det har vært forsøkt, rotasjonsstempler har heller ikke utkonkurert opp og ned stempelet.

Sitat fra: hens på tirsdag 27. november 2007, klokken 21:58

Ubelastet svinghjul? Sprøyt.

Det som roterer på denne motoren er et ubelastet svinhjul som det altså ikke trekkes noe effekt ut av, mens det på en vanlig motoer er en roterende aksel som belastes. Kreftene som driver for eksempel en generator tas fra denne roterende akslen.

Altså her tas ikke effekten via det som roterer men direkte fra det som går opp og ned.

Det oppfinneren hevder er at når trykket i sylinderen er størst virker kraften nesten rett på akslen og skaper dermed nesten ikke noe rotasjonsmoment (kraft ganger arm). Når stempelet har beveget seg ett stykke slik at det blir en større vinkel mellom stempelstang og veiv "armen" er størst, har trykket (kraften) sunket . Det optimale ville vært at vinkel mellom stempelstang og veiv var 90 grader når trykket i sylinderen var størst, men på en vanlig motor er det nær 0 grader.

Dette er selvfølgelig ikke noe problem når det gjelder svinghjulet i vippegeneratoren fordi det er ubelastet og stiller dermed ikke noe krav til moment.

Derimot er vinklen mellom vippearm og stempelstang nær 90 grader hele tiden. Og det er selvfølgelig riktig at jo lettere vippemekanismen er jo bedere. Stempel og stempelstang bilr likt for begge disse motortypene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Hvorfor diskuteres denne motoren under seksjonen humor. ???

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#33
I det første innlegget moret jeg meg litt over NRK som ikke helt forsto hva de skrev. Men noen ganger tar lenken sin egen vei, det startet som humor og endte som kanari. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Men kjære deg Griffel.
I 3 av firetakterens operasjoner er det svinghjulet og veivakselen som driver stempelet. bare under forbrenningen er det omvendt.

Når det gjelder det ubelastede svinghjul:
ved enhver overgang fra frem og tilbakegående bevegelse ved hjelp av veivbevegelse, vil det oppstå  en kraftoverføring /aksellerasjon og retardasjon melom delene. Også i svinghjulet. Altså er svinghjulet aktivt i prosessen med å lage den frem og tilbakegående bevegelsen.
En annen sak er at det ikke tas ut energi fra svinghulet.

Egentlig kunne svinghjulet erstattes av en torsjonsfjær, og starte motoren med å kjøre strøm i spolene. Da ville slaglengden bli avhengig av stivhet og frekvens.

Men likefullt vil dette være en elendig utnyttelse av hydrogenet som skulle drive den, - og den strøm som skulle til for å lage hydrogenet.

Men hydrogendrift høres jo hightec og spennende ut, det er liksom så mye finere enn batteridrift.

Og det er grunnen til at dette legges under"humor".

H



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tom

Jeg har absolutt null kjennskap til forbrenningsmotor, så når jeg leser beskrivelsen om hvordan den virker får jeg assosiasjoner til denne sangen:       
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

Morsom sang og jeg klart hvorfor en får en får slike assosiasjoner.

To aspekter:
Den humoristiske: i at NRK skrev at den blir forurensningsfri når den går på hydrogen - sitter i en elbil og laderbatteriene. Ikke er den forurensnings fri og om den lader batterier i en elbil eller driver noe annet gjør ingen forskjell.

Det tekniske (kanari): at dersom motoren holder det oppfinneren lover m.a.o at den utnytter drivstoffet (det være seg bensin, eller diesel) mye bedre enn andre motorer vil dette være en bra dings i en hybrid. Time will show
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA