Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 18:27
Har du sjekket hvordan du lander prismessig på din IPace vs lik EQC Egil?
Jeg kikket litt på IPace konfig, men ble ikke helt tilfreds med resultatet.
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)

Nå er det ikke mulig å velge dynamisk luftfjæring på Eqc. Trekker jeg dette bort fra I-Pacen blir den allikevel fort ca50K dyrere enn Eqc. Valgte ventilert skinn med massasje i Eqc. Uten massasje i I-Pacen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

geear

Sitat fra: mathis på mandag 22. juli 2019, klokken 18:35
Denne tråden skal vel helst handle om hvordan DU opplevde prøvekjøring med EQC. Ikke hva en eller annen skribent sier om kjørelengde eller hva det kan se ut av kjørelengde på en youtube-video. :P  :police:
Slapp av, du er på et diskusjonsforum. Er ikke lading og forbruk sentralt i det å teste denne bilen så vet ikke jeg. At noen ikke stoler på test for sammenligning og måtte ha bildebevis får stå for vedkommendes regning. Hvis ikke vi som ikke har prøvd bilen kan stille spørsmål så er det ganske meningsløst.

Øyvind.h

Hva mener du med "At noen ikke stoler på test for sammenligning og måtte ha bildebevis får stå for vedkommendes regning"? Er jeg "vedkommende"?
Jeg har sett omtrent alle testene fra Norge, inkl den du henviser til.
Mulig du misforstår svarene mine, men poenget er uendret.
EQC lader ganske likt som Model X90d som jeg har i dag.
Mange av testene er innom ionity, men bruker promosnutter slik at du ikke ser faktisk effekt ved lav soc.. Og der du ser flere utdrag fra lading, slik som eks carwow, ser du bare korte utdrag og kort kjøring/kaldt batteri gjør resultatet irrelevant for langtur. Derfor viste jeg til Fastned som viser hva bilen tar i praksis på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Siggen

Da har vi vært å prøvekjørt. Og dette sto til forventningene.

Fikk en god tur og ved levering så var det 204km/56% igjen på batteriet. Kan leve med den rekkevidden i det daglige. De lengste turene vi har i bil er fra Sandnes til Kristiansand. Skal vi lenger så er det som oftes fly som gjelder. Fikk spekket den slik vi ville og da sto prisen på 730000 inkl rabatt. I forhold til Jaguaren som det står mellom så er gjerne EQC litt mer lettkjørt og roligere men noe trangere fysisk men det opplevedes helt motsatt. Det er jo voldsomme rabatter på Ipace fortiden som gjør det litt vanskelig. Samt vi er litt langt bak i køen på EQC så det blir bil rundt påsketider. Synd det ikke var mer knock out.

Etron ville fruen kjøre i grøfta grunnet det talentløse regensystemet(jeg også forsåvidt de første milene). Samt prisen blir ca 100000 høyere. Eneste den vinner på er ladingen..

pendleren88

Så har vi prøvekjørt bilen en kort halvtime. Totalt sett en god bil for pengene, med svært gode (samt behagelige) kjøreegenskaper sammenlignet med konkurrentene. Denne er nok mer luksus enn sportslig sammenlignet med Audi E-Tron.

Jeg irriterte meg over noen ting med bilen: følelse av lite plass i kupeen, ingen frunk, gjenskinn fra plasten i frontvinduet og skuffende komfort i setene (1886 varianten med massasjeseter).
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

mathis

Sitat fra: Siggen på tirsdag 23. juli 2019, klokken 21:55
Da har vi vært å prøvekjørt. Og dette sto til forventningene.
Fikk en god tur og ved levering så var det 204km/56% igjen på batteriet. Kan leve med den rekkevidden i det daglige. 

I forhold til Jaguaren som det står mellom så er gjerne EQC litt mer lettkjørt og roligere men noe trangere fysisk men det opplevedes helt motsatt. Det er jo voldsomme rabatter på Ipace fortiden som gjør det litt vanskelig. Samt vi er litt langt bak i køen på EQC så det blir bil rundt påsketider. Synd det ikke var mer knock out.

Hvor lenge fikk du prøvekjøre bilen og vet du hvor langt du ca kjørte? Det høres jo ut som at 204km og 56% lover godt i henhold til hva de har oppgitt som kjørelengde.

Forstår jeg det også riktig at selv om EQC på papiret skulle føles mindre, så virker den faktisk litt større enn IPace?

Når jeg prøvekjørte for noen uker siden fikk jeg litt følelsen at bilen hadde et sportslig preg, men noe trangere enn forventet. Spesielt om jeg sammenligner med dagens bil som også er en SUV i samme klasse.

Om det er noen trøst. Jeg må vente til neste sommer før jeg får den! :) Da virker påsken som bare et steinkast unna ;).

Sitat fra: pendleren88 på onsdag 24. juli 2019, klokken 21:02
Jeg irriterte meg over noen ting med bilen: følelse av lite plass i kupeen, ingen frunk, gjenskinn fra plasten i frontvinduet og skuffende komfort i setene (1886 varianten med massasjeseter).

Det med plassen i kupeen reagerte jeg også på. Ikke at det er liten plass, men kupeen gir en mer kompakt følelse enn jeg har hatt i mine andre biler. Ikke en dealbreaker, men må venne meg til det. Gjenskinnet fra dashboard reagerte jeg også på og påpekte det for selger. Så sitter med litt samme inntrykk som deg. Dette er ikke nok til at jeg avlyser kjøpet. For det var flere + enn - når hele "regnestykket" gjøres opp.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Counterpointer

Når jeg leser at folk synes EQC er «sportslig» å kjøre så lurer jeg på hva de sammenligner med?

Jeg synes den er på grensen til treg, den er behagelig å kjøre, men sportslig må bli i en veldig saktegående sport.

mathis

Jeg kan bare snakke for meg selv men har ikke til dagligdags å kjøre en bil med over 400 hester. Hva sammenligner du det med som mener den er på kanten til treg?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson

Oddaa

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. juli 2019, klokken 12:50
Når jeg leser at folk synes EQC er «sportslig» å kjøre så lurer jeg på hva de sammenligner med?

Jeg synes den er på grensen til treg, den er behagelig å kjøre, men sportslig må bli i en veldig saktegående sport.
Hvis «sportslig» betyr rask akselerasjon så er den vel sportslig sammenlignet med ca 97% av den norske bilparken vil jeg tro.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

daktari

Jeg synes EQC var sportslig basert på fast fjæring og direkte og presis styring. Mens e-tron er myk og rolig. I-pace er enda mer sportslig, og Model 3 selvfølgelig tar kaka.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:06
Jeg synes EQC var sportslig basert på fast fjæring og direkte og presis styring. Mens e-tron er myk og rolig. I-pace er enda mer sportslig, og Model 3 selvfølgelig tar kaka.
Kjørte E-tron rett etter EQC og synes den var fastere og litt sprekere, I-Pace er en klar klasse over, og Model 3 er i klasse med preformance S. Preformance X er en blanding som ikke er lett å plassere med mye bedre ytelser, men for stor og tung, til å hamle opp med I-Pace i kjøreglede.

Må ta forbehold om kjøring med selger i bilen med EQC som gjør at en ikke presser bilen helt på samme måte.

Counterpointer

Sitat fra: mathis på torsdag 25. juli 2019, klokken 17:55
Jeg kan bare snakke for meg selv men har ikke til dagligdags å kjøre en bil med over 400 hester. Hva sammenligner du det med som mener den er på kanten til treg?
Model 3 preformance  med 20'

daktari

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:56
Sitat fra: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:06
Kjørte E-tron rett etter EQC og synes den var fastere og litt sprekere, I-Pace er en klar klasse over, og Model 3 er i klasse med preformance S. Preformance X er en blanding som ikke er lett å plassere med mye bedre ytelser, men for stor og tung, til å hamle opp med I-Pace i kjøreglede.

Må ta forbehold om kjøring med selger i bilen med EQC som gjør at en ikke presser bilen helt på samme måte.
Hvilket kjøreprogram brukte du på e-tron? Det er den eneste av de nevnte som har adaptive dempere (unntatt 2019 Raven S og X) Jeg synes det er stor forskjell på dynamic og Comfort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

mathis

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:57
Model 3 preformance  med 20'

Ok, jeg har ikke testet Model 3 performance. Eneste jeg kan sammenligne det med når det kommer til elbil er en Tesla X performance som jeg fikk kjørt rimelig hardt rundt i europa ifjor sommer på ferie. Og basert på den erfaringen ga EQC en følelse av sportslig kjøreopplevelse. Og spesielt om jeg sammenligner det med biler som folk flest kjører rundt i her til lands. :)

Fikk du prøvekjørt EQC'en under gode forhold @knut.aulie? Altså, på veier hvor du kunne dra på litt. Selv skulle jeg gjerne testet litt mer på det med farten innenfor det som er lov så klart, men da uten at selger satt i nabosetet.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA