Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forseter - kvalitet

Startet av Rio, onsdag 01. februar 2012, klokken 19:03

« forrige - neste »

Rio

Hei,

Er det noen som kan fortelle meg om/hvor/hvordan nødvendigheten av en laderegulator (EVSE) er forankret i en ISO/IEC/ETSI/EN-standard?

Takk for vennligheten!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Det er ikke en laderegulator, men et tilkoblingspunkt for bilens lader.
Standarden definerer det fysiske tilkoblingspunktet, og noen sikkerhetshetsfunksjoner.
Beskytter din faste installasjon mot ovebelastning, ved å fortelle hvor mye strøm laderen i bilen kan få lov å trekke. Har jordfeilbeskyttelse, og sørger for at kontakten er spenningsfri ved til å frakobling etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hei Griffel,

Takk for svar.

Jeg forstår hva den gjør. Jeg kaller den laderegulator, fordi den regulerer ("forteller") bilens lader om laderen kan trekke 10A eller 16A. "EVSE", på engelsk.

Men det jeg egentlig lurer på er om Nissan, etc. er NØDT til å bruke en slik, på grunn av en standard som sier man SKAL ha det for å kunne bruke CE-merke. Er det obligatorisk for nye elbiler, eller er det en frivillig løsning?

Som siv.ing. elektronikk skjemmes jeg av løsningen! Den er PINLIG!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#3
Skal de ha et system hvor de får lov å lade med 240V i USA  er det et krav å å ha en slik type beskyttelsesinredning, og da bør det jo være en standard (Tesla hadde sin egen).
Meningen er jo å gjøre det enkelt for den vanlig bruker, som ikke nødvendigvis er siv.ing. elektronikk. Når ladepunktet forteller laderen hvor mye den får lov å trekke, har ikke bruker ansvar for å finne det ut. I teorien enklere for "den vanlige bruker" (og de er ikke i flertall på dette forum).

Personlig likte jeg den kontakten vi hadde i PSA bilene bedre godt. Beskyttede kontakter, pluggen låst når bilen var låst, mulighet for hurtiglading over samme kontakt, solid.

Men det er jo positivt at det er valgt en standard, og at flest mulig følger den, rent bortsett fra at det også er en Europisk standard som avviker, men siden de er kompatible på "veggsiden" er det overkommlig.

Eller synes jeg at laderegulator låter like galt som hjemmelader som Nissan kaller det, regulatorfunksjonen ligger i laderen som sitter i bilen og er nok mer kompleks enn bare å mota et signal om hvor mye den maksimalt får lov å trekke.
Så jeg holder meg til ladepunkt eller kladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hei,

Jeg pleier kalle det "soap on a string". (Jeg vet hva den gjør, og kjenner litt til signaleringen.)

Den absolutt smarteste løsningen for lading jeg har sett er på VW Golf CityStromer. Der vipper man skiltet foran ned, og i et lite rom der ligger en oransje spiralkabel på 2-3 meter.

Det tar 10 sekunder å sette den til lading. 


Men det jeg lurer på er altså om ladeledningen på en ny elbil MÅ ha en "kladd" for å kunne være CE merket? Er dette påkrevd, eller bare løsningen som Nissan etc. har valgt?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

EVSE'en er tydeligvis standard på alle nye Elbiler. Think, Nissan og trillingene har den forhatte klompen på ledningen.

Tror denne vil skape mer problemer enn den løser.

Har tenkt å bygge den inn under panseret på min nye Think, slik at jeg bruker en vanlig ledning mellom bil og ladepunkt. Bilen vil da automatisk lade på 10A, og kun ekstra aktivering av EVSE'en under panserert vil øke ladestrømmen til 14A (som de kaller for 16A)

Regner med at slik modifikasjon er enkel på Think, men ser at det er fysisk vanskeligere på andre biler.

Fordelene er opplagte: Uinterresant ladekabel for klåfingrete, og ingen tung klomp på ledningen.

En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#6
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 07:31


En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?


Ja den er "Stokk dum". Det er vel derfor den omtales som en nødløsning, og at lading fra fastmontert ladepunkt anbefales.

Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 00:41

Men det jeg lurer på er altså om ladeledningen på en ny elbil MÅ ha en "kladd" for å kunne være CE merket? Er dette påkrevd, eller bare løsningen som Nissan etc. har valgt?

Dette er hva bilfabrikantene har blitt enige om at skal være en ladepunktstandard for elbiler, og har lite med CE merkingen som sådan å gjøre. Den tilfredsstiller krav i direktiver og kan derfor CE merkes og er lovlig å bruke.

Denne standarde er først og fremst tilpasses USA og Japan.

Først og fremst er det et ønske at bilen skal lades fra et fastmontert ladepunkt i hht standard, og da blir det ledning uten kladd.
Kladden er en nødvendig nødløsning.
For å kunne brukes i Europa må den bygges i henhold til de de direktiver som kreves for CE merking.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Jeg tenker at folk bryter seg inn i biler for å stjele radioer som de kan selge for 500 kr, så tyver vil nok snart oppdage "ladeklumper" til 7000 kr.

Jeg antar at Nissan Leaf ikke starter hvis "klumpen" er tilkoblet bilen (uansett om den er tilkoblet 230V), så det er ikke nok å bare la den være plugget inn i bilen hele tiden og "gjemme" den. Man må også ha en annen måte å "lure" bilen på.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 09:54
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 07:31


En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?


Ja den er "Stokk dum". Det er vel derfor den omtales som en nødløsning, og at lading fra fastmontert ladepunkt anbefales.

Men, etter det jeg vet, er 100% av offisielle ladepunkt allerede 16A?

(Det er selvsagt mer ymse hvis man snakker om private  garasjeladepunkt, men der har man neppe to biler.)

Så har man også uoffisielle ladepunkter på jobb, osv. og der kan jeg se problemet, men der har man vel ikke fastmonterte ladepunkt?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 09:57
Jeg tenker at folk bryter seg inn i biler for å stjele radioer som de kan selge for 500 kr, så tyver vil nok snart oppdage "ladeklumper" til 7000 kr.

Fram til nå har elbileiere vært en gruppe hensynsfulle pålitlige mennesker, som ikke ville finne på å stjele ladekabler fra andre eller kjøpe tyvegods, men det kan jo kanskje endre seg med en ny generasjon elbileiere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 10:02
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 09:54
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 07:31


En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?


Ja den er "Stokk dum". Det er vel derfor den omtales som en nødløsning, og at lading fra fastmontert ladepunkt anbefales.

Men, etter det jeg vet, er 100% av offisielle ladepunkt allerede 16A?

(Det er selvsagt mer ymse hvis man snakker om private  garasjeladepunkt, men der har man neppe to biler.)

Så har man også uoffisielle ladepunkter på jobb, osv. og der kan jeg se problemet, men der har man vel ikke fastmonterte ladepunkt?

Det elektrolux nok tenker på er de mange ladepunktene i butikksenter ol. hvor noen har satt opp en dobbel vanlig stikkontakt til fri bruk. Der ville jeg nok ikke koble meg til om det er en der fra før, og ergre meg dersom noen koblet seg til mens jeg sto til lading og tok sikringen.

Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 10:02
Så har man også uoffisielle ladepunkter på jobb, osv. og der kan jeg se problemet, men der har man vel ikke fastmonterte ladepunkt?

Uoffisielle eller offisielle, jeg har enda ikke hørt om hvordan det har gått når noen har spurt etter et ladepunkt av ny standard. Jeg tror det foreløbig sitter langt inne hos arbeidsgiver selv om en legger fra anbefalingen fra Nissan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

#11
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 12:57
Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 09:57
Jeg tenker at folk bryter seg inn i biler for å stjele radioer som de kan selge for 500 kr, så tyver vil nok snart oppdage "ladeklumper" til 7000 kr.

Fram til nå har elbileiere vært en gruppe hensynsfulle pålitlige mennesker, som ikke ville finne på å stjele ladekabler fra andre eller kjøpe tyvegods, men det kan jo kanskje endre seg med en ny generasjon elbileiere.

Jeg er enig i at enhver elbilbilist selvsagt overgår Paven, Mor Theresa, Dalai Lama, Jesus, Muhammed og Jumfru Maria sammenlagt i moral og etikk ;) , men jeg tenker at det muligvis ikke forblir slikt i evig tid. Dessverre. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 13:05
Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 10:02
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 09:54
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 07:31


En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?


Ja den er "Stokk dum". Det er vel derfor den omtales som en nødløsning, og at lading fra fastmontert ladepunkt anbefales.

Men, etter det jeg vet, er 100% av offisielle ladepunkt allerede 16A?

(Det er selvsagt mer ymse hvis man snakker om private  garasjeladepunkt, men der har man neppe to biler.)

Så har man også uoffisielle ladepunkter på jobb, osv. og der kan jeg se problemet, men der har man vel ikke fastmonterte ladepunkt?

Det elektrolux nok tenker på er de mange ladepunktene i butikksenter ol. hvor noen har satt opp en dobbel vanlig stikkontakt til fri bruk. Der ville jeg nok ikke koble meg til om det er en der fra før, og ergre meg dersom noen koblet seg til mens jeg sto til lading og tok sikringen.

Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 10:02
Så har man også uoffisielle ladepunkter på jobb, osv. og der kan jeg se problemet, men der har man vel ikke fastmonterte ladepunkt?

Uoffisielle eller offisielle, jeg har enda ikke hørt om hvordan det har gått når noen har spurt etter et ladepunkt av ny standard. Jeg tror det foreløbig sitter langt inne hos arbeidsgiver selv om en legger fra anbefalingen fra Nissan.

Jeg er enig med Elextrolux der, og jeg mener at EVSEer burde kunne velge mellom f. eks. 8, 10, 13 (UK) og 16A med vanntette knapper. Det må være trivielt enkelt å lage.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Har 6-16 A EVSE'er på vei fra Tyskland.

Fungerer disse, vil jeg tilby dem til konkurransedyktig pris. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#14
Sitat fra: Rio på lørdag 21. januar 2012, klokken 14:35

Jeg er enig med Elextrolux der, og jeg mener at EVSEer burde kunne velge mellom f. eks. 8, 10, 13 (UK) og 16A med vanntette knapper. Det må være trivielt enkelt å lage.

Kjempeenkelt å lage og idealløsningen for siv.ing elektronikk, de fleste andre med elektrofaglig bakgrunn og 95 % av de 1518 deltagere på elbilforum, men hva med de som enda ikke har kjøp seg en elbil i Norge og andre land? :o

Da er det jo bra at at Elektrolux får produsert slike og at de som vet hvordan en slik kan brukes kan få kjøpt slik.
Men jeg forstår også hvorfor dette ikke er standard fra de som selger biler, de slipper klager som følger av feil bruk.

Elektrolux bør nok også legge litt arbeid i bruksanvisningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA