Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhet i elbiler i VG

Startet av bosonic, fredag 23. november 2007, klokken 19:10

« forrige - neste »

bosonic

Er elbiler ekstra utsatt for skader ved veisalting?
Er det noen som har synspunkter / erfaringer.

Aktuelle linker:
http://www.nei-til-salting.com/
http://www.stoppveisaltingen.org/   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Både ja og nei, vil jeg si. Think'en er  jo laget av plast, og det ruster som kjent ikke. Bremsene derimot vil være ekstra utsatte, pga "lite bruk", så disse kan kanskje ruste mer. Ut over dette ser jeg ikke noen forskjeller fra andre biler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

De PSA bilene jeg har sett har usedanlig lite rust. Om det skyldes forholdsvis lav kjørelengde alene vet jeg ikke.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Dette burde jeg sikkert vite, men hva står egentlig PSA for?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

PSA er fellesbetegnelsen på Peugeot og Citroen. De ruster ikke grunnet galvanisert karrosseri. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. november 2007, klokken 19:12
PSA er fellesbetegnelsen på Peugeot og Citroen. De ruster ikke grunnet galvanisert karrosseri. ;)

Jeg sliter litt med logikken. P for Peugeot er ok, men SA for Citroen? ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Husker ikke hva forkortelsen PSA står for, men jeg bruker forkortelsen i stedet for å skrive Peugeot og Citroën.
Et google-søk gir denne siden på engelsk: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/hp1.php
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Mollerup

PSA = Peugeot Société Anonyme, som kan oversettes til Peugeot AS.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

hens

Regenererende brems og salt på veiene er definitivt ikke noen god løsning.
Bremseskivene ruster.
Derfor er det viktig på vinteren å bremse litt ekstra før bilen parkeres.
da tørker bremsene slika t rustingen reduseres.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Håkon

Peugeot hadde for endel år siden store problemer med at saltvann trengte inn i innfestingen av torsjonsakslene slik at de måtte byttes: Både Peugeot, Citroen og Think bruker samme prinsipp og jeg mener å ha sett at noen Thinker har måttet bytte bakaksler.  Er det en sammenheng her, og en fix?

Saltingen er ikke bra for understellet og Hennings påpekning om å bruke bremsene aktivt gjelder egentlig for alle biler, særlig de med skiver bak. Pga bremsekraftregulatoren blir bakbremsene brukt alt for lite, og kan sette seg fast. Etpar veldig harde pedaltrykk hver dag er et veldig godt råd.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

Veisalt og korrosjon er jo ikke et spesielt problem for elbiler. Men mer et spørsmål om design, materialvalg og rustbeskyttelse. (eller mangel på dette)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Jeg lurer på om det er mulig å montere en gummimansjett til å hindre inntrengelse av vann mellom akselen selv og svingarm. Mange Thinker sliter med korrosjon her
og eneste løsning at Ford tilby er å bytte ut hele bakakselen. PSA kyndig folk kan demontere akselen og bytte ut lagere men uten å ta ut batterikassen må man jukse litt.
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA