10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

EOL som i at programvare til disse vil nedprioriteres og da kanskje lide samme skjebne som MCU1, med at det går i sirup etter hvert. Bare antagelser fra min side, men blir sjokkert om historien blir annerledes for MCU2. :)

EDIT:
Sjekket ikke definisjonen på EOL, så tok det ut i fra minnet. Men dere skjønner hva jeg vil frem til.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: petersv på torsdag 22. september 2022, klokken 15:44
MCU2 er i den forstand EOL siden 2020, når Tesla stoppet salget av S/X før Plaid-refresh. Men de selger både MCU1 (Tegra) og MCU2 (Intel) enda, så det er nok ikke noen fare for at de går tom. Isåfall enda en grunn til å ikke utsette oppgraderingen.
Det var nå å strekke det langt. MCU2 har vært levert i Model 3 og Y omtrent helt frem til februar/mars i år.

petersv

Nei, det er ICE, MCU2 ble kun levert i S og X. Du referer til CPU-modell, det er en annen parameter som kun delvis/tilfeldigvis er iblant sammenfallende med førstnevnte forkortelser. Skal man kverulere på slik bør man iallfall ha rett :laugh:

geear

Sitat fra: petersv på fredag 23. september 2022, klokken 16:59
Nei, det er ICE, MCU2 ble kun levert i S og X. Du referer til CPU-modell, det er en annen parameter som kun delvis/tilfeldigvis er iblant sammenfallende med førstnevnte forkortelser. Skal man kverulere på slik bør man iallfall ha rett :laugh:
Ehh? For mye Møllers tran? Kan du forklare hva som er forskjellen på MCU2 i X og S og MCUen i 3/Y, bortsett fra det åpenbare - antallet skjermer? Og hva er det du mener en MCU er forskjellig fra "ICE"?

petersv

Det er Tesla som har satt disse navnene, og de heter som jeg skrev i forrige innlegg, så hvis du mener de har gjort det feil får du ta det opp med de.

Motorwatt

Det er nok riktig at MCUen i 3/Y heter ICE. En av forskjellene er at den er beregnet for én skjerm, og ikke to som for S/X. TMY og TM3 har også forskjellige ICEer. Foregår nok en kontinuerlig utvikling på disse enhetene. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det er kun MCU2 som er for to skjermer i S/X, MCU1 var kun for én, da de hadde egen computer for instrumentpanelet.

Det står fysisk merket MCU-Z på MCUen i min Model Y P, og utgaven før Ryzen (i LR) var merket MCU-A. MCU-Z er det som på folkemunne kalles "MCU3", mens MCU-A er tilsvarende en MCU2.

Tesla kaller det MCU i delekatalogene for alle modellene. Nye X og S har også MCU-Z, akkurat som min Y P. Selvfølgelig har de også tilleggsbetegnelser avhengig av hvilken modell de er fysisk tilpasset til.

Motorwatt

Jeg godtar fjernet beskrivelse 😀, og har nok blandet litt. Det ser ut som om det er et cluster av MCU og computer som nå blir kalt ICE etter det jeg nå har lest. 

https://insideevs.com/news/414323/teslas-computers-different-model-sx-3y/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Panders

-17 Model S 75D

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 27. september 2022, klokken 10:41
Jeg godtar fjernet beskrivelse 😀, og har nok blandet litt. Det ser ut som om det er et cluster av MCU og computer som nå blir kalt ICE etter det jeg nå har lest. 

https://insideevs.com/news/414323/teslas-computers-different-model-sx-3y/
Haha! Rakk du å se det jeg angret på og fjernet? Trodde det ville stått redigert om noen hadde rukket å laste det. Fant ut at det sjelden fungerer veldig bra med "spøker" her inne, så tok det heller bort etter noen sekunders vurdering.

Her er en annen: https://tesladriver.net/tesla-mcu-generations-and-upgrade-infotainment-computer/

Cyl8r

Hei! Startet dagen med 73% batteri og har kjørt 61 km i dag. Er nå på 37% batterikapasitet, altså et forbruk på 36%. Hvordan står dette seg? Tesla Model S 75D. Hilsen ny eier av 2018-modell.

turfsurf

Sitat fra: Cyl8r på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:56
Hei! Startet dagen med 73% batteri og har kjørt 61 km i dag. Er nå på 37% batterikapasitet, altså et forbruk på 36%. Hvordan står dette seg? Tesla Model S 75D. Hilsen ny eier av 2018-modell.
Startet du med kald bil?  Da kan du ha brukt mye effekt både til batteri og kupeoppvarming.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cyl8r

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 06:53
Sitat fra: Cyl8r på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:56
Hei! Startet dagen med 73% batteri og har kjørt 61 km i dag. Er nå på 37% batterikapasitet, altså et forbruk på 36%. Hvordan står dette seg? Tesla Model S 75D. Hilsen ny eier av 2018-modell.
Startet du med kald bil?  Da kan du ha brukt mye effekt både til batteri og kupeoppvarming.

Varmet vel ikke opp bilen lengre enn i 10 min i går, da det jo var 5-6 grader ute (og bilen står i garasje). Skal sies av det var mange småturer, med påfølgende mange stopp. Typisk 5 km, parkert i 30-60 min og så ny tur på 3-11 km. Og sånn gikk det gjennom store deler av dagen.

Er er nødvendig å forvarme bilen når temperaturen er 5-6 grader på morgenen? Innvendig er jo ikke bilen direkte kald, men ser jo at for batteriet. kan det være «kaldt nok» til at jeg burde forvarme.

Og er det nødvendig å forvarme mellom hver tur, som beskrevet over? Vil ikke det også kreve mye energi og på den måte tappe batteriet?

Til info hadde jeg 80% i dag tidlig, kjørte 5 km og har nå 77%. Hadde forvarming gjort til at jeg hadde hatt mer? 7 grader ute, og hadde ikke forvarmet Volvo'en jeg hadde før.

Klykken

#1138
Kan være som Turfsurf sier. Samtidig hvis bilen står med sentry på mens den er parkert spiser dette av kapasiteten gjennom dagen også.  Samt selvsagt forvarming for å sette seg inn i varm bil.

Lad når du kan, ikke når du må.

EDIT:
Oppvarming av kupe/batteri hver gang etter småkjøring. Det koster en del, altså.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

@roger

Kan det være lurt å sette bilen i "Range mode". Du vil da unngå at batterivarmeelementet starter, og være til liten nytte på korte turer. Mener å huske det trekker 6Kw.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA