10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

EOL som i at programvare til disse vil nedprioriteres og da kanskje lide samme skjebne som MCU1, med at det går i sirup etter hvert. Bare antagelser fra min side, men blir sjokkert om historien blir annerledes for MCU2. :)

EDIT:
Sjekket ikke definisjonen på EOL, så tok det ut i fra minnet. Men dere skjønner hva jeg vil frem til.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: petersv på torsdag 22. september 2022, klokken 15:44
MCU2 er i den forstand EOL siden 2020, når Tesla stoppet salget av S/X før Plaid-refresh. Men de selger både MCU1 (Tegra) og MCU2 (Intel) enda, så det er nok ikke noen fare for at de går tom. Isåfall enda en grunn til å ikke utsette oppgraderingen.
Det var nå å strekke det langt. MCU2 har vært levert i Model 3 og Y omtrent helt frem til februar/mars i år.

petersv

Nei, det er ICE, MCU2 ble kun levert i S og X. Du referer til CPU-modell, det er en annen parameter som kun delvis/tilfeldigvis er iblant sammenfallende med førstnevnte forkortelser. Skal man kverulere på slik bør man iallfall ha rett :laugh:

geear

Sitat fra: petersv på fredag 23. september 2022, klokken 16:59
Nei, det er ICE, MCU2 ble kun levert i S og X. Du referer til CPU-modell, det er en annen parameter som kun delvis/tilfeldigvis er iblant sammenfallende med førstnevnte forkortelser. Skal man kverulere på slik bør man iallfall ha rett :laugh:
Ehh? For mye Møllers tran? Kan du forklare hva som er forskjellen på MCU2 i X og S og MCUen i 3/Y, bortsett fra det åpenbare - antallet skjermer? Og hva er det du mener en MCU er forskjellig fra "ICE"?

petersv

Det er Tesla som har satt disse navnene, og de heter som jeg skrev i forrige innlegg, så hvis du mener de har gjort det feil får du ta det opp med de.

Motorwatt

Det er nok riktig at MCUen i 3/Y heter ICE. En av forskjellene er at den er beregnet for én skjerm, og ikke to som for S/X. TMY og TM3 har også forskjellige ICEer. Foregår nok en kontinuerlig utvikling på disse enhetene. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det er kun MCU2 som er for to skjermer i S/X, MCU1 var kun for én, da de hadde egen computer for instrumentpanelet.

Det står fysisk merket MCU-Z på MCUen i min Model Y P, og utgaven før Ryzen (i LR) var merket MCU-A. MCU-Z er det som på folkemunne kalles "MCU3", mens MCU-A er tilsvarende en MCU2.

Tesla kaller det MCU i delekatalogene for alle modellene. Nye X og S har også MCU-Z, akkurat som min Y P. Selvfølgelig har de også tilleggsbetegnelser avhengig av hvilken modell de er fysisk tilpasset til.

Motorwatt

Jeg godtar fjernet beskrivelse 😀, og har nok blandet litt. Det ser ut som om det er et cluster av MCU og computer som nå blir kalt ICE etter det jeg nå har lest. 

https://insideevs.com/news/414323/teslas-computers-different-model-sx-3y/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Panders

-17 Model S 75D

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 27. september 2022, klokken 10:41
Jeg godtar fjernet beskrivelse 😀, og har nok blandet litt. Det ser ut som om det er et cluster av MCU og computer som nå blir kalt ICE etter det jeg nå har lest. 

https://insideevs.com/news/414323/teslas-computers-different-model-sx-3y/
Haha! Rakk du å se det jeg angret på og fjernet? Trodde det ville stått redigert om noen hadde rukket å laste det. Fant ut at det sjelden fungerer veldig bra med "spøker" her inne, så tok det heller bort etter noen sekunders vurdering.

Her er en annen: https://tesladriver.net/tesla-mcu-generations-and-upgrade-infotainment-computer/

Cyl8r

Hei! Startet dagen med 73% batteri og har kjørt 61 km i dag. Er nå på 37% batterikapasitet, altså et forbruk på 36%. Hvordan står dette seg? Tesla Model S 75D. Hilsen ny eier av 2018-modell.

turfsurf

Sitat fra: Cyl8r på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:56
Hei! Startet dagen med 73% batteri og har kjørt 61 km i dag. Er nå på 37% batterikapasitet, altså et forbruk på 36%. Hvordan står dette seg? Tesla Model S 75D. Hilsen ny eier av 2018-modell.
Startet du med kald bil?  Da kan du ha brukt mye effekt både til batteri og kupeoppvarming.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cyl8r

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 06:53
Sitat fra: Cyl8r på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:56
Startet du med kald bil?  Da kan du ha brukt mye effekt både til batteri og kupeoppvarming.

Varmet vel ikke opp bilen lengre enn i 10 min i går, da det jo var 5-6 grader ute (og bilen står i garasje). Skal sies av det var mange småturer, med påfølgende mange stopp. Typisk 5 km, parkert i 30-60 min og så ny tur på 3-11 km. Og sånn gikk det gjennom store deler av dagen.

Er er nødvendig å forvarme bilen når temperaturen er 5-6 grader på morgenen? Innvendig er jo ikke bilen direkte kald, men ser jo at for batteriet. kan det være «kaldt nok» til at jeg burde forvarme.

Og er det nødvendig å forvarme mellom hver tur, som beskrevet over? Vil ikke det også kreve mye energi og på den måte tappe batteriet?

Til info hadde jeg 80% i dag tidlig, kjørte 5 km og har nå 77%. Hadde forvarming gjort til at jeg hadde hatt mer? 7 grader ute, og hadde ikke forvarmet Volvo'en jeg hadde før.

Klykken

Kan være som Turfsurf sier. Samtidig hvis bilen står med sentry på mens den er parkert spiser dette av kapasiteten gjennom dagen også.  Samt selvsagt forvarming for å sette seg inn i varm bil.

Lad når du kan, ikke når du må.

EDIT:
Oppvarming av kupe/batteri hver gang etter småkjøring. Det koster en del, altså.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

@roger

Kan det være lurt å sette bilen i "Range mode". Du vil da unngå at batterivarmeelementet starter, og være til liten nytte på korte turer. Mener å huske det trekker 6Kw.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA