Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3 hjuls - Elmotorsykkel trend

Startet av PSA106_2001, torsdag 22. november 2007, klokken 23:07

« forrige - neste »

PSA106_2001

Vi bor i et borretslag og har ladingsmulighet i garasjen. Jeg har rundt 5,5mil kjørelengde hver dag og pleier å lade fra 10% til 90%, d.v.s. 4 timer daglig, 5-6 dager i uken. Lading gjøres noen ganger i garasjen og noen ganger gratis på jobben. Jeg skal sende en søknad til borettslag om lading av elbilen. Hva er riktig forslag for kostnaden? Hvordan skal jeg beskrive kostnad på el-forbruk til borettslaget? Jeg har ellers hørt om 7kr full tank, er det sant?

tom

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Polestar i bestilling

Griffel

På min P106, er det svært nær 1,17kWh for 10% lading i området fra 10% til 90%. ( 10-90% tilsvarer altså omtrent 9,5kWh). Lading fra 5% til full overlading 16,3kWh. Det vil si at overladingen krever ikke så rent lite.

Ellers vil jeg også anbefale en måler, det vil alltid være noen i borettslaget som mener at forbruket er mye høyere enn det du oppgir.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PSA106_2001

Takk for tips, tom, imarw og Griffel. Siden til Kewet er veldig fin, det vil kanskje være en idé å lage en tilsvarende for Peugeot 106? Jeg skal skaffe meg en energi måling og noter ned forbruken.  :)

Er annet spørsmål: regnes 90% og oppover som overlading, eller kun 100% og oppover? Min bil pleier å lades til rundt 110% hvis jeg ikke sett på tidsur.

elektrolux

Overlading regnes fra oppnådde ca. 160V, eller 8V / blokk.  Etter det går laderen over fra ca 20A til 5A "overlading" der 15% av tilført lading under 20A fasen legges på som overlading med 5A.

Dette betyr at dersom du har tilført 10 Ahr som lading fra 90-100% vil laderen tilføre 1,5Ahr som overlading.

Nå kan det diskuteres om en blokk som har oppnådd 8V er fulladet. :-\  SAFT selv oppgir 8,15V / blokk som terskelspenning for å bytte til overlading, og oppgir selv et behov om 15% overlading fra nevnte 8,15V / Blokk. I dette området stiger spenningen veldig fra ca 7,5V til ca 8,5V så nøyaktig terskel er ikke vesentlig.

Småceller regnes til sammenligning som fulladetladet idet de oppnår negativ delta Volt, men dette kan ta veldig lang tid, og jeg har selv tro på at fullading er oppnådd idet spenningen på blokken ikke lenger stiger.

Ut fra overnevnte kan det diskuteres hvor mye overlading PSA egentlig tilfører blokkene. Jeg tror det er mye mindre enn vi hittil har trodd, og noe vi ikke trenger å tukle med. (La PSA laderen gjør det ingeniørene hos PSA programerte den til å gjøre er mitt råd)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#6
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. november 2007, klokken 08:43
Nå kan det diskuteres om en blokk som har oppnådd 8V er fulladet. :-\  SAFT selv oppgir 8,15V / blokk som terskelspenning for å bytte til overlading, og oppgir selv et behov om 15% overlading fra nevnte 8,15V / Blokk. I dette området stiger spenningen veldig fra ca 7,5V til ca 8,5V så nøyaktig terskel er ikke vesentlig.
(La PSA laderen gjør det ingeniørene hos PSA programerte den til å gjøre er mitt råd)
Husk temperaturkoeffisienten. 8,15V er ved batteritemperatur 10oC. Se tabellen på .pdf side 9 i dokumentet:
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Tabellen må leses riktig, terskelspenningen er høyere når temperaturen er under 10oC.
Her er et eksempel hentet fra http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf:
Examples of charge voltage at different temperatures:
! Charge of an STM monoblock at +35°C:
Voltage threshold at +10°C ..............................................8.15 V
Charge temperature ........................................................+35°C
Temperature difference starting at +10°C ............................+ 25°C
Correcting factor of the:
Voltage threshold + 25°C x (– 0.015) V/°C =.................. –0.375 V
Voltage threshold for charge at +35°C 8.15 V –0.375 V = .. 7.78 V
! Charge of a STM monoblock at 0°C:
Voltage threshold at +10°C ..............................................8.15 V
Charge temperature ..............................................................0°C
Temperature difference starting at +10°C ............................–10°C
Correcting factor of the:
Voltage threshold – 10°C x (–0.03)V/°C = ........................ +0.3 V
Voltage threshold for charge at 0°C8.15 V +0.3 V = .......... 8.45 V


It is essential that the battery reach the threshold voltage before it is fully charged.

Årsaken til det siste er at batterispenningen synker når batteriet er fulladet (ved konstant strøm).
Mot slutten av normalladingen (20A) oppstår to ting samtidig som gjør at batterispenningen stiger: både temperaturøkning og at batteriet går mot fulladet. Derfor er det viktig at overgangen til overlading (5A) skjer ved riktig, temperaturkompensert spenning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#7
Tror du at det samme gjelder Think biler. Jeg har blitt mer innstilt til å overlade mer i det siste,jeg bare fyller med vann hyppigere enn ambefalt. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#8
Det er derfor vi trenger og har intelligente ladere i bilene våre. For mye overlading er skadelig til blokkene og ikke bare for høy temperatur. Temperatur reguleres med kjølevifte og skulle ikke være noe problem (bortsett fra ødelagt viftere) men det er kanskje frykt  for ukontrollert temperaturstigning ved fortsatt høyeffekt lading etter anbefalt terskel spenning, Thermal runaway på engelsk. Tror laderen begrenses ved overstiget temp.
Blokkene tar skade ved mer enn 35 grader med redusert levetid. Ukontrollerte overlading vil føre til økt elektrolyse i blokkene med stor tap av vann og risiko for eksplosjon. 
Høy kilometer stand i noen av våre biler bekrefter at systemet fungere bra hvis eldre biler fylles litt oftere med vann.
Jeg tror ikke at laderen er av negative delta T typen. Alt lading er beregnet matematisk i forhold til målte parametrer. Det er en negativ koeffisient ganger temperaturen over 10 grader som trekkes fra 8,15 volt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA