Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skriv en artikkel til elbil.no !

Startet av Boogie, torsdag 18. januar 2007, klokken 23:28

« forrige - neste »

Boogie

I det gamle forumet til Norstart ble det diskutert rundt et løftebord som kunne brukes for å heve/senke batterikassene ifm med service på batteriene.

Jeg husker desverre ikke hva leverandøren het. Er det noen som kan hjelpe meg?

Et av bordene var veldig lav når den var i nedre posisjon (10-15 cm?), og klarte helt fint vekten av en batterikasse (ca 150 kg). Prisen var heller ikke avskrekkende...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

www.ojega.no har en del slike løfteanordninger. Lurer på om det kanskje var der.
www.ajprodukter.no har også en del slikt.
Og www.kenno.no
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Fant noen snertne (or rimelige?) i en katalog på jobben i dag. Her er siden på nett: http://www.altistore.no/nc/visvarermeny.aspx?mid=52433&parID=52432&mkey=V52433
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

#3
Sitat fra: cra på onsdag 15. oktober 2008, klokken 12:23
Fant noen snertne (or rimelige?) i en katalog på jobben i dag. Her er siden på nett: http://www.altistore.no/nc/visvarermeny.aspx?mid=52433&parID=52432&mkey=V52433
de kommer ikke lavere enn 410mm og det er nok lit høyt.

Sitat fra: Boogie på mandag 22. januar 2007, klokken 13:13
Et av bordene var veldig lav når den var i nedre posisjon (10-15 cm?), og klarte helt fint vekten av en batterikasse (ca 150 kg). Prisen var heller ikke avskrekkende...

til PSA holder det med 150kg, men til Think må det mer til.

vi diskuterte det noe på http://elbil.no/forum/index.php?topic=480.0 og her nevnte du (Boogie) at du skulle kjøpe en høytløftende jekk. Ble det noe av det?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Jada, jeg kjøpte en høytløftende pallejekk produsert i Kina.
Den kom på ca 7500,-

Gaflene er litt korte, så den fungerer perfekt til alle kasser på PSA bilene bortsett fra 11-kassen på Partner/Berlingo. Her bruker jeg en MC-jekk bra Biltema (samme som mange bruker til Think).

Den kommer ikke like langt ned, men når jeg skal trille den ut jekker jeg bilen opp på den siden, så går det greit.

Husker ikke nå hvor jeg fikk jekken fra, men det kan jeg finne ut.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#5
Jekken til Boogie ser super ut den men er litt vel dyr for meg som driver i litt mindre skala :)

Jeg har nå hatt ute batteriene og montert dem igjen på både Saxo'n og 106'en.
Forsøkte meg først med to vanlig garasjejekker, men det blir for vinglete :o, så jeg kjøpte en MC-løfter hos Jula for kr 995,-  Den har løftehøyde 13 - 43 cm og tar 680 kilo. Med den senker og løfter jeg kassene veldig elegant og helt alene, og den er både billigere og lavere enn løftebord som det er linker til tidligere i tråden.

Hvis Jula en utilgjengelig så har Biltema tilsvarende til 1199,- (82-414).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Hvorfor har jeg ikke tenkt på den løsningen selv. Ser veldig bra ut, og dobler selvfølgelig som MC løfter, og CitiEl løfter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Modellen vist er ikke det samme som den gammel Biltema model. Det er formye slak i den og på lavest stilling var ikke løfteflaten vannrett. Jeg har strammet her og der og endret punkten hvor jekken treffer armene til å gi en litt høyere løft. Når fungerer det mye bedre.

Det er lurt å måle hvor løfteflate treffer batterikassen så at kanten av batterikassen ikke treffer jekken på vei ned.
Kassen er aldri rett i midten som gir far for vipping framover. Jeg lagd et par jern som fester på nedre ramme og stikke ut foran til å hindre dette.

La Ikke pakken står for lenge på løfter hvis asfalt er underlaget. Hjulene vil sige ned særlig sommertid som gjør manøvering nesten umulig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Min jekk fra Jula løfter heller ikke helt vannrett, men det er godt nok for alle kassene på PSA.
Har lånt den bort til en Think-eier for avmontering av batterikasse og han sa den funket fint. Nå igår kom han og lånte den igjen for å montere batterikassen (etter rekondisjonering hos Boogie), så får vi se hva han sier.

Tror også Jula-jekken løfter et par cm høyere en Biltemajekken på bildet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Jeg mener at både Jula  og Biltema sin er identisk. Den eldre Biltema modell var andeledes. Med frakt av batteripakker på henger er det praktisk å ha en skikkelig løftebord med rullere på toppen. Man vet aldri nå man må frakte batterikasen til Stavanger!
Art. nr. 30173-635  www.ajprodukter.no til kr 2,225 for øyeblikket f.eks
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#10
Jeg bruker Jula-jekken når jeg tar PSA-kassene ut av henger/bil etter transport, men det er klart Think kassen er jo mye tyngre.

Fant forresten ikke noe art.nr. 30173-635, bare 30173 og den har vel ikke ruller på toppen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Modellen var i et tilbudsblad. Rullere er et ønske bare.

Synes du at den er brukbar?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på torsdag 02. juli 2009, klokken 00:57
Synes du at den er brukbar?
Vet ikke om jeg missforstod deg eller du meg.

Jeg har bare Jula/Biltema jekken. Jeg syns den gir best kost/nytte verdi. I tillegg syns jeg det er viktig å komme lavest mulig (for å slippe å jekke bilen så høyt), så 44cm på min blir alt for mye.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Det er helt sant. Tror ikke bukkene mine er høye nok heller. Kanskje spare til en høyløft jekketralle med et tonns kapasitet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA